Gert Jan Beute's "columns 2008 - 2010" (Archief)

Interessante columns, artikelen, films enz. ter promotie van onze "Duivensport fijne hobby!"
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Re: Gert Jan Beute's "columns 2008" (Archief)

Bericht door wim brom »

Column van 23 April 2010



Mijn mening deel 4

Jeugdleden:
Op een forumavond in Noordwolde sprak een beroemdheid zich iets negatief uit over jeugdleden, hij zag het niet zo zitten, zodra er brommers, uitgaan en verkering om de hoek komt kijken haken ze af, en de duivensport diende zijn tijd nog wel uit…althans dat was zijn mening. Mijn mening is dat je juist de jeugd kennis moet laten maken met de duivensport, op scholen moet gaan vertellen hoe leuk het is en kinderen bij je thuis moet laten komen om in de hokken te kijken. Vorige week donderdag was ik zelf te gast op O.B.S. de Kievitshoek te Wilhelminaoord. Om 13.00 uur melde ik me met een aantal duifjes( van 1 dag oud tot en met een volwassen duif van 9 jaar oud met gigantische neusdoppen), om 13.15 kwamen de kinderen de klas binnen en namen plaats achter hun tafels. Na een uurtje te hebben gesproken over de duivensport in zijn algemeen en alle jongen te hebben laten zien( en hoe je een jong van 6 a 7 dagen een ring om doet), liet de meester een aantal filmpjes zien. Vroeger hadden we een zwart krijtbord, tegenwoordig hebben ze de beschikking over grote computerschermen van 2 x 2 meter. De filmpjes had ik van internet gehaald en ik had een filmpje gekregen van het n.p.o. Trouwens over het n.p.o niets dan goeds in deze, ik kreeg een grote doos vol met stickers, boeken, kleurplaten voor de lagere groepen, knip en vouwwerk, etc etc. Rond 15.15 uur namen we weer afscheid, de kinderen vonden het prachtig en belangrijker, sinds die middag zijn er al negen kinderen komen kijken bij me thuis. En zit er een nieuwe liefhebber bij? Geen idee, eigenlijk ook niet belangrijk, eerst moeten de kinderen kennis maken met deze prachtige sport, en als ze dan echt zelf aangeven ook duiven te willen hebben doen ze het vanzelf wel en zijn dan natuurlijk van harte welkom bij mijn club p.v. de Vredesduif te Noordwolde. ( zie foto 1 school kievietshoek)

Afgelopen week kreeg ik een prachtig berichtje over weer 9 nieuwe jeugdleden in St. Philipsland( Zeeland), ook hier heet de postduivenvereniging “de Vredesduif” ! Zou het er toch iets mee te maken hebben? Onze club heet ook “de Vredesduif” zoals u weet en ook wij hebben reeds een stuk of 10 jeugdleden .

Dus als het in Zeeland kan, in Noordwolde kan en op nog veel plaatsen in Nederland….dan kan het ook bij U, dus kom met uw luie reet van de bank af en maak een afspraak bij de dichtstbijzijnde school voor een “duivenmiddag” doen!!

Klimaat op de hokken:
Ja lieve mensen, we springen van de hak op de tak, zo gaat het over jeugd en nu weer over klimaat op de hokken. Mijn mening( daar zijn deze twee woorden weer) is dat het klimaat op de hokken moet ten aller tijden behaaglijk zijn. Ik zal het proberen te omschrijven ; Wanneer het buiten koud, vochtig weer is moet je op je hokken komen en denken: “hier blijf ik even zitten, heerlijk” . Wanneer het zonnetje buiten schijnt moet het goed in je hok kunnen komen, dus zorg voor een raam aan de oost/zuidoost zijde, de duiven liggen graag op de droge vloer van je hok lekker in de zon met de vleugeltjes gespreid. Maar ook de gezelligheid op je hok is zeer belangrijk, vergelijk dit maar met een woonkamer voor mensen; Als u op verjaardag moet naar iemand en het is in een lege saaie kamer, dan denkt u om 22.00 uur “ik ga naar huis” , maar is het èèn en al gezelligheid in die woonkamer, met van alles te bekijken en lekker knus…dan is het zo 24.00 uur. Dus om weer even terug te komen op “gezelligheid” ; een duif komt natuurlijk terug voor zijn broedbak, voor zijn partner, voor u misschien wel maar zeker ook voor al die motivatie plaatsjes. Dus niet alleen bij uw jonge duiven eens nadenken over gezelligheid en motivatie, doe dit ook gewoon bij uw oude duiven. Maak eens een loopplankje aan de kant, zet eens een vierkant bakje in de hoek van de vloer, laat uw krukje een keer achter op de hokken. Gezelligheid en klimaat op de hokken is heel belangrijk, het kan van een redelijke duif( een 7) zo maar een goede duif maken( een 8).

