ZLU - ARCHIEF

Dirk van Hofwegen

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door Dirk van Hofwegen »

Dit schreef ik in Maart 2014 al.


Juich nou niet te hard ,ik wil nog zien of dit internationaal ook geregeld word !!

Ze praten over een systeem wat getest ( gaat ,of kan gebruikt) worden ???

Alleen Tipes ? Als controle systeem begrijp ik hier uit.





Nog een stukje van de Site van Cees Epping .

Zelfs de overnachtfondmannen zijn deze week wakker geschrokken. Zoals ik al in januari schreef, is aan de inrichters van de internationale concoursen niets gevraagd of medegedeeld over het WCS controle systeem van de ZLU. Ik kreeg toen een mail van de ZLU dat ze er wel van wisten want ze hadden aangezeten aan het diner. Dat zal wel, maar als de wijn is in de man dan letten ze niet zo goed meer op. Nu zijn ze ook in Belgie wakker geschrokken en hebben hun knopen geteld. Het gaat ze geld kosten en daarom zijn ze tegen. Geen klokkenverhuur meer, geen extra gummi en kosten om in rekening te brengen.. Komt natuurlijk ook door de verhalen op internet. Daarom een korte verhandeling over het controle systeem. Bij het inkorven voor iedere vlucht in de club komt er een geheime code in de ring te staan. Er is in de ring maar plek voor één code dus verhalen over een code bijschrijven is gewoon onzin. Bij de ZLU hebben ze een 4 tal antennes waarmee ze de ingekorfde duiven gaan lezen en de nummers inclusief geheim code opslaan in een bestand. Gewoon duif voor duif uit de mand halen en over de antenne halen en terug in de mand. Ook de verhandelingen over de mandenscanners zijn broodje aap verhalen. ( Gaat niet zo lekker met passieve transponders.) Als de duif thuis is stuurt de klok de geconstateerde code naar de PC in de club. Het rekenprogramma zet de code in de UDP en dan kan men na afloop zien of de code in de UDP overeenkomt met de gelezen code in de loods van de ZLU. Nu zijn er een boel technische redenen waarom de code wel eens kan afwijken maar daar wilde niemand naar luisteren toen ik dat probeerde uit te leggen. Dat is een super technisch verhaal maar komt in de basis neer of het feit dat de beveiliging in de ringen dateert uit de jaren 70. Het voorgestelde systeem is dus allesbehalve waterdicht en daarin hebben de inrichters weer gelijk. Helaas is met de invoering van dit WCS systeem ook een basis beveiliging van alle EC systemen verloren gegaan en staat er nu een achter deurtje open. Ik laat het hierbij want anders breng ik mogelijke fraudeurs alleen maar op een idee. Ik blijf het wel zonde vinden van de anderhalf miljoen die het ons al gekost heeft. Zal wel weer een mail krijgen van onze vrienden van de ZLU dat het allemaal toch anders is gegaan.
Arie van Dam
Stamtafel klasbak
Berichten: 338
Lid geworden op: vr aug 07, 2009 22:50

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door Arie van Dam »

De afdeling 6 Noord-Holland heeft jaren geleden al zo'n mandenscanner aangeschaft. Er zijn een paar
keer experimenten mee uitgevoerd, maar ze hebben ondanks alle moeite het ding nooit goed aan de praat gekregen. Natuurlijk zijn we nu weer wat jaren verder en is ook de techniek weer verder.
Udo Peters

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door Udo Peters »

Is er met de ZLU hierover contact gehad met hun achterban of is dit door het bestuur in werking gezet. Toch wel belangrijk wat je achterban ervan vindt :think:
jan brockotter

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door jan brockotter »

De ZLU heeft een schrijven rond gestuurd met de nieuwe richtlijnen voor het Internationale fond spel.
Vandaag ontvangen.
Passen zich deels aan maar houden ook vast aan het korven met een chipring maar dan met 1 gummi en de test met het lezen van de code uit de chipring op het verzamel centrum in Rucphen/Geleen
the white skydiver

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door the white skydiver »

jan brockotter schreef:De ZLU heeft een schrijven rond gestuurd met de nieuwe richtlijnen voor het Internationale fond spel.
Vandaag ontvangen.
Passen zich deels aan maar houden ook vast aan het korven met een chipring maar dan met 1 gummi en de test met het lezen van de code uit de chipring op het verzamel centrum in Rucphen/Geleen
Jan blijft het ook mogelijk om mechanisch te klokken met 2 gummies + vleugelstempel?
Staat nl nog niks op de site van de ZLU hierover.
Gebruikersavatar
dikvdberg
Stamtafel asdoffer
Berichten: 3910
Lid geworden op: do jan 15, 2009 20:20
Locatie: Tuk

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door dikvdberg »

Arie van Dam schreef:De afdeling 6 Noord-Holland heeft jaren geleden al zo'n mandenscanner aangeschaft. Er zijn een paar
keer experimenten mee uitgevoerd, maar ze hebben ondanks alle moeite het ding nooit goed aan de praat gekregen. Natuurlijk zijn we nu weer wat jaren verder en is ook de techniek weer verder.
Toen waren de klokken ook nog niet aangepast.
Geniet van het leven.Er is meer dan duiven!
jan brockotter

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door jan brockotter »

Jazeker, dat blijft allemaal zoals het was.
Noemen ze nu:
1) duiven zonder chipring.
2) duiven met chipring.
Als lokalen de duiven niet inlezen moeten deze voorzien worden van een gummi en mogen beslist geen chipring meer om hebben.
De duiven met en zonder chipring moeten apart in de mand aangeleverd worden.
In verband met het lezen van de chip op het verzamelpunt.
Hiervoor komen nog nieuwe manden labels.
Cees

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door Cees »

Simpelveld, 28 maart 2016

Geachte Sportvrienden / medewerkers,

Zoals U bekend zou de ZLU dit jaar starten met het WCS (Wedvlucht Controle Systeem) zonder toepassing van extra gummibanden voor de duiven welke voorzien waren van een chipring.
Echter de KBDB heeft op voordracht van inrichters besloten dat wij volgens de Belgische reglementen moeten handelen en dat alle duiven met chipring voorzien moeten worden van een gummiband.
Het bestuur is van mening dat dit niet afdoende is om de veiligheid (kloonringen) van de wedvluchten te garanderen en zullen als toevoeging op de Belgische reglementen aangepaste maatregelen treffen zoals hieronder omschreven.

1. Duiven zonder chipring:

In de inkorflokalen worden de duiven voorzien van een gummiband, zoals tot nu toe gebruikelijk bij de Z.L.U.-vluchten. Deze duiven worden in de verzamelcentra (Rucphen/Geleen) voorzien van een 2e gummiband en vleugelmerk zoals tot nu toe. Deze duiven dienen dan ook op de huidige Z.L.U.-manier geklokt en gemeld te worden.

2. Duiven met chipring:

In de inkorflokalen krijgen de duiven met chipring ook een gummiband en moeten de chipringen ingelezen worden in de computerbestanden. De gummibanden noteren we op poulebrief.
In de verzamelcentra (Rucphen/Geleen) worden de duiven niet meer voorzien van een 2e gummiband en vleugelmerk, maar wordt een code uit de chipring gelezen door middel van een speciaal voor de Z.L.U. aangepast Tipes antenne systeem met adapter. Deze antenne kan alle chipringen lezen, ook die van andere systemen.
Na afronding van de werkzaamheden worden de data verzonden naar de Z.L.U.-rekenaar.
Zijn er problemen bij het inmanden met een chipring dan kunt u middels een noodkoppeling de duif voorzien van een nieuwe chipring. Heeft men geen nieuwe chipring dan kunt u onder punt 1 genoemde gummiband toepassen.
Mocht onverhoopt iets haperen aan de chipring, en een noodkoppeling is niet mogelijk, of het elektronisch systeem bij het inkorven in het lokaal of in het verzamelcentrum (zie punt 5) dan kan je nog altijd met de mechanische klok meedoen.
Indien deze genoemde problemen zich voordoen dan worden de duiven behandeld zoals omschreven in bovengenoemd hoofdstuk "punt 1 duiven zonder chipring".
Dit betekent bij probleem in lokaal: chipring af en gummiband aan. Deze duif moet dan op de poulebrief geplaatst worden na de elektronische duiven.

