Namens 12 Afdelingsvoorzitters

Het laatste nieuws van de NPO en de afdelingen!
Plaats reactie
Paul Grolleman
Stamtafel asdoffer
Berichten: 3292
Lid geworden op: za mei 09, 2009 18:31
Locatie: Combinatie vd Bosch - Grolleman, Landgraaf

Namens 12 Afdelingsvoorzitters

Bericht door Paul Grolleman »

Openheid, communicatie en vertrouwen
Trefwoorden uit het werkstuk “Vlucht naar de Toekomst”. Maar de bestuurders die deze woorden hebben laten op schrijven weten die ook wat deze woorden betekenen? Veel in onze samenleving is gebaseerd op openheid, communicatie en vertrouwen en zo zou ook onze organisatie dit als basis moeten hebben. Echter het tegenovergestelde is de praktijk van alle dag geworden terug kijkend naar de afgelopen 4 á 5 jaar.

NPO organisatie onbestuurbaar door gedrag algemene vergadering?
Binnen 4 jaar hebben we opnieuw een bestuurscrisis in duivenland. Oorzaak: Geen openheid en vertrouwen tussen het NPO bestuur en algemene vergadering. Algemene vergadering is de afgelopen jaren diverse malen geschoffeerd door zowel NPO bestuur als ook de directeur NPO. Dit in plaats van elkaar te benaderen om samen de strijd aan te gaan tegen de teloorgang van onze sport en de terugloop van het aantal leden. De afgelopen jaren zijn nagenoeg alle vragen vanuit de algemene vergadering betreffende de voorgestelde verandering van onze organisatie door het NPO bestuur genegeerd en gekwalificeerd als “overbodig, tegen werken en treiteren”. Op 19 maart 2011 heeft het bestuur NPO de keuze gemaakt om terug te treden. Dit vond zijn oorzaak in het gebrek aan vertrouwen. En niet zoals in diverse publicaties door voorzitter en directeur van de NPO gesuggereerd is in een samenspanning van enkele afdelingen. Niets is minder waar, geen enkele afdeling heeft vooraf aan de algemene vergadering op welke wijze dan ook overleg gevoerd met een andere afdeling.

Verantwoording tegenover de organisatie
In de periode volgend op 19 maart 2011 hebben de 12 afdelingsvoorzitters hun verantwoording tegenover de organisatie opgepakt. De afdelingsvoorzitters willen niet binnen de kortste keren weer verzeild raken in dezelfde situatie als voorheen door nu overhaast te werk te gaan. Het is bijna onmogelijk om op zo'n korte termijn een nieuw volwaardig bestuur te formeren. Zij zijn in gezamenlijk overleg tot de slotsom gekomen dat een bestuur vormen, op dezelfde basis als de afgelopen jaren, wederom zal leiden tot conflicten tussen het nieuw te vormen bestuur en de algemene vergadering. Met andere woorden: “De huidige organisatie structuur is niet de juiste en dient gewijzigd te worden”.

Voorstel
Om uit deze impasse te geraken hebben de gezamenlijke voorzitters een voorstel ingediend voor de aanstaande ledenvergadering om te komen tot de vorming van een interim-bestuur. Dit interim-bestuur moet dan de weg vrij maken voor een nieuw bestuur en de noodzakelijke organisatorische verandering van onze organisatie. Met de wijziging van art. 19 van het Huishoudelijk Reglement wordt er de mogelijkheid geschapen om als afdelingsvoorzitter zitting te nemen in dit nieuw te vormen interim-bestuur. Dit heeft niet de voorkeur van de afdelingsvoorzitters maar gezien de minimale belangstelling van kandidaten voor het bestuur is dit nu de enige uitweg naar een bestuur van minimaal 5 personen. Momenteel is bij de afdelingsvoorzitters niet bekend of er zich al kandidaten hebben aangemeld. Mogelijk dat zich nog kandidaten melden voor een bestuursfunctie.

Samen
De afdelingsvoorzitters willen de komende tijd samen met het interim-bestuur werken aan de broodnodige verandering van de organisatie. De nadruk ligt op het woord samen en dit zal in de praktijk getoond dienen te worden. Ook de achterban moet in dit gebeuren een belangrijke rol vervullen.

Taken
Bij dit interim-bestuur behoren een aantal minimale taken welke kunnen zijn:
- Lopende zaken afhandelen (op de winkel passen)
- Hervorming organisatie structuur NPO
- Voordracht van nieuwe bestuurskandidaten
- Streefdatum nieuw bestuur vaststellen
- Internationale betrokkenheid op laag pitje zetten (tijdelijk tot intern de zaken op orde zijn)
- Prioritering activiteiten VndT / besluitvormingsproces herzien (ledenvergadering)
- Contacten met de overheid
- Communicatieplan met de organisatie
- De rechtsgang binnen de NPO

Duidelijkheid en vraag
De intentie van dit schrijven is om de leden duidelijk te maken wat de drijfveren zijn van de afdelingsvoorzitters inzake de organisatie en bestuur van de NPO. Wij willen U dan ook vragen deze informatie met iedereen te delen.

namens de 12 afdelingsvoorzitters,

April 2011
jannes mulder
Stamtafel asdoffer
Berichten: 2367
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 22:03
Locatie: steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Namens 12 Afdelingsvoorzitters

Bericht door jannes mulder »

itleg situatie bestuur NPO. (05-05-`11)

Het bestuur van onze afdeling heeft behoefte om uitleg te geven over de landelijke bestuurlijke situatie die is ontstaan na het aftreden van het bestuur NPO op 19 maart j.l.
Op die vergadering was de voorzitter NPO aftredend en herkiesbaar. Na stemming bleek dat de stemverhouding 10 voor was en 10 tegen met 2 onthoudingen. Bestuur NPO heeft daarop de vergadering geschorst en na schorsing aan de vergadering meegedeeld dat het hele bestuur de consequentie heeft getrokken uit de stemverhouding en vanaf dat moment demissionair was.
Als uiterste datum is genoemd 25 juni. Voor die datum moest er dus weer een nieuw bestuur worden gevonden. In deze tijd is dat geen eenvoudige zaak.