Onze hokken staan op het zuidoosten gericht, we hebben vrij veel glas aan de voorzijde, we hebben geen glazen pannen of iets anders aan glas in het dak. Aan de voorzijde hebben we geen enkele vorm van ventilatie, dus geen roosters of windbreekgaas. De enige “inlaat” is misschien een kiertje van een paar millimeter bij de invlieggaten. Het plafond bestaat uit schuiven, die bijna dicht staan op zo’n 5 cm na. De dakpannen zijn oud Hollandse, dit is wel belangrijk, ik heb weinig ventilatie dus zou niet presteren als ik dan ook nog “dichte dakpannen” zou hebben. Aan de voorzijde van het dak liggen 3 rijen pannen, aan de achterzijde 5 rijen. Onder de 2e rij van boven liggen kleine blokjes die de pannen iets omhoog drukken. Even een tipje: pak een thermometer leg deze in het hok en even op het plafond, is het plafond iets kouder dan het hok dan is het goed( de warme vervuilde lucht moet iets omhoog kunnen), is het andersom, dus het gebied boven het plafond is warmer dan het hok, gaat er iets fout met de ventilatie.

Leo Heremans:
En zo gaan we van klimaat op de hokken weer naar een super spelende liefhebber uit België. Voor mij is Leo Heremans een fenomeen in de duivensport, hoe hij met zijn duiven omgaat, voert en motiveert voor de vluchten grenst aan het ongelofelijke. Het spel met zijn weduwnaars, zijn “lepeltjes” voeren, zijn roodsteen gebruik, zijn “turbo” gebouwde krachtpatsers , zijn motivatie spel met de extra doffer in een kartonnen doos voor de broedbakken.
Over alles is nagedacht, gewoon weg ongelofelijk, zijn gedachte over bijproducten, grit, vitaminen en medicatie kunnen we gerust “anders dan anders” noemen. Maar waar Leo steeds op terug komt is de superduif, de duif die de absolute wil moet hebben om eerste prijzen te spelen, de duif die perfect gebouwd moet zijn voor hij een plaatsje in het kweekhok verdiend. Mensen zoals Ad Schaerlaeckens, Willem de Bruijn, Hans Eijerkamp & znn( die bijna alle toppers kocht op de verkoop), Dirk van Dijck, Verkerk & zn , Kas Meyers en vele anderen hadden dit snel door, die duiven moeten we hebben om snelheid in onze dagfondduiven te krijgen of om gewoon Vitesse kampioen te worden. Het was me een eer Leo, om eens in uw keuken te mogen kijken. En voor de liefhebbers: de eerste Koerier-film van het jaar 2010 gaat over Vitessemannen met o.a. Leo Heremans

Op eigen hok:
Gaat het prima, neem eens een kijkje op de nieuwe site http://www.duivensites.nl/beute en vind daar alles over de kwekers, het systeem, het dagboek, de resultaten en de producten.


Groet, van Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Re: Gert Jan Beute's "columns 2008" (Archief)

Bericht door wim brom »

De column van 30 april 2010

Mijn mening deel 5

Goedendag vrienden, vandaag een korte Column, ik had het deze week veel te druk met onze nieuwe site http://www.duivensites.nl/beute alles kan ik nu persoonlijk bijwerken, en dat duurt even. Ik probeer iedere dag een klein stukje te schrijven in het dagboek en zo nu en dan de prestaties, kweekkoppels en “laatste nieuws” bij te werken. Gelukkig heb ik alleen nog maar positieve respons gekregen met hier en daar een verbeterpunt natuurlijk. Dus neem eens een kijkje, ik hoop dat u er een positief gevoel aan overhoud .

Trainen

Ik las in de Duif (Vlaams duivenblad) een mooie column van A.S. hij sprak over de zin en onzin van langdurig trainen (voor eendaagse fondduiven), hij noemde wat namen van liefhebbers die hun duiven zeer langdurig laten trainen en ze soms honderden kilometers op dinsdag of woensdag weg brengen (A.S. noemt zelfs de Franse Grens), maar noemde hij ook twee namen van goede spelers die het niet doen. Nu viel mij aan deze namen op dat de serie spelers( meerdere duiven op Teletekst) bij de lange trainers stonden. Mijn mening daarover( en die is niet wetenschappelijk bewezen), is dat lang trainen het verschil maakt op veel hokken van een prijs spelen of een serie draaien. Veel trainen en het daarbij behorende veel eten maakt in mijn ogen de duif sterker, ze gaan door en 600 a 700 kilometer sprinten is voor deze duiven geen probleem meer. Afgelopen week sprak ik iemand die zijn duiven in een week vier keer had weggebracht op een flinke afstand maar hij had zich gehouden aan de 10 en 20 gram voer uit een schema..en dat kan natuurlijk niet. Als je duiven en dan vooral met de kou van afgelopen weken zo veel laat trainen dan moet je volle bak voeren( pak het dan na 20 minuten weg, maar laat ze kiezen). Persoonlijk trainen wij onze duiven veel en lang, zo rond 1 Maart zijn we dit jaar begonnen met het uitlaten van de duiven, een weekje later trainden ze al hard en lang. Als het op zo’n korte termijn zo hard gaat zijn er altijd duiven die het niet kunnen volhouden, die haken dan af, komen eerder terug of laten de vleugels wat hangen, deze duiven worden uitgeselecteerd( passen niet in het systeem). De afgelopen vluchten gaat het op onze hokken heel goed( op de Vitesse) met kopduiven en prachtige series 38/56, 24/50 en 36/50 en dat inclusief de 9 overnachtduiven( die natuurlijk gewoon mee gaan, ik hou niet van trainingsduiven). Nog even terug komen op de column van A.S. hij schrijft dat de Belgen niet zo veel werk maken van langdurig trainen( die hij kende), maar de comming man van België Verreckt-Arien heilig gelooft in veelvuldig trainen..A.S. hoop net als velen dat er eens onderzoek gedaan gaat worden naar “duursporten” voor duiven . Is het langdurig trainen van een duiven een must? Nee natuurlijk niet iedereen is vrij om te doen en te laten wat ze zelf willen en goed lijkt, maar mijn mening is: Langdurig trainen is een onderdeeltje van het succes op de dagfond(lees het woordje “onderdeeltje” goed), succes.


Volgende week een iets langere column.

Groet van Gert Jan Beute
http://www.duivensites.nl/beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Re: Gert Jan Beute's "columns 2008" (Archief)

Bericht door wim brom »

De column van 14 mei 2010

Droevige en positieve zaken in 1 column

Afgelopen vrijdagavond hebben we afscheid genomen van een vriendin, Laura Wolff-Tennekes is helaas maar 42 jaar geworden. Ze laat Nanne, Anna, Joop, Mini, Rico en Dirk achter. Er waren honderden mensen aanwezig op vrijdagavond in het uitvaartcentrum aan de Cotoneasterstraat te Wezep. Een enorme rij mensen stond buiten het gebouw te wachten om afscheid te kunnen nemen van Laura en de familieleden te condoleren. We wensen Nanne en Anna en de verdere familie veel sterkte om dit enorme verlies te kunnen dragen.

Op de kaart stond een citaat van Salvador Dali ; Bij elk afscheid wordt een herinnering geboren…

Zaterdag 8 Mei

Afgelopen zaterdag was een teleurstellende zaterdag voor vele liefhebbers, veel duiven konden hun weg op zaterdag maar moeilijk vinden, gelukkig zijn er op zondag nog velen nagekomen. Ik had zo’n beetje begrepen dat de onderste helft van Nederland ook problemen had maar lang niet zoveel als de afdelingen 7 t/m 11, daar was het op de meeste plaatsen zaterdags dramatisch. Op grote maar ook kleine hokken werd de voorbereiding voor de dagfond behoorlijk verstoord. Er gingen vanmorgen (maandag) reeds geruchten of het niet beter was de eendaagse fondvluchten van aankomend weekend af te gelasten. Misschien een niet eens zo’n gek idee voor velen. Hoe heeft het zover kunnen komen, en hadden we het niet aan kunnen zien komen? Ik ben geen weerman zoals u weet, ik heb er de ballen verstand van, maar was het niet mogelijk om dit dramatische verloop in de schatten en of te voorspellen?

Op eigen hok

Gaat het super, ook wij hadden een zwarte zaterdag natuurlijk. Het concours in onze club stond maar liefst 2,5 uur open, maar in die tijd pakten we toch 26 van de 50 in de punten. In onze vereniging waren 574 duiven in concours waarvan dus 50 stuks van ons. We hadden het geluk om 1,3,4,6,etc. te spelen( 13 bij de eerste 50). In het ACG( Afdelings Concours Gebied) tegen 6 verenigingen en zo’n 2000 duiven pakten we de 1,3,4,7 en hadden 11 stuks bij de eerste 100. In dit ACG speelden we 37 mpm los met Carys 913( Schaly duivin) die we kregen van de combinatie Weijers uit Groesbeek. In 2008 was ik bij hun op bezoek en zag daar diverse super Eijerkamp duiven zitten. Op mijn vraag ; mag ik een jonge duif uit die bepaalde koppeling kwam een positief antwoord en zo werd Carys voor mij gekweekt in 2009. Dus een beetje geluk moet je hebben( en goede duiven). Het is een schaly duivin met een licht oog wat je in de Chicago lijn van Eijerkamp & znn wel vaker ziet. De duiven werden zaterdag opgewacht met direct al Herstel Power over het voer, we hoorden op de kortere afstanden van trage aankomsten en hebben daar gelijk op geanticipeerd, dus gelijk de kachel aan, Herstel-Power en Beute Sport over het voer. Op zondag hebben we dit wederom gedaan, maar de laatkomers op zondag en maandag kregen daarbij natuurlijk ook nog een Herstel-Power Capsule opgestoken( na 1,5 uur zijn ze dan weer helemaal bij hun positieven).

Nu maandagochtend ( 10 Mei 2010), zijn we weer bezig om de duiven op te bouwen voor as zaterdag (NPO Vlucht van bijna 500 km), dat zal niet meevallen natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat ze bij ons wel weer in staat zijn om die 500 km goed te overbruggen, maar wat moeten die liefhebbers met hun hokken leeg en die laatkomers die het alleen met voer en water moeten doen? Zijn die weer klaar voor 500 km as zaterdag? Of is het beter dat ze hun duiven een weekje thuis houden? Bij twijfel altijd thuis houden, het seizoen is nog erg lang en er komen nog genoeg kansen voor u om zich te laten zien.