3. Niet ingelezen chipringen in inkorflokaal:

Inkorflokalen die op voorhand de chipringen niet inlezen moeten de duiven voorzien van een gummiband en de chipring moet dan bij de duif verwijderd worden. Deze duiven worden in de verzamelcentra (Rucphen/Geleen) niet meer over de antenne worden gehaald omdat de code niet in de UDP-bestanden van de verenigingen voorkomt. Zouden deze duiven wel nog van een chipring voorzien zijn dan ontstaat het probleem dat het bestand van de verzamelcentra niet overeenkomt met de UDP-bestanden van de inzetcentra en zou er geen positieve match ontstaan na de vlucht. De ZLU is dan genoodzaakt deze duiven uit het concours te verwijderen.

4. Klokken:

Het laten keuren van de elektronische en mechanische klokken is verplicht. Zonder NPO goed gekeurde klokken kan men niet deelnemen.

5. Overige

Na meerdere testen op twee wedvluchten functioneerde alle chipringen. Wanneer zich toch een probleem met de chipring voordoet in het verzamelcentra waarbij de code niet kan worden uitgelezen, dan wordt deze chipring verwijderd en vervolgens wordt de duif van twee gummibanden met vleugelmerk voorzien. De eigenaar van deze duif en het inkorfcentrum wordt door de ZLU op de hoogte gebracht dat deze duif handmatig geklokt moet worden. Volgorde van de duif op de poulebrief blijft onveranderd

De duiven met en zonder chipring moeten in de lokalen in verschillende manden worden geplaatst. Tijdig zullen hiervoor nog extra labels met extra tekst en kleur ter beschikking worden gesteld.

Om de veiligheid van de wedvluchten nog beter te controleren hebben we de rekenprogramma's Das 2000 en Venira laten aanpassen. Hierin worden de nummers van de inkorfantenne opgenomen zodat we altijd kunnen controleren via welke antenne de duiven zijn ingekorfd. T.z.t. dienen deze nummers ook op het gegevens formulier ingevuld te worden.

Een paar inkorfcentra gebruiken niet de hierboven vermelde programma’s DAS 2000 of Vinera. Programma's welke niet voldoen aan de maatstaven van de huidige ZLU programma's worden niet meer geaccepteerd. Bij gebruik van die programma's komt het steeds vaker voor dat duivinnen niet worden opgenomen en zelfs leden geheel niet zijn opgenomen. Dit is te wijten dat andere concoursen in deze centra als primair gelden.

De niveaus welke de ZLU gebruikt zijn: 11 ZLU Nationaal, 12 Internationaal, 13 ZLU Nationaal duivinnen en 14 Internationaal duivinnen. De data kunnen niet ingelezen worden als u deze niveaus niet gebruikt. Het inlezen is ook helemaal geautomatiseerd. Als de niveaunummers niet overeenkomen met de hoofdcomputer dan worden deze geweigerd.
In 95 % van de centra loopt alles gesmeerd en waren er ook geen problemen.

U vraagt zich natuurlijk af waarom de ZLU deze wijziging heeft aangebracht.
- het gebruik van kloonringen wordt onmogelijk gemaakt door het gebruik van het
WCS maar bij de voorschriften van de KBDB wordt dit niet geheel uitgesloten.
- na het inlezen van alle bestanden in de centrale computer bij de rekenaar ZLU kunnen alle duiven met één oog opslag gecontroleerd worden of deze ook aanwezig zijn geweest in de verzamelcentra en aan de wedvlucht deelnemen

Het is misschien wenselijk dat de ZLU een ontmoetingsdag organiseert voor de inkorfcentra ZLU zoals dit in het verleden ook wel heeft plaatsgevonden. Indien hier interesse voor is dan verzoeken wij u dit kenbaar te maken voor 10 april a.s. bij ondergetekende.