De 12 afdelingsvoorzitters hebben gemeend hun verantwoordelijkheid te moeten nemen en hebben in een aantal vergaderingen de problematiek doorgelicht en zijn met een voorstel gekomen. U heeft dit allen kunnen lezen op de site van de NPO.
Kortweg gezegd betekent dit een wijziging van artikel 19 Huishoudelijk Reglement NPO inzake de onverenigbaarheid van functies. De kandidaten voor het NPO bestuur ( 4 van de 5) zijn n.l. allen ook voorzitter van hun afdeling en willen dit ook blijven. Daarnaast is het voorstel van de afdelingsvoorzitters om binnen maximaal 2 jaar weer een voltallig NPO bestuur te kunnen kiezen. De bedoeling is dat dan de huidige voorgestelde kandidaten terugtreden en weer rustig hun afdelingswerk kunnen doen.

Uit mail verkeer en telefonische contacten blijkt dat er verschillend wordt gedacht over de gekozen oplossing. Velen vinden dit een goede ontwikkeling en anderen keuren een en ander af.
De voorzitter van de NPO heeft gemeend (na het publiceren van het voorstel tot wijziging van artikel 19 en de daarin voor gestelde kandidaten) zijn verontrusting uit te spreken over de gekozen strategie in een brief naar de kiesmannen en leden NPO.
Daarbij merkt hij op dat "het in het belang van de duivensport is dat de huidige demissionaire bestuursleden zich beraden om voorlopig nog aan te blijven als bestuurslid en er enkele bestuursleden van buiten onze organisatie als aanvulling moeten worden benoemd '.

Momenteel weet niemand buiten het NPO bestuur wat er nu gaat gebeuren. Op zich is dit natuurlijk niet goed. Komt er een voorstel van het demissionaire bestuur met nieuwe kandidaten, komt er een voorstel om het huidige bestuur te laten zitten of komen er stemmingen tussen een keur van (zittende) kandidaten en nieuwe.
Het zou goed zijn om voordat de agenda uitkomt voor de vergadering van 20 juni met afdelingsvoorzitters en NPO bestuur tot een goede oplossing te komen. De ledenvergadering NPO moet niet weer verzanden in gekrakeel en negativisme

Door de 11 afdelingvoorzitters ben ik gevraagd om mij kandidaat te stellen als voorzitter NPO voor de duur van maximaal 2 jaar. Ik heb daarin toegestemd met als voorwaarde dat ik ook voorzitter van onze afdeling kan blijven. Dat kan alleen als het Huishoudelijk Reglement wordt gewijzigd. Daarnaast heb ik hierin toegestemd omdat het hele NPO bestuur te kennen heeft gegeven op te stappen en er dus een fors bestuurlijk probleem was ontstaan.
Als zich nieuwe situaties voordoen dan komt er wellicht een andere afweging voor mij.

Zoals u in ons voorstel naar bestuur NPO heeft kunnen lezen hebben de 5 kandidaten aangegeven zich primair te richten op de ontwikkeling van onze interne organisatie. Daarbij is het essentieel dat de werkgroepen die zijn opgestart inzake de besluitvorming rond logistiek, spelmogelijkheden, inspraak via disciplines etc absolute voorrang moeten krijgen. Ook een voorstel tot communicatie tussen bestuur NPO, NPO bureau en leden zal prioriteit krijgen evenals de structuur van onze organisatie. Dit om te garanderen dat er draagvlak is inzake planvorming en de sfeer van negativisme wordt tenietgedaan.

Het zou goed zijn dat de niet aflatende negatieve kritiek naar de kiesmannen en afdelingsvoorzitters(besturen) eindelijk eens ophoudt. Niemand heeft daar baat bij.
Onze NPO voorzitter schrijft in zijn brief naar de kiesmannen en de leden van de NPO "niet de organisatie en haar ontwikkeling staan centraal, maar de afdelingsbesturen en hun belangen". Het is jammer dat een dergelijk denkbeeld zo strikt gevangen is in de hoofden van het NPO bestuur en haar directeur.

Als voorzitter van onze afdeling en als bestuur vinden wij evenals het NPO bestuur, en denk ik alle leden, dat conflicten en eigenbelang niet als leidraad mogen dienen.
We moeten elkaar vinden en de ontstane negatieve spiraal doorbreken.
Daarom roep ik al onze leden op zich positief op te stellen en samen te werken naar de toekomst. Een toekomst die gericht moet zijn op het behoudt van onze mooie sport.
De toekomst zal uitwijzen hoe het bestuur er 20 juni uit zal zien.
Wie durft te verdwalen vindt nieuwe wegen
Plaats reactie