10-11-2017
Het verschil...Veel goed presterende liefhebbers op de eendaagse vluchten zijn gedisciplineerde mensen die met een schema in de hand dag in, dag uit, hun duiven op dezelfde wijze verzorgen en meestal hun hokken ook nog schoonmaken. Elke dag weer meer van hetzelfde, de duiven trainen goed of worden goed getraind, het collectief marcheert, en ze doen dit blijkbaar terecht want het werpt zijn vruchten af op de vluchten in de vorm van kettinguitslagen.
Conditioneren… het woord heb ik hier eerder gebruikt, daar draait het mijn inziens om! Volgens mijn vriend ‘Van Dale’ betekend dat woord onder andere, “een dier aanleren voorspelbaar gedrag te vertonen als reactie op externe prikkels” en dat is precies wat we willen… toch? Een droog hok met een goeie ventilatie en wellicht verwarming zijn bijkomende basisvoorwaarden. Ook is dit de enige weg om je duiven in supervorm te krijgen op het moment dat jij het wil, en niet door een toevallige samenloop van omstandigheden.
Ik vergelijk het wel eens met een landbouwer van vroeger die sla kweekte en waarbij het niet zo moeilijk was om in juli (zonnig, lekker warm en droog weer) een mooie krop bij de veiling af te leveren, maar hij had één probleem… die kropt bracht niets op omdat iedereen dat in juli wel kon en de veiling overspoelt werd met mooie kroppen sla. De kunst voor die boer was om zijn kroppen sla in mei of juni op de veiling te krijgen als zijn collega’s ze nog de grond uit liepen te kijken, want dat zette pas zoden aan de dijk, maar dan moest hij toch anders te werk moeten gaan, onder glas en met verwarming en misschien ook de grond anders bemesten. Het lukte hem met dezelfde zaadjes maar met een andere methode, en hij was een slimmerik onder de landbouwers tot ze massaal dezelfde methode gingen toepassen natuurlijk.
Lijnrecht tegenover de goed presterende eendaagse liefhebbers, lezen we vaak over liefhebbers op de meerdaagse vluchten dat ze de jongeduiven niet africhten en er eigenlijk helemaal niets mee doen, schoonmaken is er niet of nauwelijks bij en verder zijn ze vaak ook makkelijker in de verzorging en omgang met hun duiven, open hok en volle bak, alsof ze met een heel andere diersoort omgaan!
Jonge fondduiven hoeven kennelijk niet naar school, en mogen het hele jaar in hun eigen uitwerpselen zitten… daar worden ze sterk van, en ook mogen ze hele dag rondscharrelen rond het hok want zo leren ze te overleven onderweg… alsof we de tijd hebben met klokken om op dat soort duiven te wachten!
Zelf ben ik al zo een twintig jaar helemaal in de ban van de meerdaagse vluchten en doende om duiven op mijn hok te krijgen die geknipt zijn om hierop te presteren en dat valt niet mee, omdat we de grens op zoeken van wat een postduif kan, en daarbij opgeteld de gevaren die ze onderweg moeten trotseren, is het telkens maar weer de vraag of die ene “crack” die we dan eindelijk hebben gevonden, terugkomt van de vlucht. Want van die ene goeie duif word weer alles verwacht, daar waar de vitesse liefhebber op een mooie serie hoopt of zelfs afdwingt.
Weet U wat ik inmiddels denk, en ondanks dat ik weet dat sommige liefhebbers mij gelijk voor gek of op z’n minst uitzonderlijk verklaren, ook maar eens aan het papier toe vertrouw? Dat op een uitzondering na, de meerdaagse fond liefhebbers goed willende amateurs zijn die maar wat doen met hun duiven en in de hoop dat ze er eentje op hun hok hebben die de eer hoog zal houden, en ook dat de meerdaagse fond nog steeds in de kinderschoenen staat… dat denk ik er van!
Resultaten daar moet je niet op hopen, maar die moet je afdwingen… en een vroege duif gun ik iedereen en ook zal ik de liefhebber daarmee feliciteren, maar mijn petje neem ik pas af voor liefhebbers die keer op keer ruim hun prijs percentage halen en daardoor blijk geven dat ze weten waar ze mee bezig zijn… en hoeveel zijn dat er op de zwaarste vluchten die we kennen? Een handjevol vrees ik… en niet meer!
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat de meerdaagse fondliefhebber (en ik ook dus) nog veel kan leren van de snelle jongens en dat op een juiste wijze “conditioneren” van onze fondduiven de enige weg naar de top is!