Namens bestuur Zuid Limburgse Unie
Gebruikersavatar
Bart van den Bovenkamp
Stamtafel asdoffer
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 13:13
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door Bart van den Bovenkamp »

Ik was blij dat ik kon korven zonder nog eens terug te moeten om de klok aan te slaan.
Helaas is dat dus allemaal weer van de baan en moet hoe dan ook een handklok gesteld worden.

Maar eens zien of ik de ZLU-plannen dan nog doorzet.



Of lees ik het allemaal verkeerd?????
Wat betekent oost en west als de wereld rond is
the white skydiver

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door the white skydiver »

Bart van den Bovenkamp schreef:Ik was blij dat ik kon korven zonder nog eens terug te moeten om de klok aan te slaan.
Helaas is dat dus allemaal weer van de baan en moet hoe dan ook een handklok gesteld worden.

Maar eens zien of ik de ZLU-plannen dan nog doorzet.



Of lees ik het allemaal verkeerd?????
Heb je geen electronische klok dan?
Gebruikersavatar
eric moors
Stamtafel asdoffer
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 14:22
Locatie: Lanaken Belgie
Contacteer:

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door eric moors »

Bart,

bij ons worden die handmatige controleklokken aangeslagen en meegegeven de dag van de inkorving, waarom moeten jullie daar nog eens extra voor opgaan?
Een idioot kan mij niet beledigen en een intelligent iemand die doet dat niet.
Gebruikersavatar
Bart van den Bovenkamp
Stamtafel asdoffer
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 13:13
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door Bart van den Bovenkamp »

the white skydiver schreef:
Bart van den Bovenkamp schreef:Ik was blij dat ik kon korven zonder nog eens terug te moeten om de klok aan te slaan.
Helaas is dat dus allemaal weer van de baan en moet hoe dan ook een handklok gesteld worden.

Maar eens zien of ik de ZLU-plannen dan nog doorzet.



Of lees ik het allemaal verkeerd?????
Heb je geen electronische klok dan?
Alsin een Junior of Benzing computerklok bedoel je Hans? Die heb ik inderdaad niet. Gewoon een oude benzing. Eventueel zelfs 1 houten waar mijn opa vroeger nog op heeft gedraaid.
Wat betekent oost en west als de wereld rond is
the white skydiver

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door the white skydiver »

Bart van den Bovenkamp schreef:
the white skydiver schreef:
Bart van den Bovenkamp schreef:Ik was blij dat ik kon korven zonder nog eens terug te moeten om de klok aan te slaan.
Helaas is dat dus allemaal weer van de baan en moet hoe dan ook een handklok gesteld worden.

Maar eens zien of ik de ZLU-plannen dan nog doorzet.



Of lees ik het allemaal verkeerd?????
Heb je geen electronische klok dan?
Alsin een Junior of Benzing computerklok bedoel je Hans? Die heb ik inderdaad niet. Gewoon een oude benzing. Eventueel zelfs 1 houten waar mijn opa vroeger nog op heeft gedraaid.
Dacht dat je ook een unikon had Bart.
Gebruikersavatar
Bart van den Bovenkamp
Stamtafel asdoffer
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 13:13
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door Bart van den Bovenkamp »

Ik heb een benzing M1 Hans. Draai verder altijd wel electronisch.
Wat betekent oost en west als de wereld rond is
Gebruikersavatar
johan van grafhorst
Stamtafel asdoffer
Berichten: 2660
Lid geworden op: do dec 16, 2010 15:18
Locatie: Harderwijk

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Bericht door johan van grafhorst »

Bart van den Bovenkamp schreef:Ik heb een benzing M1 Hans. Draai verder altijd wel electronisch.
Ik denk dat Hans bedoeld dat je het niet goed begrepen hebt, of heb ik dat weer niet goed begrepen?
Je hebt al mazzel genoeg als je geen pech hebt.
Gesloten