Pagina 18 van 26

klokken

Geplaatst: wo mar 23, 2016 14:23
door RomyvdHerik
ik had de vraag mijn hand matige klok is in
2015 goed gekeurd.
nu is mijn vraag hoelang is dit geldig

Re: klokken

Geplaatst: wo mar 23, 2016 16:30
door rottine
5 jaar Francois.

Komen internationale vluchten in het gedrang?

Geplaatst: wo mar 23, 2016 19:06
door Udo Peters
Vanaf 2016 wil de ZLU het dragen van controlegummi’s afschaffen op de internationale wedvluchten. De Belgische inrichters pikken dit niet. Zonder controlegummi, dreigen zij ermee om de Nederlandse duiven te weigeren voor deelname aan de internationale vluchten van de grote fond.

Al of niet dragen van controlegummi Nederlandse duiven zorgt voor controverse

In 2016 start de ZLU met het WCS (wedvlucht controle systeem) via de chipringen. Via deze methode kan men vaststellen of de duiven op de losplaats zijn geweest, goed zijn ingekorfd en of er nog kloonringen in het spel zijn. Alle elektronische klokken moeten in de lokalen voor en na de wedvluchten worden ingelezen in het computerbestand van de betreffende wedvlucht.

Indien er in Nederland lokalen zijn die niet inlezen dan moeten de duiven worden voorzien van een gummiband en de chipringen moeten bij de duif verwijderd worden. Deze duiven worden voorzien van een gummiband en een vleugelmerk en moeten geconstateerd worden conform de huidige regels. Er kan niet meer geconstateerd worden met chipringen en gummibanden. Het is het één of het ander! De inkorfcentra van de ZLU zouden op korte termijn nader worden geïnformeerd omtrent deze materie, de te volgen procedure en het keuren van de klokken.

De KBDB werd op de hoogte gebracht van deze maatregel. Op de Nationale Algemene Vergadering van de KBDB (van februari 2016) kwam dit WCS reeds ter sprake, net als een ander controlesysteem (via KBDB-online). Indien één van beide systemen sluitend is, overweegt de KBDB om dit (vermoedelijk) vanaf 2017 ook in België in te voeren (eerst op de nationale grote halve fond?), zodat ook hier de gummiringen als controle middel overbodig zouden worden. Vooral kostenbesparend voor de inkorfburelen, voor wie de aankoop van de gummi’s en de werkingskost voor het regelen en openen van de klokken een serieuze hap uit hun budget betekend.

Maatregel zet kwaad bloed bij Belgische inrichters

De Belgische inrichters van de internationale vluchten protesteren hiertegen, en vinden het niet kunnen dat de Nederlandse duiven geen controlegummi meer dragen. Nog minder dat de KBDB hier zou mee instemmen, omdat op dit moment niets hen de garantie geeft dat dit controlesysteem op punt staat, beweren ze. Ze eisen conforme maatregelen voor alle deelnemers, en dus een controlegummi voor alle deelnemende duiven.

De soep wordt meestal niet zo heet gedronken als ze wordt opgediend. Dat er de komende dagen en weken rond de tafel moet gezeten worden in de hoop met alle partijen tot een consensus te komen, is meer dan duidelijk. Zo niet dreigen de internationale vluchten op de helling komen te staan. Als de Belgische inrichters voet bij stuk houden, dan is het MET controlegummi voor alle deelnemende duiven, ofwel vluchten zonder Nederlandse duiven. De internationale vluchten van de grote fond uit Pau, Agen, Barcelona, St-Vincent, Marseille, Narbonne en Perpignan zouden dan veel van hun glans en uitstraling verliezen. Hopelijk mag het gezond verstand zegevieren, en hoeven de liefhebbers niet het slachtoffer te worden van deze controverse.

Bron: Pipa

Re: Komen internationale vluchten in het gedrang?

Geplaatst: wo mar 23, 2016 19:32
door the white skydiver
Udo Peters schreef:Vanaf 2016 wil de ZLU het dragen van controlegummi’s afschaffen op de internationale wedvluchten. De Belgische inrichters pikken dit niet. Zonder controlegummi, dreigen zij ermee om de Nederlandse duiven te weigeren voor deelname aan de internationale vluchten van de grote fond.

Al of niet dragen van controlegummi Nederlandse duiven zorgt voor controverse

In 2016 start de ZLU met het WCS (wedvlucht controle systeem) via de chipringen. Via deze methode kan men vaststellen of de duiven op de losplaats zijn geweest, goed zijn ingekorfd en of er nog kloonringen in het spel zijn. Alle elektronische klokken moeten in de lokalen voor en na de wedvluchten worden ingelezen in het computerbestand van de betreffende wedvlucht.

Indien er in Nederland lokalen zijn die niet inlezen dan moeten de duiven worden voorzien van een gummiband en de chipringen moeten bij de duif verwijderd worden. Deze duiven worden voorzien van een gummiband en een vleugelmerk en moeten geconstateerd worden conform de huidige regels. Er kan niet meer geconstateerd worden met chipringen en gummibanden. Het is het één of het ander! De inkorfcentra van de ZLU zouden op korte termijn nader worden geïnformeerd omtrent deze materie, de te volgen procedure en het keuren van de klokken.