WHZB jeugd

Gisteren kreeg ik een mailtje van een verontruste deelnemer aan WHZB en dan vooral voor de jeugdspelers uit onze afdeling 11(Friesland ), bij ons tellen alleen de 1e 10 duiven bij de jeugd, de anderen komen niet eens in de uitslag voor las ik. Dit is toch te absurd voor woorden, althans ik ben het wel eens met die 10 duiven laten tellen bij de jeugd maar dan voor alle afdelingen, en vooral in een landelijke competitie als WHZB. Dus niet jeugd uit bijvoorbeeld afdeling 8 te spelen met 15 duiven die allemaal mee kunnen dingen naar de eer bij de jeugd en bij ons in de afdeling maar 10. Dus ook hier weer een taak voor het NPO bestuur, regel het voor iedereen gelijk !.

Vlucht naar de toekomst

Heeft u het al in huis? Enkelen nog niet hoorde ik, maar wat is het mooi hè , eindelijk een NPO bestuur wat de handjes laat wapperen en eens aan het werk gaat. Het schitterende boekje te hebben doorgekeken kan ik niet anders zeggen dan KLASSE !!, Hopelijk gaat alles gebeuren zoals het voorgesteld word , zetten we de schouders er onder en krijgen we een prachtige duivensport toekomst. Volgende week kom ik er uitgebreid op terug natuurlijk. Maar denk er vast over na: opzouten met die kiesmannen( die soms alleen voor hun zelf spreken), beter vervoer, beter lossingbeleid ( Schiphol niveau) , gelijke kansen althans zoveel mogelijk voor iedereen, mooiere vluchten, echte dagfond i.p.v. rond de kerk vluchtjes, het ouderwetse poelesysteem op papier terug, grote lossingen op de dagfond, betere keuzes voor iedereen etc. Denk nu eens niet aan u zelf maar aan de duivensport voor onze kinderen, de toekomst ligt in uw handen. YES WE CAN!! En dat er reclame in staat…., dat is toch super slim van het bestuur, iets maken en de drukkosten en de bezorging door de adverteerders laten betalen, klasse !

Groet van Gert Jan Beute!
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Re: Gert Jan Beute's "columns 2008" (Archief)

Bericht door wim brom »

De column van 21 mei 2010

Nog steeds zonder medicatie !


Het is zondag 16 mei 2010, ik zit op kantoor van het tankstation waar ik werk. Lekker in de tijd van de baas even een column schrijven, kan het nog mooier?

Gisteren hebben we de eerste NPO vlucht van het jaar gehad, en dan bedoel ik natuurlijk op de eendaagse fond( ik zag namelijk al NPO vluchten Vitesse).

We zouden spelen vanuit La Ferte S/Jouarre maar dit werd Signy Signetz wat voor ons een afstand had van 490 km. Het werd voor ons een prachtige vlucht maar daarover later meer.


Medicatie


We zijn zoals u weet dit jaar gestopt met het gebruik van medicijnen, en dan bedoelen we natuurlijk de voorbehoedende kuurtjes en de ontsmettingmixen na de vluchten. Nu hebben we tientallen jaren vaste schema’s gebruikt en met groot succes kan ik wel zeggen, dus was het even wennen om daar van af te stappen. Door de informatie die ik kreeg van en de gesprekken die ik voerde met o.a. Peter Boskamp( Duivenarts uit Beek), Gunter Prange( Super speler uit Duitsland) en Nanne Wolff( Duivenarts uit Hattemerbroek) betreffende natuurlijke weerstand en het gebruik van conditie verhogende middelen, ben ik me daar in gaan verdiepen en heb de knoop doorgehakt. We gaan een jaar test draaien voor U. Het schema wat ik al jaren propagandeer is ontzettend goed, ik kan haast zeggen dat iedereen die het gebruikt beter speelt dan ooit te voren, dus dat is inclusief de vaste medicatie. Waar komt het door? Veel liefhebbers komen zelden of nooit bij een dierenarts, ze hebben dus toch regelmatig ziektes onder de duiven maar zien of merken het niet eens. U moet niet vergeten dat een groot percentage van de liefhebbers niet aan hun duiven kan zien of er iets aan scheelt. En als die liefhebbers een vast schema gaan hanteren met op zaterdag en zondag een ontsmettingmix, op donderdag wat voor de luchtwegen en 1 x per 3 weken een geeltablet, die hebben dus geen of in ieder geval veel minder last van de verscholen probleempjes die ze niet zien. Ook wij hebben dus tientallen jaren dit schema gebruikt( al kwamen wij wel iedere maand bij de duivenarts).

Vanaf de natour 2009 zijn we dus begonnen met een “natuurlijke aanpak” , geen geelkuur meer op eieren, geen ontsmettingmix op zaterdag en zondag, geen ornithosepoeder door het water op donderdag en geen geeltabletten meer iedere drie weken.

Vanaf de natour 2009, komen we wel minstens twee maal per week op consult bij dokter Nanne Wolff te Hattemerbroek. En tot nu toe vond hij niets, geen luchtweginfecties, geen geel, coccidiose en of wormen. Dus iedere keer is zijn oordeel: ze zijn supergezond, nog geen medicatie. En dat dit nog steeds goed gaat ziet u aan onze uitslagen.

Is het bekende Beute Schema ( Beyers Elite Enzymix Modern System) verder nog veranderd? Neen, eigenlijk niet. Op zondag krijgen de duiven Herstel-Power en Beute Sport over het voer, op maandag en woensdag krijgen ze Prange Suppe door het water. Wel moet ik zeggen dat in de week van inmanden voor de dagfond de dinsdag ook Prange Suppe word gegeven, en op dinsdag, woensdag en donderdag Herstel-Power( 96% eiwit) over het voer gaat.

Wanneer u alleen korte vluchten speelt is het voldoende om alleen op zondag Herstel-Power en Beute sport te geven( althans in ons schema), maar bij dagfond en overnachtfond heb ik toch graag wat extra brandstof in het tankje.

De vraag die ik iedere dag nog steeds hoor, ben je tegen medicatie? Of geef je nooit weer medicatie? Dan vind ik domme vragen waarop ik antwoord, Nee natuurlijk niet. We geven tientallen jaren redelijk veel medicatie met super prestaties, dus hoe kan ik er nu op tegen zijn? Nee !!! het is puur om te proberen op eigen hok of het ook zonder kan. Maar vind Nanne Wolff wat, dan gaan we daar voor behandelen, maar zolang hij niets vind…doen we nog niets.

Laatst nam ik een duif van 2005 mee naar Nanne Wolff, deze duif heeft tot en met 2009 gespeelt( en won in 2009 nog ongeveer 17 prijzen), maar deze duif heeft dus vijf jaar lang iedere week een ontsmetting gehad, iedere drie weken een geeltablet( tijdens het vliegseizoen), dus reken eens uit wat deze duif allemaal heeft gehad…Dan word er gezegd: deze is resistent voor medicatie en erg vatbaar.. Maar ook deze duif had helemaal niets, nog geen slijm in de keel, helemaal niets. En ook zijn eitjes had hij allemaal bevrucht in het kweekhok, dus geloof ik dat veelvuldig medicijngebruik slecht is voor duiven? Neen, eigenlijk niet, maar moet het om tot superprestaties te komen? Neen, dat ook niet, als u maar zeker weet dat ze niets hebben en daarom dus iedere 14 dagen naar een duivendokter of in ieder geval bij twijfel gelijk.


Op eigen hok


De prestaties op eigen hok zijn super, ik kan wel zeggen heel erg goed!! Vorige week de 8e Mei( sterfdag van mijn vader Arnold Beute 1999) speelde we tegen 2129 duiven in het ACG 8 van Adeling Friesland de 1e, 3e, 4e, 8e. en 26 duiven in de punten van de 50 die we mee hadden en dit was op zwarte zaterdag de 8e mei( met al die verliezen in Nederland). Afgelopen week op Signy Signetz waren we dan ook extra gespannen, hoe zou het gaan, konden ze het aan na de zware vlucht van een week eerder? Nu, ik kan u vertellen het ging ongelofelijk goed. We beginnen met een 5e NPO met Teletekst ( JOEHOE, DAAR ISTIE WEER) met Breanna 08-2027748. In het ACG hebben we 4 duiven bij de eerste 10, we hadden 20 duiven mee. Onze 2e duif was Anthony 765 en onze 3e duif was Missourri’s Girl de duif die in 2009 de 1e Europese Asduif Eendaagse Fond was( Dortmund 2010). Op vrijdagavond konden we nog duiven inzetten voor Strombeek met 251 km, hier op speelden we ons B team( 10 duiven), hiervan speelden zich 7 in de punten dus 70%. Dus gaat het goed op de hokken in Wilhelminaoord? Ongelofelijk goed tot nu toe, we zijn zo trots als een pauw !

Natuurlijk komt dat voor een gedeelte door goede duiven, een goed systeem, een goed hok met goed klimaat, goede eigen bijproducten maar ook door de verbeterde vrachtwagen die we nu hebben, jaren hebben andere delen van ons ACG in een goede auto gezeten en wij in een slechte wagen, nu is de auto aangepast, ik hoorde door de vervoerder zelf en daarvoor groot respect en dank. Noordwolde kan opeens meekomen op de korte vluchten, wat heet meekomen? We spelen als club nu met de eersten mee. Op de dagfond was dit probleem er niet, dan zaten we in een gezamenlijke auto en blies Noordwolde het ACG bijna iedere keer op. Dus u ziet wat een goede auto doet en weet wat het NPO bestuur wil: Gelijke kansen ook qua vervoer, wij Noordwolde zijn het bewijs, vanuit het niets staan we als club bovenaan op de korte vluchten.


Felicitaties


Aan iedereen met goede resultaten de laatste weken; Van harte gefeliciteerd. Van veel liefhebbers heb ik en maltje of sms mogen ontvangen, zelf probeer ik ook steeds alle bekende die goed scoren even persoonlijk een berichtje te sturen. Mijn excuses als ik u ben vergeten !

Even een extra nood: het Team Gerard Koopman had op 8 Mei een zwarte zaterdag, veel duiven keerden niet terug, maar kijk eens naar hun uitslag op Signy Signetz..Nog geen 20 duiven mee en bijna allemaal prijs en 15 bij de eerste 100 in hun Rayon, grote Klasse. Dus ook met weinig duiven mee: Weergaloos!


Vlucht naar de toekomst


Ik wilde deze week mijn mening geven over “vlucht naar de toekomst” en die is positief kan ik u vertellen, maar u snapt waarschijnlijk wel dat ik er met dit “drukke weekend” even niet aan toe kwam, u houd het nog te goed. Maar lees het nog eens goed door en vergeet dan niet; Denk niet aan U zelf, denk aan de toekomst van de duivensport !!!


Tot volgende week!

Groet van Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Re: Gert Jan Beute's "columns 2008" (Archief)

Bericht door wim brom »

De column van 28 mei 2010

THE TRIPLE !

Ongelofelijk, we staan er zelf ook van te kijken maar we spelen nu voor de 3e week achter elkaar de 1e van het ACG, ditmaal 1 en 2 en 18 stuks bij de eerste 100. Noem je in duiventermen dit nu een Hattrick of een Triple? Ik denk Triple want het is 3 x een andere duif. Ongelofelijk, en dat zonder welke vorm van medicatie ook.

Dokter Nanne Wolff

Zoals ik reeds eerder vermeld ben ik vaste klant op dit ogenblik bij dokter Nanne Wolff te Hattemerbroek, hij onderzoekt twee x per maand mijn duiven ( door een zetduiveltje stond er in een eerdere column twee x per week). Afgelopen donderdag de 20e Mei was ik weer voor onderzoek bij hem in de praktijk, het was mega druk, er was geen plaats meer om te zitten zo druk. Om 11.15 uur was ik aan de beurt en had ditmaal 4 doffers meegenomen. De meegebrachte mest werd door Eén van de assistentes gereed gemaakt op een glaasje( met daarop vermeld: de knapste man van Drenthe….) en later onderzocht door dokter Wolff. Bij geen van de vier meegebrachte doffers werd iets gevonden, niet tijdens het keel en cloaca strijkje maar ook niet bij het luchtwegen onderzoekje. Zelfs in de mest werd geen enkel spoor van wormen of coccidiose gevonden. Nu weet ik dat mij ons nooit wormen of coccidiose gevonden word maar ik laat er toch steeds op onderzoeken. Nanne vertelde dat bij 50% ( 1 op 2 dus) van alle aangeleverde duiven op dit moment het geel gevonden word, heel veel liefhebbers kunnen dus nog veel beter hun prijzen spelen als ze daar wat aan doen. Maar nogmaals bij ons niets te vinden. Het probleem bij veel liefhebbers is dat ze wel regelmatig wat tegen het geel doen tijdens het seizoen, maar niet lang genoeg waardoor een gedeelte van het geel achter blijft en sterker word. Op de film van Martin van Zon(Koerier Films) vertelde Martin over Combinatiemix van Dokter van der Sluis en dat hij dat voor de vluchten gaf en de kuur natuurlijk geheel afmaakte. Na deze voorjaarskuur gaf ook Martin niets meer. Als u net als wij tot dit seizoen een ontsmettingmix gaven( SA van Wolff of Combinatiemix van van der Sluis) na de vlucht dan werkt dat het beste als u voor de eerste vlucht zorgt dat er helemaal niets van het geel/luchtweg of coccidiose op uw duiven zit. Ook nu na de 7e vlucht hebben we nog steeds geen enkel medicijn gegeven! Het schema kunt u vinden op http://www.duivensites.nl/beute.

Vlucht naar de toekomst

Een document dat gezien mag worden als de start van een proces op weg naar een moderne sportorganisatie.( bron voorwoord Albert Jan de Jong). Ik heb het diverse malen doorgelezen en moet zeggen het ziet er goed uit, natuurlijk staan er punten in waar we over kunnen praten, onze eigen mening hebben en er niet helemaal mee eens zijn. Maar we moeten wel denken aan de toekomst van de duivensport. In Afdeling 4 bijvoorbeeld is het leden verlies dramatisch maar in Afdeling Friesland is geen enkel verlies de laatste 3 jaar, wat gaat in Friesland goed? En wat gaat in Limburg minder? Alles moet besproken kunnen worden en we moeten leren van elkaar. Dit NPO bestuur heeft de voorzet gegeven en de mouwen opgestroopt en hier heb ik groot respect voor. Op 31 Mei as is er een openbare vergadering met het npo bestuur, de afdeling bestuurders en U, ook U bent van harte welkom om uw zegje te doen. Vertel wat u anders wilt, misschien is u mening wel heel anders dan die van uw kiesman.. misschien spreekt die kiesman wel voor zich zelf, ga na deze vergadering en praat mee, en zie met eigen ogen en hoor met eigen oren wat het NPO bestuur zegt en wat Uw kiesman/afdelingsbestuurder te vertellen heeft.

En ook ik ben groot voorstander van vergelijkbare uitslagen met een nationaal kader die uitgaat van dezelfde afstanden per discipline, gelijke vluchtdagen, dezelfde opbouw van de uitslag en dezelfde criteria voor kampioenschappen. Ook ik vind dat iemand die Vitesse speelt zeggenschap heeft over zijn spel en dat iemand die de marathon speelt over zijn afstanden wat te vertellen heeft. In de wandelgangen word gesproken over de grote hoeveelheid vluchten die op bladzijde 20 en 21 staan voor het seizoen 2011. Maar lees eens wat op bladzijde 15 staat; Het inkorfprogramma is zo samengesteld, dat iedereen van vitesse tot marathonspeler zijn/haar vluchten uit kan kiezen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat men alle vluchten gaat spelen( afschaffen Generaal kampioenschap). Dus kom de 31e Mei naar de vergadering en luister,denk en praat mee. Ook met het verplichte nationale spel ben ik het roerend eens, als duiven op een nationale vlucht gaan mag het niet zo zijn dat 25% niet “nationaal” staat, gaan er 70.000 duiven naar Blois dan staan er 70.000 nationaal.

En wat denkt u van de duiven die op training mee gaan? Ik ben er fel op tegen. Maar als dit blijft in 2011 dan wel zoal het NPO bestuur het voorstelt; van te voren aangeven welke duiven je voor training zet( voor het seizoen), dan kan er niet geschoven worden met diverse ploegen en “form van de dag” duiven. Het is een trainingsduif en speelt dus het gehele Vitesse/Midfond programma als trainingsduif punt uit. Ach zo zijn er nog diverse punten die onze aandacht verdienen, kom naar de vergadering en praat mee.

Op eigen hok
Gaat het ongelofelijk goed, ik kan er verder niets anders van zeggen, ongelofelijk goed. We spelen nu 3 weken achter elkaar de 1e in groot verband, staan op de eerste plek onaangewezen en aangewezen, hebben de eerste teletekstplaats al te pakken en winnen grote series. Tja, wat moet ik anders zeggen? Ongelofelijk goed!

De duivin die afgelopen week de 1e pakte is een rechtstreekse Eijerkamp & zonen, ze heet Babette en is dochter van Vale Piet x Geschelpte 03. Het is een ongelofelijke goede duif, ze won tot nu toe( in 2009/2010) 13 x bij de eerste 10 in de club, maar ook in het ACG is het een topper. Tot nu toe 4e 2723 d., 9e 1249 d., 27e 2497 d., 20e 2039 d., 42e 1754 d., 28e 1346 d., 12e 2202 d., 24e 2368 d., 62e 2308 d., en dan nu 1e tegen +/- 1700 duiven( geschatte aantal).

Op naar volgende week, iedereen succes gewenst.

Groet van Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Re: Gert Jan Beute's "columns 2008" (Archief)

Bericht door wim brom »

De column van 04 juni 2010


Goedendag vrienden en vriendinnen

Zo begin ik steeds mijn dagboek op mijn eigen site, die op dit ogenblik geweldig bezocht word. Om elke dag een paar regels te moeten schrijven valt soms niet mee, je moet steeds weer een onderwerpje hebben, tijd er voor maken en de lol er in blijven houden. Tot nu toe gaat het me goed af, de prestaties zijn heel goed dus dan gaat het automatisch makkelijker dan bij beroerde uitslagen, dat moet ik eerlijk zeggen.

Jonge duiven

Op het ogenblik( begin Juni) zitten we met onze gedachten natuurlijk nog volop bij de oude duiven, we zitten nog midden in het seizoen zeg maar. Maar toch vraag ik even uw aandacht voor de jonge duiven. Deze jonge duiven zijn wel de toekomst van uw hok, hou daar goed rekening mee. Het is nu tijd om ze te laten wennen aan de mand of ze zelfs al beginnen op te leren. Het is nu ook de tijd dat ze toch echt eens moeten gaan trainen. Willen ze dat niet. Laat ze eens extra controleren door uw duivenarts en geef eens een weekje licht voer( wij gebruiken Beyers Elite recup), maar zuivering van een ander merk kan natuurlijk ook prima. Zorg dat de duiven een weekje weinig plantaardige eiwitten krijgen( dus minder erwten), en u zult zien dat de duiven gaan trainen en trekken. Wanneer de duivenarts iets vind is er nu nog tijd genoeg om in te grijpen. Op dit ogenblik is zo’n 50% van alle duiven die dokter Wolff ter onderzoek krijgt aangeboden besmet met het geel. Geef ze dan een goede kuur van 7 dagen of een geeltablet met 2 dagen na kuren. Ook luchtwegproblemen zijn er op dit ogenblik weer heel veel, we hebben veel koud en nat weer gehad en dat zien we terug aan de duiven( op veel hokken dikke koppen, opstaande oortjes en rulle nekken). Wanneer de dokter het nodig vind om deze te behandelen doe dit dan ook.

Laat u duiven nadat ze in orde zijn bevonden door de dokter zo snel mogelijk wennen aan de mand, zet ze er eens een nachtje in. Ervaring, ervaring en ervaring zijn bij jonge duiven drie hele belangrijke woorden, O zijn ze alle drie gelijk? Haha dan weet u in ieder geval dat ervaring heel belangrijk is.

Over het leren( lappen) van jonge duiven zijn de meningen ook sterk verdeeld, en ik moet zeggen; Er zijn kampioenen die hun jonge duiven nooit africhten en toch super spelen, maar dat kan alleen bij super trekkende duiven, als uw duiven nog niet super trekken, doe voorzichtig. Ik vind dat jonge duiven nooit genoeg aan de mand kunnen wennen en vind lappen dus heel belangrijk. Vanaf 27 Mei jl. ben ik begonnen met lappen, eerst maar 1000 meter, ze konden het hok zien bij wijze van spreken, en afgelopen week ben ik begonnen met 2, 5, 5 km. Ik ben een voorzichtige duivencoach, wanneer ze van bijvoorbeeld 5 km niet goed thuiskomen blijf ik ze op die plaats brengen tot ze fluitend thuiskomen pas dan ga ik een stap verder. Maar ben ik eenmaal op 30 km( de 6e of 7e training) dan kijk ik ook nergens meer naar, dan gaan ze ook net zo gemakkelijk met matig weer er uit als op 100 km. Het enige probleem bij mij is het grote aantal jongen. Ik heb er op dit moment nog zo’n 80 stuks en dat is een heel werk om ze steeds te moeten pakken. Voor 2011 wil ik er toch iets op gevonden hebben, ik denk aan een sluis systeem waar ik de manden voor kan zetten. Als je de jonge duiven makkelijker kunt pakken zul je het ook sneller doen is mijn mening.

Even een tipje, op dit ogenblik zijn er een flink aantal hokken besmet met het Herpes Virus, u ziet soms niets aan de duiven op zich, maar wat gelijk opvalt is dat ze hele kleine rondjes rond het huis maken, ze trekken niet weg, En ook zeer opvallend is dat wanneer u ze lapt, ze lang boven de losplaats blijven hangen, soms wel tot 10 minuten steeds weer terug komen naar of blijven hangen op de losplaats. Aan het virus aan zich kunt u niet veel doen, ze moeten het over groeien( het is een kinderziekte), maar wegbrengen( lappen) met een Herpes infectie op het hok is niet aan te raden. Ook de grote verliezen bij huis zijn vaak veroorzaakt door het Herpes Virus. Een koudijs droogontsmetter is wel aan te raden en heeft toch vaak een positieve invloed op het herstel. Hebben uw duiven Herpes gehad dan vind u van die kleine stippen achter in de keel. Het wil niet zeggen dat al uw duiven dat weerstand hebben opgebouwd tegen Herpes, maar de duif met stippen heeft het gered en is er “overheen”. Wanneer uw duiven Herpes-Difterie hebben kunt u dat zien aan de gele aanslag( soms hele stukken) naast de tong en in de keel. Deze Herpes Difterie is vaak een gevolg van overbevolking( vooral bij jonge duiven van commerciële hokken). U ziet de jonge duiven( vaak van verschillende leeftijden) dan zwaar ademen en de verstikkingsdood sterven. Maar laten we er van uit gaan dat dit U niet gebeurt, maar houd het in de gaten.

Op eigen hok

Gaat het heel goed al hadden we zaterdag de 29e Mei een beroerde uitslag, we hadden 30 echte kanshebbers op Sezanne met 492 km een midfondvlucht maar deze telde als eendaagse fond. De wind was in Frankrijk Z.O en later in Belgie en Nederland Z tot ZW. Dan weten we van te voren dat met ons systeem van zwaar voeren en onze ligging aan de zuidoostzijde zo’n 100 mpm tekort komen voor teletekst, en dat was ditmaal zelfs 131 mpm verschil met de 1e NPO. Gemiddeld gezien kun je zeggen dat de hokken die ze vorige week de 22e Mei goed hadden ze nu wat minder hadden. Maar niet getreurd en geklaagd, nu zijn er anderen blij en dat is super goed voor de duivensport. Bij ons in de club groot respect voor Joost Westerkamp( Jeugdlid), hij speelde om Isnes(280 km) de eerste prijs in de club tegen de grote mannen, Joost van harte gefeliciteerd en dat je nog maar veel eersten mag pakken, en ik heb begrepen dat je veel hulp krijgt van Peter Burger uit Wolvega en dat je bij hem hokverzorger bent geworden, klasse jongen !

Op zaterdag 29 Mei hebben we de duiven uitgerookt met Koudijs droogontsmetter en woensdag de 2e Juni ben ik weer voor onderzoek bij Dokter Wolff. We houden u op de hoogte.

Groetjes van Gert Jan Beute
Gesloten