De KBDB werd op de hoogte gebracht van deze maatregel. Op de Nationale Algemene Vergadering van de KBDB (van februari 2016) kwam dit WCS reeds ter sprake, net als een ander controlesysteem (via KBDB-online). Indien één van beide systemen sluitend is, overweegt de KBDB om dit (vermoedelijk) vanaf 2017 ook in België in te voeren (eerst op de nationale grote halve fond?), zodat ook hier de gummiringen als controle middel overbodig zouden worden. Vooral kostenbesparend voor de inkorfburelen, voor wie de aankoop van de gummi’s en de werkingskost voor het regelen en openen van de klokken een serieuze hap uit hun budget betekend.

Maatregel zet kwaad bloed bij Belgische inrichters

De Belgische inrichters van de internationale vluchten protesteren hiertegen, en vinden het niet kunnen dat de Nederlandse duiven geen controlegummi meer dragen. Nog minder dat de KBDB hier zou mee instemmen, omdat op dit moment niets hen de garantie geeft dat dit controlesysteem op punt staat, beweren ze. Ze eisen conforme maatregelen voor alle deelnemers, en dus een controlegummi voor alle deelnemende duiven.

De soep wordt meestal niet zo heet gedronken als ze wordt opgediend. Dat er de komende dagen en weken rond de tafel moet gezeten worden in de hoop met alle partijen tot een consensus te komen, is meer dan duidelijk. Zo niet dreigen de internationale vluchten op de helling komen te staan. Als de Belgische inrichters voet bij stuk houden, dan is het MET controlegummi voor alle deelnemende duiven, ofwel vluchten zonder Nederlandse duiven. De internationale vluchten van de grote fond uit Pau, Agen, Barcelona, St-Vincent, Marseille, Narbonne en Perpignan zouden dan veel van hun glans en uitstraling verliezen. Hopelijk mag het gezond verstand zegevieren, en hoeven de liefhebbers niet het slachtoffer te worden van deze controverse.
Misschien is het handig en netjes om de bronnen van dit schrijven te vermelden Udo!

Re: Komen internationale vluchten in het gedrang?

Geplaatst: wo mar 23, 2016 19:34
door Udo Peters
gedaan :oops:

Zlu naar de chipringen!!!

Geplaatst: di mar 29, 2016 17:41
door dikvdberg
Tom van Nieuwenhuyze schreef:
dikvdberg schreef:Als alles van mij niet klopt: SORRY
Maar ik heb dit van de site KOM KOM van Ludo Gerrts.Heeft dit zelf geschreven.
Jammer genoeg staat het er niet meer op anders had ik het gecopiëerd.
De KM heeft de KBDB wel op eigen houtje gewijzigd vorig jaar.
Mooi dat je dit schrijft Dik, maar wil je deze tip geven, de site KOMKOM van Ludo Geerts komt wel eens met exclusief nieuws af, maar héééééééééééééél vaak is het gewoon pure sensatie gebaseerd op geruchten, zonder alle partijen te horen ;-)
En ik dacht dat 'nieuwsgaring' wil zeggen dat je je bronnen checkt en de beide partijen aan het woord laat komen ;-)

Maar bij deze, geloof niet alles wat Ludo Geerts schrijft...
OK, begrepen.

Re: Wist u dat... (deel 8)

Geplaatst: di mar 29, 2016 23:36
door Carlo dominicus
Word gewoon tijd dat de Belgen ook mee gaan met vernieuwingen in de duivensport !!

Re: Wist u dat... (deel 8)

Geplaatst: di mar 29, 2016 23:54
door Peter Beetsma
Dik zit niet helemaal mis.
de Belgische duiven hebben maar 1 gummie om ipv 2 zo als in Nederland volgens mij.
Ook ontbreekt het bij de belgische duiven aan vleugelstempels. Correct me if am wrong

En dat de ZLU aanstuurt op een breuk lijkt me ook een broodje aap verhaal.
Maar het lijkt mij dat de partij die de meeste duiven levert best een wat grotere stem mag hebben in het geheel.
Daar komt bij dat de Belgische inrichters een flinke duit opstrijken anders dan in Nederland.
En het lossingsbeleid vaak gemanipuleerd wordt door de Belgen om de Nederlanders zo min mogelijk kans te geven op een goede klassering.
Zie naar de afgelopen jaren Barcelona.
Gelukkig zie je nu ook dat de beste nog steeds winnen.

Wie schiet :mrgreen: Graag wel in normaal taal gebruik. :liar:

Re: Wist u dat... (deel 8)

Geplaatst: wo mar 30, 2016 8:54
door eric moors
Peter Yuo're wrong.

Het is op de belgische nationale vluchten dat de EC ingekorfde duiven maar één gummi aanhebben en de handmatig geklokten twee.

Op de ZLU vluchten zijn momenteel de regels in alle landen gelijk, twee gummis en vleugelmerk.

Er was een hele winter tijd voor overleg en uitwisseling van informatie, waarom nu nog de regels willen veranderen?

Kwestie van kostprijs, welke firma levert de controlesystemen voor op de losplaats en doen die dat gratis?

Moet een Belgische inrichter zich dat dan aanschaffen voor één of twee vluchten per jaar?

Re: Wist u dat... (deel 8)

Geplaatst: wo mar 30, 2016 12:32
door jan wijnen
Cor Vrolijk schreef:Lees net op het internet dat het Wereld Natuur Fonds een vergunning heeft gekregen om Leeuwen uit te zetten op de Veluwe omdat deze in eigen land bedreigd zijn.
Ook worden er zogeheten nest-hutten geplaatst om de leeuwen een beschutte plek te geven hun jongen groot te brengen.
Op de vraag of dit niet gevaarlijk is voor wandelaars reageerde het WNF : Gebleken is dat de leeuwen alleen zieke of gewonde prooien eten, dus vooralsnog zien wij geen gevaar als je maar goed gezond bent.
Voor degene die het niet zien zitten raden wij aan op het strand te gaan wandelen of een andere hobby te kiezen.
Krijg net nog door dat ze een deel van de dieren in de toekomst willen kruisen met postduiven door kunstmatige inseminatie.
Deze zogenaamde LEUF zal de natuurlijke vijand worden voor de slechtvalk om deze populatie in toom te houden.
images (1).jpg
images (2).jpg
goeie 1 april grap

Re: Wist u dat... (deel 8)

Geplaatst: wo mar 30, 2016 13:19
door dikvdberg
eric moors schreef:Peter Yuo're wrong.

Het is op de belgische nationale vluchten dat de EC ingekorfde duiven maar één gummi aanhebben en de handmatig geklokten twee.

Op de ZLU vluchten zijn momenteel de regels in alle landen gelijk, twee gummis en vleugelmerk.

Er was een hele winter tijd voor overleg en uitwisseling van informatie, waarom nu nog de regels willen veranderen?

Kwestie van kostprijs, welke firma levert de controlesystemen voor op de losplaats en doen die dat gratis?

Moet een Belgische inrichter zich dat dan aanschaffen voor één of twee vluchten per jaar?
Eric
Het is al veel langer bekend dat de ZLU dit systeem wil.Stond al maanden op de site.
Vorig jaar is al proefgedraaid met het controle systeem.
Dan nog het punt :zeer kleine inkorfcentra.
Prijs en lossingsbeleid daar heeft Peter ook een punt.
Heb niets tegen Belgen hoor,maar ze moeten niet alles op eigen houtje gaan beslissen.

Re: Wist u dat... (deel 8)

Geplaatst: wo mar 30, 2016 15:14
door the white skydiver
Als de Belgen niet willen meedoen heb ik er geen probleem mee, is het gewoon een Nat vlucht ipv Int nat. So what!? :mrgreen: Is net zo leuk/spannend. :)

Re: Wist u dat... (deel 8)

Geplaatst: wo mar 30, 2016 15:34
door Udo Peters
the white skydiver schreef:Als de Belgen niet willen meedoen heb ik er geen probleem mee, is het gewoon een Nat vlucht ipv Int nat. So what!? :mrgreen: Is net zo leuk/spannend. :)

Een Internationale overwinning heeft toch veel meer eer. De ZLU moet volgens mij niet zo hoog spel spelen.

Re: Wist u dat... (deel 8)

Geplaatst: wo mar 30, 2016 15:54
door eric moors
Dag Dik, organisatorisch ligt dat toch iets moeilijker dan wie deelneemt heeft beslissingsrecht.

Het zijn wedstrijden die worden georganiseerd door Belgische inrichters, eigenlijk privébedrijfjes die dit hoofdzakelijk uit winstbejag doen. Dat is geen ideale situatie maar een historisch gegroeid probleem dat je niet van de ene op de andere dag oplost. Je doet mee of niet, maar je schikt je naar hun regels is daar de visie. Inspraak of overleg vinden ze zeer moeilijke woorden.

Dat de ZLU dan zegt wij doen wel mee maar bepalen onze eigen regels ligt dan ook heel moeilijk.

ZLU doet dit mijns inziens ook voornamelijk om zich populair te maken bij de Nederlandse liefhebbers die blijkbaar een probleem hebben met gummirukken.

Heeft men al de mening gevraagd van de Duitsers, De Engelsen, De Fransen, De polen, etc?

De witte duiker zijn mening deel ik niet, als men hier van splitsen spreekt op gelijk welk niveau dan zeg ik altijd ' de helft van weinig is nog minder.'

vorig jaar heb ik Agen niet gespeeld omdat het niet internationaal was, kwestie van principes.

Re: Zlu naar de chipringen!!!

Geplaatst: wo mar 30, 2016 19:38
door the white skydiver
Het is toch te gek voor woorden dat de ZLU zich laat ringeloren door de Belgen met hun achterhaalde/ouderwetse gummirukkerij.
Je kan zelfs ook als Belg meedoen met handmatig klokken. Dus wat is nou eigenlijk het probleem!?
Euries may be!?.

"ZLU houdt je poot stijf", zou ik zeggen. :hand: