Gert Jan Beute's "columns 2008 - 2010" (Archief)

Interessante columns, artikelen, films enz. ter promotie van onze "Duivensport fijne hobby!"
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Mister Positivo is boos !

Wat is er toch aan de hand met de duivensport?

Ongeveer twee jaar geleden schreef ik nog “De duivensport is niet dood hij leeft”,

Maar nu nog maar net 24 maanden later is de duivensport “tijdelijk kapot”.

We hebben in de wereld te maken met drollen, azijnzeikers, viezeriken, mafkezen, Aso’s en criminelen en dan zien we ook nog combinaties van deze eigenschappen in mensen.

En het lijkt of er in de duivensport meer van dit soort mensen ronddwalen dan er buiten, we zijn een soort vergaarbak geworden voor enkelen van het laagste van het laagste.

In vroegere tijden werden we aangesproken als het “gewone volk” met hun “renpaarden van het luchtruim”, de laatste jaren worden we aangezien voor parasieten en Aso’s.

Maar waardoor komt dat? Doet we het niet allemaal zelf? NATUURLIJK !

Wanneer een niet-duivenmelker een duifje vind in de achtertuin en de eigenaar ervan even opzoekt op de npo-site, dan komt er soms een mafkees aan de telefoon die de melder afsnauwt met “Sla hem maar dood”….stel je eens voor, je stond al niet zo heel positief tegenover de dakschijters van je buurman, krijg je ook nog zo’n knakker aan de telefoon..

Maar wat dacht u van die duivendiefstallen ?

Vorige week werden de duivinnen gestolen bij Richard van der Horst uit Hogersmilde.

Bij wie? Zult u zeggen. Klopt. Wie is nu Richard van der Horst? Gewoon een beginnend liefhebber met pas èèn jaar duiven, die een beetje geïnvesteerd heeft en een zeer goede start heeft gemaakt. Richard speelt samen met zijn dochtertje Britt( 7 jaar), die gek van haar schimmel prinses was. Op maandag morgen 10 november jl. komt Richard’s vrouw huilend naar binnen…kom snel..alles is weg.. Hok opengebroken en zo’n 25 duivinnen weg, de hele toekomst in èèn klap verdwenen.

Richard die geruime tijd in Coma gelegen heeft kreeg van zijn dokter het advies alleen nog maar leuke dingen te gaan doen, begon met duifjes, speelde gelijk met de groten mee en … WEG duiven, zo’n gore klootzak, met een iq van een fietsband moest hem zo nodig dit grote verdriet aandoen.. Maar wat dacht u van dat meisje van 7 jaar, die onlangs nog een mooie tekening maakte voor de familie Eijerkamp naar aanleiding van de diefstal daar…zij als enig kind had vriendschap gesloten met een schimmelkleurige duif, elke dag na school even met silver-prinses knuffelen.., en nu is er zo’n klootzak die haar duif afpakt..

Ja deze Positivo is boos.

En wat dacht u van al die mensen die fraude plegen? Met hun klok, gummie ringen, duiven op andere hokken uitgewend met kortere afstand, duiven uit de mand halen, of wat voor fraude ook..er gaat in onze sport wat geld om en gelijk zijn er criminelen met een vieze geur aan hun handen en hart die snel centjes willen scoren over de ruggen van andere mensen.

Staan ze op het podium, een glimlach van oor tot oor, hun portefeuille vol met centjes van arme sloebers die in hun duiven geïnvesteerd hebben, een plaat voor de kop van 40 cm, te vies en vuil om aan te kijken dat soort mensen..

En waar deze Positivo zich ook boos over maakt zijn die azijnpissers die niets in de club doen, hun duiven brengen en dan weer naar huis gaan, er zijn zelfs duivenhouders die hun duiven laten brengen en nooit in de club komen( enkele uitzonderingen zijn er natuurlijk zeker wel, ouderen, gehandicapten etc). Nee, gewoon van die luie donders die altijd de bek voor aan hebben en commentaar leveren op alles en iedereen maar zelf nooit iets doen, nog geen mandje in de container zetten zelfs.

Is er een tentoonstelling in de club, of een feestavond of zelfs een vergadering, deze melkers zijn er nooit, hangen thuis op de bank of zitten op de camping, laten anderen al het werk doen in de club, en zijn nog te beroerd om iemand te feliciteren met een gewonnen prijsje.. Is er dan een bonnenverkoopje ten bate van de eigen club…geven ze geen eens een bon!

Ja deze Positivo is boos.

En wat vind u van die “melkers” die langs de kantlijn lopen te klagen, zaniken en brallen van: Het bestuur doet het niet goed, de auto deugd niet, het lidmaatschap is te duur, de beurs in Rosmalen is niets meer, het NPO bestuur deugd niet, enz enz.

Verschrikkelijk! Voor diegene die er ook werkelijk iets aan doen heb ik respect, maar voor die kantlijn-brallers (nieuw woord) heb ik totaal geen respect.

En we gaan nog even door, Wat vind u van die mierenneukers op die Forums, die met een Berenburg teveel in hun kraag, anderen lopen af te zeiken, en soms zelfs goedwillende mensen op die forums totaal kapot maken…

Sommige van ons hebben dagelijks met zulke lieden te maken, je zou voor minder je duivenjasje aan de wilgen hangen. Ik weet wel dat het meestal zwak begaafde figuren zijn die je met een kilo zout moet nemen, maar zij zijn het die de duivensport kapot maken tezamen met al die hier boven en onder genoemde Aso’s.

En dan diegene die duiven van je lenen, en ze niet weer terug brengen of zelfs verkopen op internet…walgelijk, staan ze in de rij als je jongen aanbied voor beginners en jeugdspelers, staan ze enkele weken later op de Afdeling Friesland site..

Was toch duidelijk afgesproken dat ik ze terug krijg als ze niet bevallen…

Sommige worden eerst vriendjes met je, nemen een bloemetje mee voor de vrouw, klagen wat over het leven en over iedereen die ze bedonderd heeft, geef je ze wat duiven te leen, volgend jaar terug…nooit weer gezien, duifjes weg, “vriend” kijkt je niet meer aan als je hem tegenkomt.

En dat centraal hok…Ik krijg een kaartje thuis, duif opgevangen, zit in Centraal hok …., ik gelijk aan de telefoon “ik kom hem halen hoor” , hoeft niet zegt de eigenaar van het hok; “Hij is gestolen”

Twee jaar later zelfde Centrale hok, kaartje, ik niet bellen maar een vriend gestuurd…duif gisteren gestolen meneer sorry …

En wat denkt u van die NPO-winnaar, die een koppel duiven van me kocht, even niet kon betalen, na drie jaar vragen om mijn eigen geld bracht hij het koppel duiven terug i.p.v. het geld…hok vol duiven uit het koppel..gratis..je moet maar durven.

Toen ik op het forum vertelde dat ik een boze column zou schrijven, vertelde iemand dat het in de “gewone wereld” ook zo is..JA , maar deze column gaat over de duivensport, als ik een column zou schrijven over de gewone wereld zou de column nog 15x zo lang zijn, dus eigenlijk valt het nog mee…..

Als we dan die 500 duivenliefhebbers die het verpesten voor de rest tezamen met die 500.000 klojo’s buiten de duivensport in ons land eens op een eilandje dumpen…zou de wereld dan niet veel leuker zijn?

Vind u deze column erg negatief? Waarom heeft u hem dan tot hier gelezen?

Volgende week schrijf ik weer over en voor die 25.000 aardige, lieve, leuke, eerlijke, sportieve en goedwillende liefhebbers, en moet U weer een jaartje wachten op een

“Ik ben boos” Column !!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De column van 5 December

Enkele bekende superduiven en hun verhaal…

Ik heb het al vaak geschreven en zal er nog vaak op terug komen ook: het belangrijkste in de hedendaagse duivensport is de “superduif” en het “systeem”.
Deze aflevering gaan we het niet over het systeem van een beroemde liefhebber, maar over de duif die hun beroemd maakte en over het verhaal achter, voor en na van de superduif.

Bij “achter” komen we op de afkomst

Bij “voor” de prestaties, waarom is deze duif zo bekend

En bij “na” natuurlijk de nazaten, en de toekomst van deze geweldenaar.

Ik hoop dat u mij nog op enkele hedendaagse toppers wijst, en let goed op het woordje hedendaagse. Ik wil met deze serie proberen de liefhebbers op de hoogte te brengen van duiven die het anno 2008/2009 doen, welke duiven moeten we nu en in de nabije toekomst op de hokken halen om mee te komen met die razendsnelle vluchten en die “teletext-boys”.

Natuurlijk weet ik dat de directe kinderen van deze kampioens-duiven voor de meeste onder ons niet te betalen zijn, maar ook kleinkinderen en achterkleinkinderen kunnen zeer waardevol zijn.
Deze nazaten van een “Gouden Lijn” zijn wijdverspreid en voor iedereen dus betaalbaar.

Ik zal u èèn voorbeeldje noemen hoe het kan lopen…

Gerard Koopman heeft de Kleine Dirk, voor de meeste onder ons zijn de directe kinderen onbetaalbaar. Anton Ruitenberg uit Zwolle kan het iets makkelijk doen en kocht ze wel. Gebroeders ter Heide uit Steenwijk kochten weer( voor aanzienlijk minder geld) kleinkinderen van de Kleine Dirk bij Anton Ruitenberg. Mijn clubgenoot Jaap Bakker kreeg uit vriendschap een paar eitjes van de Gebroeders ter Heide uit die kleinkinderen van Kleine Dirk…die twee jaarlingen speelden nu al 3 eersten en diverse andere kopprijzen…Dus Jaap kosten ze niets, maar hij kreeg ze wel uit de presterende Gouden lijnen van NU ! 2008 en die moeten we hebben, met duiven die in de 60-er jaren hard speelden kun je anno 2008 meestal niets meer beginnen, Althans niet voor die echte kopduiven.




Dus over welke duiven gaan we het hebben?



Bulldozer van G & S Verkerk !

In begin September 2006 was ik bij de familie Verkerk uit Alphen a/d Rijn op bezoek, ik mocht daar zo’n 10 superduiven bekijken. Twee van die weergaloze duiven zullen me altijd bij blijven te weten : Olympic Unbelievable en de Bulldozer.

Wat kunnen we vertellen over de Bulldozer 03-1135475

1. Het is een grote Doffer
2. Lang van borstbeen
3. Zeer gesloten stuitjes, zeer dik aanvoelend als de knokkels van een hand.
4. Extreem goed voelbare spieren, bijna een cm van het borstbeen af liggend, lang tot stuitjes voelbaar. Trillend als een wesp in een kunstei.
5. Zijdezachte vettige pluim, smalle staart, vierkante kweekveertjes.
6. De Bulldozer is een witoger met mooie verkenningcirkel die voor 50% grijs en 50% antracietkleurig is. Zijn vermeyenring was op de dag van de beoordeling extreem breed en diep zwart van kleur.
Zijn pupil is erg klein, een speldenprikje zeg maar.
7. Zijn actieve vleugel( 10e pen) komt tot aan het diep pigmentatie gedeelte van de staart( laatste donkere stuk).
De verspringing tussen passieve en actieve vleugel bedraagt 0,7 cm. En de 9e en 10e pen( actieve vleugel) zijn gelijk qua lengte.

Wat kunnen we zeggen van zijn prestaties? Waarom is de Bulldozer een superduif? Als je in 2004 de 6e beste Doffer van Nederland bent( 1e Jaarling) en in 2005 de 4e Asduif van Nederland in WHZB, dan ben je een topper toch? Zijn mooiste vijf prijzen zijn: 7e Vierzon tegen 21.984 d. , 2e Tours tegen 4.420 d., 3e Vierzon tegen 5.615 d., 28e Peronne tegen 18.869 d. en 24e Chateauroux tegen 6.190 duiven.

En zijn afkomst?

Vader is Big Thunder 95-1941948 ( uit Grote Wouters x lijn 46-Verbart, dus vechter x witpenneke Klak.

Moeder is Bubbles 02-1635264 ( van Ad Schaerlaeckens) uit Wounded Knee.

En u kent mijn kweek gedachten.
Bulldozer( doffer) uit dochter Wounded Knee (doffer), en laat deze Wounded Knee nu ook 3 x 1e winnen !!

En de na-kweek?

Toen ik in September 2006 die 10 supers in de handen kreeg, vertelde ik Bas dat de Bulldozer èèn der fijnste kwekers is die ooit in Nederland zullen zitten, ik gaf hem een advies om de Olympic Unbelievable eens tegen de Bulldozer te zetten, zo gebeurde in 2007( al dan niet door mijn advies haha), hieruit kwam Icarus 07-1817891 die nu in 2008 2e Nationale Asduif was van de maand Juni WHZB en 1e genomineerde Asduif Midfond Master Award, zowaar geen kleintje dus.

Het koppel Bulldozer x Unbelievable bestaat helaas niet meer, de dood van Unbelievable is de oorzaak. Maar niet getreurd, ook met anderen gaf hij reeds toppers, als mega-vererver zal hij met diverse duivinnen supers geven!

De Bulldozer zal wereldwijd( in duivenland) voor veel opschudding gaan zorgen, hou het in de gaten.

Thuis in wilhelminaoord

Gaat het prima met de duiven, volgende week maandag 8 december zullen ze worden gekoppeld. Kwekers en Vliegers tegelijk, niet om de eitjes over te leggen dit jaar maar om èèn mooie ronde te kweken die even oud zijn, wat weer grote voordelen heeft met uitwennen, uitlichten, opleren, kinderziektes etc.

Vorige week nog even heel druk geweest met het organiseren van de bonnenverkoop t.b.v. de jeugdspelers in eigen club. We hebben 21 prachtige schenkingen gehad van liefhebbers met het hart op de goede plaats. Wat wel weer opvalt dat liefhebbers die om wat voor reden dan ook mijn hulp nodig hadden, niet thuis waren toen ik ze om een bon vroeg..dat zijn zeker dingen om te onthouden.

Donderdag 27 November nog een zeer geslaagde viertallen show gehad van eigen clubleden. Het was geen officiële keuring, maar gewoon gezellig onderling de duifjes bekijken. De jeugd was ook bijna allemaal aanwezig, samen met enkele ouders.

Clubgenoot Wim van Dijk had een prachtige duivin meegenomen die door iedereen in de hand gekeurd moest worden volgens de officiële standaard.

Het oudste lid ( mevrouw Betty Beute) en het jongste lid Luuk Bos waren de enige die precies goed zaten met de punten. Van mevrouw Beute( 75 jaar) wisten we het al dat ze super kon keuren maar dat van Luuk Bos( 8 jaar) was een grote verrassing. De winnaar werd Luuk bos en die mocht de mooie duivin meenemen voor het kweekhok !

Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Mister Positivo is boos !

Wat is er toch aan de hand met de duivensport?

Ongeveer twee jaar geleden schreef ik nog “De duivensport is niet dood hij leeft”,

Maar nu nog maar net 24 maanden later is de duivensport “tijdelijk kapot”.

We hebben in de wereld te maken met drollen, azijnzeikers, viezeriken, mafkezen, Aso’s en criminelen en dan zien we ook nog combinaties van deze eigenschappen in mensen.

En het lijkt of er in de duivensport meer van dit soort mensen ronddwalen dan er buiten, we zijn een soort vergaarbak geworden voor enkelen van het laagste van het laagste.

In vroegere tijden werden we aangesproken als het “gewone volk” met hun “renpaarden van het luchtruim”, de laatste jaren worden we aangezien voor parasieten en Aso’s.

Maar waardoor komt dat? Doet we het niet allemaal zelf? NATUURLIJK !

Wanneer een niet-duivenmelker een duifje vind in de achtertuin en de eigenaar ervan even opzoekt op de npo-site, dan komt er soms een mafkees aan de telefoon die de melder afsnauwt met “Sla hem maar dood”….stel je eens voor, je stond al niet zo heel positief tegenover de dakschijters van je buurman, krijg je ook nog zo’n knakker aan de telefoon..

Maar wat dacht u van die duivendiefstallen ?

Vorige week werden de duivinnen gestolen bij Richard van der Horst uit Hogersmilde.

Bij wie? Zult u zeggen. Klopt. Wie is nu Richard van der Horst? Gewoon een beginnend liefhebber met pas èèn jaar duiven, die een beetje geïnvesteerd heeft en een zeer goede start heeft gemaakt. Richard speelt samen met zijn dochtertje Britt( 7 jaar), die gek van haar schimmel prinses was. Op maandag morgen 10 november jl. komt Richard’s vrouw huilend naar binnen…kom snel..alles is weg.. Hok opengebroken en zo’n 25 duivinnen weg, de hele toekomst in èèn klap verdwenen.

Richard die geruime tijd in Coma gelegen heeft kreeg van zijn dokter het advies alleen nog maar leuke dingen te gaan doen, begon met duifjes, speelde gelijk met de groten mee en … WEG duiven, zo’n gore klootzak, met een iq van een fietsband moest hem zo nodig dit grote verdriet aandoen.. Maar wat dacht u van dat meisje van 7 jaar, die onlangs nog een mooie tekening maakte voor de familie Eijerkamp naar aanleiding van de diefstal daar…zij als enig kind had vriendschap gesloten met een schimmelkleurige duif, elke dag na school even met silver-prinses knuffelen.., en nu is er zo’n klootzak die haar duif afpakt..

Ja deze Positivo is boos.

En wat dacht u van al die mensen die fraude plegen? Met hun klok, gummie ringen, duiven op andere hokken uitgewend met kortere afstand, duiven uit de mand halen, of wat voor fraude ook..er gaat in onze sport wat geld om en gelijk zijn er criminelen met een vieze geur aan hun handen en hart die snel centjes willen scoren over de ruggen van andere mensen.

Staan ze op het podium, een glimlach van oor tot oor, hun portefeuille vol met centjes van arme sloebers die in hun duiven geïnvesteerd hebben, een plaat voor de kop van 40 cm, te vies en vuil om aan te kijken dat soort mensen..

En waar deze Positivo zich ook boos over maakt zijn die azijnpissers die niets in de club doen, hun duiven brengen en dan weer naar huis gaan, er zijn zelfs duivenhouders die hun duiven laten brengen en nooit in de club komen( enkele uitzonderingen zijn er natuurlijk zeker wel, ouderen, gehandicapten etc). Nee, gewoon van die luie donders die altijd de bek voor aan hebben en commentaar leveren op alles en iedereen maar zelf nooit iets doen, nog geen mandje in de container zetten zelfs.

Is er een tentoonstelling in de club, of een feestavond of zelfs een vergadering, deze melkers zijn er nooit, hangen thuis op de bank of zitten op de camping, laten anderen al het werk doen in de club, en zijn nog te beroerd om iemand te feliciteren met een gewonnen prijsje.. Is er dan een bonnenverkoopje ten bate van de eigen club…geven ze geen eens een bon!

Ja deze Positivo is boos.

En wat vind u van die “melkers” die langs de kantlijn lopen te klagen, zaniken en brallen van: Het bestuur doet het niet goed, de auto deugd niet, het lidmaatschap is te duur, de beurs in Rosmalen is niets meer, het NPO bestuur deugd niet, enz enz.

Verschrikkelijk! Voor diegene die er ook werkelijk iets aan doen heb ik respect, maar voor die kantlijn-brallers (nieuw woord) heb ik totaal geen respect.

En we gaan nog even door, Wat vind u van die mierenneukers op die Forums, die met een Berenburg teveel in hun kraag, anderen lopen af te zeiken, en soms zelfs goedwillende mensen op die forums totaal kapot maken…

Sommige van ons hebben dagelijks met zulke lieden te maken, je zou voor minder je duivenjasje aan de wilgen hangen. Ik weet wel dat het meestal zwak begaafde figuren zijn die je met een kilo zout moet nemen, maar zij zijn het die de duivensport kapot maken tezamen met al die hier boven en onder genoemde Aso’s.

En dan diegene die duiven van je lenen, en ze niet weer terug brengen of zelfs verkopen op internet…walgelijk, staan ze in de rij als je jongen aanbied voor beginners en jeugdspelers, staan ze enkele weken later op de Afdeling Friesland site..

Was toch duidelijk afgesproken dat ik ze terug krijg als ze niet bevallen…

Sommige worden eerst vriendjes met je, nemen een bloemetje mee voor de vrouw, klagen wat over het leven en over iedereen die ze bedonderd heeft, geef je ze wat duiven te leen, volgend jaar terug…nooit weer gezien, duifjes weg, “vriend” kijkt je niet meer aan als je hem tegenkomt.

En dat centraal hok…Ik krijg een kaartje thuis, duif opgevangen, zit in Centraal hok …., ik gelijk aan de telefoon “ik kom hem halen hoor” , hoeft niet zegt de eigenaar van het hok; “Hij is gestolen”

Twee jaar later zelfde Centrale hok, kaartje, ik niet bellen maar een vriend gestuurd…duif gisteren gestolen meneer sorry …

En wat denkt u van die NPO-winnaar, die een koppel duiven van me kocht, even niet kon betalen, na drie jaar vragen om mijn eigen geld bracht hij het koppel duiven terug i.p.v. het geld…hok vol duiven uit het koppel..gratis..je moet maar durven.

Toen ik op het forum vertelde dat ik een boze column zou schrijven, vertelde iemand dat het in de “gewone wereld” ook zo is..JA , maar deze column gaat over de duivensport, als ik een column zou schrijven over de gewone wereld zou de column nog 15x zo lang zijn, dus eigenlijk valt het nog mee…..

Als we dan die 500 duivenliefhebbers die het verpesten voor de rest tezamen met die 500.000 klojo’s buiten de duivensport in ons land eens op een eilandje dumpen…zou de wereld dan niet veel leuker zijn?

Vind u deze column erg negatief? Waarom heeft u hem dan tot hier gelezen?

Volgende week schrijf ik weer over en voor die 25.000 aardige, lieve, leuke, eerlijke, sportieve en goedwillende liefhebbers, en moet U weer een jaartje wachten op een

“Ik ben boos” Column !!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De Column van 12 december 2008.

De duiven zitten hier sinds 8 december gekoppeld, hoe het is gegaan kan ik u nog niet vertellen( Column word een week in voren gemaakt), maar zoals het nu lijkt zijn ze er aan toe.

Totaal zijn 28 kweekkoppels gezet en 30 vliegkoppels, voor de snelle rekenaar onder ons 58 koppels dus.
Wanneer alle goed gaat komen er zo’n 100 jongen van de eerste ronde( er zouden zelfs 116 jongen kunnen komen), maar we weten dat het met de winterronde niet zo gaat als in de zomer bij prachtig weer en een hoog temperatuurtje. Ik zeg meestal 1,5 jong per koppel dus 87 stuks is heel normaal.

Dan gaan er nog zo’n 25 van de eerste ronde naar vrienden, dus met 62 ben ik heel tevreden, en als er dan 20 goede duiven bij zitten heb je een prachtige toekomst..

Tentoonstelling Twijzelerheide

Op vrijdag 5 december jl. was ik samen met Wim van Dijk te gast op een tentoonstelling te Twijzelerheide. Ik doe niet veel gewone tentoonstellingen meer zoals u weet, maar zo nu en dan samen met Wim is heel gezellig.

De gemiddelde kwaliteit was goed, vooral de twee jonge duiven van m.c. Halie waren een verhaal apart, zeer goed verzorgt, bijna foutloos en duiven zoals ik ook graag zie op de jaarlingen avonden in het land.

Ik denk dat er zo’n 260 duiven zaten in wel 10 klassen, mooi onderverdeeld in bevlogen en onbevlogen.

De onbevlogen duiven moeten compleet foutloos zijn en kunnen dat ook wezen omdat ze niet gespeeld worden, maar bij deze klasse was de kwaliteit minder dan bij de vliegduiven. Showduiven zaten er niet tussen, het waren onbevlogen postduiven( kwekers/vastzitters).

Wij als keurmeesters werden ook uitermate goed verzorgt, van gebak tot soep, broodjes tot een bal gehakt alles was aanwezig, super ! Al met al een gezellige ochtend.

Jammer dat de voorzitter van mij lage punten kreeg, ik moest ook de 24e januari eigenlijk komen voor een jaarlingen middag, maar die mag geen doorgang meer vinden nu… Deze is nu verplaats naar èèn der beste verenigingen van Nederland de Zwaluw te Zwaagwesteinde, ook dit is duivensport( lees column mr. Positivo is boos)

Jaarlingenmiddag in Emmeloord

Zaterdag 6 december was ik samen met Klaasje een middagje in Emmeloord, zo’n 50 jaarlingen zaten op me te wachten in dit gezellige clubgebouw. Ik werd welkom geheten door het bestuur en oud npo bestuurder heer Werink, ze verheugden zich op mijn komst vertelden ze, de zaal zat dan ook mutje vol. Nu lijkt het natuurlijk dat ze voor mij kwamen, maar ik denk dat het vooral voor de gezelligheid is bij al die verenigingen waar ik kon, in deze rare duivensporttijd is het de gezelligheid die ons kan redden, en hier in Emmeloord doen ze goed hun best( dat maak ik wel eens anders mee !) .

De Kwaliteit was heel behoorlijk, een fondduivin van de Penningmeester, een fondduifje ( rode doffer, laatste kooitje) van een jeugdlid zullen me nog lang bij blijven, en de 3 winnaars waren in de hand bijna perfecte duiven ( 3 x cijfer 8,5). Al met al, leuk, gezellig en veel leden aanwezig, prachtig.

Maasbracht

Op zaterdagavond en zondag ( 6 & 7 december) waren we bij onze vrienden( Panny en Peter Fincken) in Maasbracht, ze waren 5 december beide jarig geweest, dus voor ons weer een mooie aanleiding om naar het zuiden af te reizen. Bij binnenkomst liet Peter ons gelijk de dames Fiets zien die hij schenkt aan onze club p.v de Vredesduif te Noordwolde, wij hebben de gezelligste club van Friesland( volgens ons hahaha), met veel jeugdspelers zoals u weet en Peter doet veel voor beginners en jeugd in zijn afdeling 4 maar wilde graag een keer de grens over( Friesland is ver weg). Verder kregen we een tas vol met fietscomputers en een rugtas, alles voor de verloting ten bate van de eigen jeugd.

Zondagmorgen zijn Peter en ondergetekende nog even naar het clubgebouw van p.v de Liefde te Echt geweest, daar was een kleine verkoop van de veel te vroeg gestorven Sjaak Heynen, deze liefhebber van postduiven, had een stam gevormd met rechtstreekse duiven van wijlen Lambert Rennenberg ( Gomair Verbruggen Kaggevinne België).

Door de dood van Sjaak Heynen werd de verkoop op zeer goede manier geregeld door Giel Mestrom die ook al jaren de stamkaarten bijhield van Sjaak, deze echte clubman heeft een eigen systeem bedacht waar alles van en over een duif netjes gerangschikt word, het aantal jongen wat van een duif gekweekt is, het aantal gewonnen prijzen, nog weer een aparte vermelding van de 1:10 prijzen in het samenspel, prachtig, zo’n man moet je secretaris maken van het NPO bestuur…

De Duiven werden verkocht door Theo de Loo, hij deed dat op traditionele wijze in guldens, maar iedereen wist dat hij euro’s bedoelde, de duiven brachten door de verzorging van de 3 mannen Giel, Theo en de verzorger met het baardje( naam even vergeten sorry) een mooi bedrag op voor de familie Heynen. Peter Fincken kocht nog een viertal duiven uit de oude Rennenberg basis.

Ermerveen

Op donderdag 4 december jl. waren Klaasje, Richard vd Horst en ondergetekende te gast bij het Koopman Team te Ermerveen( Gerard, Kjelt en Andrè ).

Ik had bij mijn vorige bezoek gevraagd of er twee duifjes te koop waren uit Pamela en New Hope…nu moesten ze daar even over denken waarschijnlijk, maar vorige week kwam er een telefoontje dat we maar aan moesten komen.

Bij de poort gekomen, kwam Kjelt ons al tegemoet met de nieuwe waakhond ( Mechelse Herder), eerst even mee naar binnen voor koffie met gebak, en daarna de super duiven bekijken op zolder. Klaasje en Richard waren hier nog nooit geweest, dus voor hun was het onbeschrijfelijk spannend om die supers( o.a. Kleine Dirk) in de handen te mogen hebben(zie foto).

Na een uurtje duiven kijken had Andrè ondertijd de vier jongen uit Pamela en New Hope klaar gezet en mocht ik er twee uit zoeken, Super spannend, mijn eerste rechtstreekse koopmannen ( of zoals ze in China zeggen Kaufermann), ik nam de 322 uit New Hope x zoon Ermerveen’s Hope en de 387 uit Pamela x Zoon Branco. In beide duifjes zit rijkelijk het bloed van de hedendaagse Cracks( New Hope is nog maar van 2007 !!).

Ik ben er blij mee, en Klaasje is blij dat ik er blij mee ben haha.

Over een paar weekjes gaan we weer heen, Gerard zelf was er niet en hij wil graag met me op de foto met de twee duifjes, of zou ik graag met hem op de foto willen? Hahaha

Succes allemaal,

Laat je niet kisten, duivensport is prachtig en met de juiste mensen komen we uit deze negatieve spiraal. YES WE CAN !!

Groet, Gert Jan Beute
De Praathuisveiling loopt 26 nov. om 22.00 uur af... biedt u mee?! :idea: :D
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 8 Januari 2009

** Happy New Year **

Ik ben blij dat ik duivenmelker ben !

Zo dat is even een kop hè ?

Nog een keer: Ik ben blij dat ik duivenmelker ben !

Heerlijk, is dat, gewoon even zeggen wat je denkt.

Het is de mooiste sport die ik ken, je zet je beste duiven bij elkaar, kweekt er mooie gezonde jongen van, verzorgt ze goed, laat ze trainen en gaat er wedstrijdjes mee houden, eenvoudig maar o zo mooi, het is de mooiste sport die ik ken.

Maar ook; Je komt van je werk, 8, 9 of misschien wel 10 uur achter elkaar geploeterd voor je werkgever, bent helemaal kapot bij thuiskomst en dan lekker ontstressen tussen je gevleugelde makkers, je vrienden die nooit klagen of zeuren.

Of wat dacht u van zondagmorgen; lekker om 08.00 uur je bed uit, naar de duifjes, badje klaar zetten, fris drinkwater, even wat schoonmaken, voeren en dan naar binnen samen koffie drinken met je vrouw, man of partner, heerlijk, de duifjes blij, jij blij, iedereen blij.

Of zoals ik graag doe, met de jeugd van onze club naar topspelers toe, achter de schermen kijken bij Arjan Beens, Hans Ejerkamp of zoals vorige week, heerlijk met de jeugd naar de combinatie vd Stouwe Douna uit Donkerbroek, prachtig, kan niets ander zeggen.

Of gewoon lekker over duiven praten met vrienden, en dan maakt mij het absoluut niet uit of iemand super speelt of er iedere week naast zit, over duiven praten op welk niveau ook is altijd super.

Natuurlijk zijn er ook mindere kanten aan de duivensport, al hebben die bijna allemaal met mensen te maken, niet met de sport op zich.
Er is veel afgunst onderling, veel gehakketak op bestuurders, een beetje gedonder over fraude( al dan niet bewezen), er worden duiven gestolen etc, allemaal negatieve zaken.
Ook ik heb wel eens te maken met rare mensen, of mensen met verkeerde dingen in hun hoofd, zoals u heeft kunnen lezen in èèn van mijn vorige columns, maar ach, dat zijn er gelukkig maar weinig.
De meeste zijn aardige goedwillende sportieve liefhebbers. Dus het valt eigenlijk nog wel mee toch?

In de fiets en atletiek wereld word veel meer doping gebruikt dan in onze duivensport, en ook fraude zien we bijna nooit toch? Ja, een paar gevallen per jaar, en dat op 29.000 leden, het is een fractie toch? Het is teveel, ik weet het, en het moet hard worden aangepakt, maar heel veel gevallen zijn er niet gelukkig.

Nee, de meeste liefhebbers zijn gewoon heerlijk met hun sport bezig, doen flink hun best om de duiven optimaal te huisvesten en te verzorgen, brengen ze in optimale conditie aan de start, pakken hun kopprijs of staartprijsje en zijn vriendelijk tegen over winnaars, verliezers, bestuurleden en vervoerders.

Een nieuw initiatief komt van de familie Eijerkamp, op het forum “Het Praathuis” had ik snel contact met iedereen en met enkele fanatieke jongelingen en/of beginners in het bijzonder, ze vuurden vragen op me af als kogels, haha.
Met mijn leermeester en goede vriend Hans Eijerkamp had ik het over Het Praathuis en die fanatiekelingen in het bijzonder. Hans had het idee om deze jongens/mannen en één dame eens een zaterdag te laten meelopen op Greenfield Stud, koffie drinken, goede duiven vasthouden en bekijken, praten met de hokverzorgers Gerard Boesveld en Piet Schrijvers en vooral heel veel leren.
Alle vragen die ze hadden konden ze stellen tijdens die zaterdag en alles mochten ze zien, zelfs achter de schermen, een unieke kans.

Er zijn nu plannen om eens per jaar eens met een groepje Praathuizers op bezoek te gaan bij de familie Eijerkamp “De jeugd heeft de toekomst”

Dolf vd Stouwe en Henk Douna

Op zaterdag 20 December jl. was de Noordwolde jeugd te gast bij de zeer sterk spelende combinatie vd Stouwe/Douna te Donkerbroek (Oosterwolde Friesland).
Henk stond ons al op te wachten in de verwarmde garage, hij had de superkwekers in kooitjes gezet, koffie en Cola bij de hand, prachtig om te zien hoe ook deze kampioen met de jeugd bezig is.

De topkwekers waaronder kinderen van Chè, Don Leo, Silver Shadow, Davinci, Jackpot, (Ja, Henk leest mijn column goed haha) gingen van de èèn naar de andere, met grote ogen bewonderden ze deze prachtige duiven, verder rechtstreekse van Koopman, Eijerkamp & znn, Veenstra en van de Duitser George Agnes (Heremans Ceusters).
De jeugd van Noordwolde( waaronder we ook Britt vd Horst uit Hoogersmilde rekenen) genoot met volle teugen.

Henk praatte honderduit over hoe hij is begonnen, hoe de combinatie tot stand was gekomen, waar hun beste duiven vandaan kwamen en hoe ze verzorgt en gevoederd worden.

Na een rondleiding door de hokken kwam nog een grote verassing: In 2009 krijgen alle jeugdleden van Noordwolde( 7 hokken) een jonge duif uit het beste van het beste van Henk & Dolf, er word een competitie mee gehouden en er is een mooie beker beschikbaar. Bedankt mannen !

Vader en zoon Weijers uit Groesbeek

Op vrijdag 2 Januari jl. was ik samen met clubgenoot Herman de Graaf op bezoek bij de familie Weijers uit Groesbeek.
Rond 11.30 kwamen we in het heuvellandschap rond Groesbeek aan bij deze zeer aardige duivenfamilie die ik heb leren kennen door Hans Eijerkamp.

Vader en zoon hebben een bedrijf wat daken zet op nieuwbouw huizen maar ook veel knowhow heeft op het gebied van duivenhokken, en dan specifiek natuurlijk de daken en bijbehorende verluchting, zo hebben ze al vanaf 1990 de Eijerkamp hokken onder hun hoede.

Alle duiven ( 161 stuks) zaten in tentoonstelling kooitjes te wachten in het voormalige kantoor aan huis.

Eerst mochten we alle kwekers van vader Weijers bekijken en u kunt zich natuurlijk voorstellen dat er veel duiven van zijn vriend Hans Eijerkamp huizen,

schitterende duiven uit Rossi, Silver Shadow, Tips en Loverboy.

Daarna kregen we alle vliegduiven in de handen, waar me èèn duif gelijk opviel in kooitje 2 en dat was de 799. Waarom? Denkt u misschien, deze 799 kreeg Rien van zijn vriend Hans Eijerkamp en is een volle broer van onze 146(Bailey) die wij op onze beurt ook weer kregen van de Eijerkampen… dus ik was iets bevooroordeeld natuurlijk, maar wat een topper !

Zoon Bas Weijers had zijn 53 overnacht kwekers opgesteld in de kooitjes, hierbij zaten nog rechtstreekse kinderen van Black Gigant ( twee zonen van 1999), maar ook nog rechtstreekse van Jelle Jellema en Cor de Heijde, al met al een machtig kweekhok met grote fondduiven.

Bas is net verhuist en begint eigenlijk opnieuw, zijn hoogzwangere vrouwtje zal hem in de toekomst wat gaan helpen, prachtig ! Een jonge fanatieke liefhebber !

forum Het Praathuis

Op 28 december jl. hadden we groot feest in het clubgebouw van p.v. de Vredesduif te Noordwolde, we hadden namelijk 65 vrienden en vriendinnen van Het Praathuis te gast.
Rond 14.00 stroomde de menigte binnen, vrienden uit Delfzijl tot Maastricht en van Middelburg tot Den Helder, overal kwamen ze weg.
Zangeres Joyce heette de menigte welkom met mooie liedjes en keyboard.
Bob Berendsen maakte van alle duiven die meegenomen waren oogfoto’s die een klassificatie kregen en geplaatst werden op Het Praathuis.

Rond 18.00 kregen we een zeer uitgebreide Chinese maaltijd voorgeschoteld.
Al met al een groot feest met positieve liefhebbers onder elkaar, wat ook nu weer opviel dat alle negatievellingen niet gekomen waren op deze prachtige dag. Maar wees eerlijk..negatieve mensen worden ook niet gemist op een feestje.

Drie topliefhebbers hadden een jonge duif meegenomen voor de verloting en bijna iedereen had wat meegenomen voor onze jeugdspelers, ik denk dat er al snel voor € 2500,00 aan gratis producten lag, SCHITTEREND!

Ik kan hier een heel verslag van maken, maar neem zelf even een kijkje op het enige positieve forum van Nederland en België www.forumhetpraathuis.nl

Kijk daar even onder de kop 28 december en lees hoe duivensport moet worden beleeft ! Positief en alles komt goed !

Gelukkig hadden ze hier geen striptease act….hahaha

Groet, Gert Jan Beute

** Happy New Year **
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De column van 30 Januari 2009

Het gaat spannend worden !

Op de voorjaarsbeurs te Houten( 28 Februari en 1 Maart) zal mijn 2e Boek uit komen en op de Beurs te Kassel (November 2009) mijn eerste boek in de Duitse taal, dus met recht spannende tijden voor deze gewone jongen, wie had dat ooit gedacht?

Eerst het boek “Uiterlijke kenmerken van Crackduiven” waar ik 400 van de beste duiven van Nederland door de handen nam en een groot deel hiervan uitgebreid aan u voorstelde doormiddel van mijn puntensysteem, heel duivenland stond op zijn kop, het eerste weekend dat het te koop was werd een record aantal verkocht, het was niet aan te slepen en snel uitverkocht maar de drukker wist gelukkig raad.

Het 2e Boek zou eigenlijk in zijn totaal over het wereldberoemde koppel Vechter x Witpenneke van wijlen Jos van Limpt de Klak gaan maar door zeer weinig medewerking van de zogenaamde Klak-hokken is dat op een lager pitje komen te staan.

Het 2e boek wat dus nu uitkomt zijn voor een groot deel de verzamelde columns van 2006/2008 maar met heel veel nieuwe details waaronder het complete verlichtingsschema, de oogtheorie en het lijnenteelt programma van wijlen Arnold Beute en zeer interessante foto’s. Het zal een naslagwerk voor zowel de beginner als de prof zijn, drie jaar duivensport bekeken door de ogen van Mr. Positivo.

Seizoen 2009.

Wat dacht u van het nieuwe seizoen? Volgens mij gaat het onwijs spannend worden.

1. Wie gaat Barcelona winnen?
2. Gaan de verdachten sportieve revanche nemen?
3. Gaat de N.U. ook eendaagse fondvluchten organiseren?
4. Blijft een gedeelte van het N.P.O. bestuur zitten?
5. Komt er eindelijk een serie over de duivensport?
6. En niet alleen een serie, maar gaat hij ook op tv komen?
7. Gaat het zuiden een beetje van het noordelijke positivisme overnemen?(qua ledenaantallen)
8. Wie gaat de serie-spelers op de eendaagse vluchten sportief tegenstand bieden?
9. Gaan de positief ingestelde mensen het overwicht terug krijgen op de azijnzeikers en kantlijnbrallers
10. Gaat er nu eindelijk eens een duivendief gepakt worden?, we horen al tijden dat ze weten wie het zijn, nu willen we graag weten wie!

Maar natuurlijk ook op eigen hok gaat het spannend worden. Op de hokken in Wilhelminaoord gaat voor het 3e jaar eendaagse fond gespeeld worden, en met 4 teletekst plaatsen in twee jaar gaat het volgens plan, maar je wilt altijd beter.

De eerste ronde van de kwekers( die voor ons zelf gebruikt gaan worden) zijn gekruist met andere rassen cq duiven.

We hebben in ruim 45 jaar eigenlijk niet gekruist, steeds alleen Janssen duiven op de hokken, maar nu voor 2009 hebben we 20 van de 29 koppels kwekers min of meer gekruist.

Zo hebben we nu tegen onze ingeteelde 063 sprinters duiven staan rechtstreeks van:

C & G Koopman( uit Pamela en New Hope)

G & S Verkerk ( o.a uit Max x Temptation)

Eijerkamp & Znn( o.a direct uit Jackpot Heremans-Ceusters en de Claes Duivin 435 zit ook op ons kweekhok die moeder is van duivin met 3 eersten en 4e NPO)

Van Luc & Bart Geerdinckx zit de bekende Witpen 051 op ons hok.

Van Comb. Vd Stouwe Douna kwamen twee uit hun Branco ( Veenstra/Koopman) doffer x dochter Chè van Eijerkamp etc.

En waar ik ook veel van verwacht zijn de kinderen van de 567-Kweker x 882.

Deze 567-Kweker( Inteelt 613 Klak) was met twee duivinnen al vader van teletekst duiven en onze beste jaarling, en is nu voor 2009 gekoppeld aan de 882 die weer moeder en grootmoeder is van supers( 882 Lijn Bonte Meeuw en 063!), zo hebben we allemaal weer hoop op het nieuwe jaar.

In 2010/2011 kunnen we pas wat verwachten van de nieuwe duiven (Speciaal gehaald voor de eendaagse fond), maar je moet altijd aan de toekomst denken, daarna aan het heden en niet meer aan het verleden !

En over enkele dagen kan ik mijn 15 Eijerkamp jongen weer halen, ook afgelopen 1,5 jaar heb ik weer vreselijk mijn best gedaan om familie, kennissen en vrienden over te halen om hun nieuwe meubel aankopen bij Eijerkamp te doen.

In ons Familieblaadje( 4 x per jaar) heb ik zelfs een oproep gedaan, maar dat het zijn vruchten af heeft geworpen mag duidelijk zijn, een mand vol toppertjes komt weer mijn kant op. Vorig jaar(2008) had ik er ook een aantal waarvan 6 overbleven waarvan 4 toppers en 2 goeden, beter kan haast niet toch?

Dus ook hier geldt “Het gaat Spannend worden” ,doen ze het in 2009 weer?

Een drukke 14 dagen

Wat was het druk de laatste 14 dagen! Eerst natuurlijk 4 dagen in Dortmund op de Olympiade( Verbandausstellung), groot feest, goed georganiseerd met prachtig mooie en goede duiven te bezichtigen.

Over de matige prestaties( al dan niet terecht) van onze Nederlandse duiven laat ik me in mijn column niet uit, over de standaard klasse heb ik een andere mening dan vele anderen en over de prestaties van de Oostblok landen weet ik niet genoeg om daar over te oordelen.

Eén van de attracties was de “Olympic-Belg” van Ydo en Elco Homma uit Steggerda( Jeugdleden uit mijn club, p.v. de Vredesduif), deze duif was 3e van Nederland geworden in de categorie Jeugd en mocht ons land dus vertegenwoordigen op de Olympiade( WEM), Trots als een pauw gaven ze hem op woensdag mee aan NPO Voorzitter AJ de Jong( ook Steggerda), de jongens moesten naar School dus konden de Olympic-Belg zelf niet brengen, het NPO-bureau stelde natuurlijk ook een koeriersdienst ter beschikking, maar als de NPO voorzitter in je dorp woont en er toch heen moet (als BoBo haha), kan hij hem net zo goed even mee nemen dachten de jongens. Gelukkig kon Elco zondag meerijden met Richard vd Horst om de duif weer op te halen, thuis gekomen met de Olympic werd hij snel in het kweekhokje geplaatst waar hij gekoppeld gaat worden aan twee duivinnen van Piet Beerda uit ter Idzard( Club voorzitter).

De Olympiade op zich zelf was Eén mega groot feest, de standhouders glommen allemaal van oor tot oor, de verkopen waren zoals ik hoorde heel goed, ook de organisatie was heel goed en de sfeer was zelfs perfect.

Klaasje en ondergetekende waren er vier hele dagen samen met Jos en Marijke Voortman en Guus van Aken (Koerier duivenfilms), groot feest! Super gezellig, volgend jaar weer ! En weer het zelfde Hotel ( Park inn) Drie dagen feest met de Familie Herbots, Familie Vanwinkel en tientallen Chinezen, heerlijk !

Op donderdag 22 Januari was ik te gast bij Arjan Beens uit Genemuiden om daar zijn kwekers te bekijken. Wauw wat een ongelofelijke toppers zitten daar, enkele duiven zal ik nooit vergeten ! Het zou goed zijn als de Koerier daar eens een film gaat maken, wat een klasse, wat een kennis van duiven !

Op vrijdag 23 Januari was in eerst de gast bij de familie Wijtman in Bodegraven om hun vliegploeg eens te bekijken. Ze hebben er een paar jaar weinig mee gevlogen maar willen in 2009 ouderwets losbranden op de overnachtfond, hier zaten hele goede duiven en twee wereldtoppers( vader en zoon van 2004/2005).

Later die middag zat ik in de Lier bij Piet vd Marel en Aad Bergenhenegouwen aan de koffie met gebak, gezellig te kletsen over de steeds beter wordende noordelijke fondduiven, vooral diegene waar een vleugje Beerda bloed in zat was hun opgevallen.

Na dit uurtje prettig samenzijn even 4 km verder naar Peet, Natasja en Paloma Solleveld( Keizer ZLU 2008), hier stond de kippensoep en bami al op me te wachten, na heerlijk gegeten te hebben mee naar hun Clubgebouw( Maasdijk) waar ik een avond zou vullen over de duivensport. Hier zaten met recht superduiven voor de toekomst, vooral die van Jan de Bruyn, en Pim de Koning ( uit mijn hoofd gezegd), die van Ted Franke kreeg een 7+, maar hij gaat er alles aan doen om er een 8 van te maken !

Wat een feestgangers daar in het Westland, schitterend, diep in de nacht ging ik weer naar huis !

Bij Peter Solleveld( Sol of Keizer voor vrienden), mocht ik nog even de Stropdas, Henkie Graszaad en de RubyStar vasthouden( sublieme duiven).

Op zaterdag 24 Januari was ik te gast bij èèn der sterkste verenigingen van noord Nederland p.v. de Zwaluw te Zwaagwesteinde.

Hier zat topmateriaal en dan vooral die van Djoerd vd Veen en W & G Elzinga, maar zijn dat ook niet twee van de beste spelers van Nederland? Zeker weten! je pakt ze er vaak zo uit; topduiven van topspelers !

Huishoudelijke mededelingen PV de Vredesduif

Op Zaterdag 14 Februari as hebben we in het clubgebouw van p.v. de Vredesduif aan de Indusstriestraat te Noordwolde, een grote bonnenverkoop t.b.v. het Nationaal inkorfcentrum Noordwolde( 0268) Komt allen.

En op Donderdagavond 19 Februari is het wederom feest in het zelfde Clubgebouw; Dan komt de wereldberoemde voedingdeskundige Willem Mulder een lezing geven met film en dia’s hoe kampioenen voeren, hoe u beter kunt gaan voeren en dus meer prijzen kunt gaan winnen. En verteld hij u alles over eiwitten, vetten en koolhydraten, en niet zomaar wat geneuzel, nee, steeds met bewijzen !

Leer hier iets bij ! Komt allen, gratis intree, zaal open 19.00 uur.

Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De column van 13 Februari 2009

Interessante weetjes deel 2

Het was me het weekje wel, druk, en dan DRUK met hoofdletters.

Maar ja ik roep het op mezelf af, u hoeft geen medelijden met me te hebben.

Donderdagmorgen was ik in Zutphen bij de familie Eijerkamp om mijn jonge duiven te halen( Meubelbonnen), ik kreeg er 12 stuks mee, prachtige gezonde duiven, geen veertje verkeert en wat gelijk opviel dat de stuitjes al gesloten waren van alle 12, grote klasse dus.

Richard vd Horst en ondergetekende werden zoals altijd hartelijk ontvangen ditmaal door Piet Schrijvers, Gerard Boesveld en Anton Koster, de verzorgers waren ditmaal ook de gastheren( of kwam dat door de gevulde koeken die we mee brachten?).

Op de terugweg nog even langs bij Nanne Wolff uit Hattemerbroek voor een flesje Electrol, toen nog even naar Dick Vogelzang te Staphorst voor een pak stro en hup snel weer naar huis. Net thuis belde Reind vd Weij dat mijn bestelde fondjongen klaar waren( Klaasje en moeder Beute willen in de toekomst hun geluk beproeven op de grote fond…afwachten maar) , deze 16 jongen komen in een hok van 5 x 2 meter met een volière van 2 x 2 meter, dus plaats genoeg dunkt me.

De Eijerkamp jongen werden gelijk tussen mijn eigen gezet, ik zet ze niet eerst apart, mijn jongen en de nieuwen moeten er maar tegen kunnen dat andere milieu( weerstand)

Regionale bijeenkomst Groep van Keurmeesters van postduiven.

Op maandag 2 februari jl. kwamen 16 keurmeesters samen in het mooie Putten voor een regionale bijeenkomst, waaronder dus uw columnist.

Deze bijeenkomsten zijn sinds een aantal jaren verplicht voor iedere keurmeester wat ik persoonlijk een goede zaak vind.

Tijdens de inleiding werd een minuut stilte gevraagd voor de overleden oud bestuurder, keurmeester en vriend Ad van Rijswijk.

Aan de keurmeesters was gevraagd een duif van eigen hok mee nemen, die door iedereen gekeurd moest worden. Zo’n drie kwartier hadden we voor 14 duiven, dus tijd genoeg om de foutjes op te sporen, je punten te geven en voor een kleine notitie op de achterzijde.

Hierna werd iedere keurmeester gevraagd uitleg te geven hoe hij aan de punten kwam, wat hij gevonden of misschien gemist had.

Zeer interessant om te zien dat er toch kleine verschillen zijn per keurmeester en per duif, maar grote verschillen waren er niet, iedereen zat zoals het hoorde op èèn lijn.

Ook nieuwkomers Ebben en Kasperink deden hun uiterste best om niet op te vallen tussen de “oude rotten” , wat prima ging ( complimenten).

West Kapelle

Op vrijdag 6 Februari ben ik samen met Willem Heinhuis(Steenwijk) om 12.00 vertrokken naar het Zeeuwse West Kapelle, om 15.15 uur werden we welkom geheten met Zeeuwse Bolissen bij Wibo Verstraete waar ik een aantal duiven wilde bekijken. Even later kwam ook fondtopper Laurens Jan Hengst met zo’n 30 duiven aangelopen, die we natuurlijk graag door de handen namen. Zijn 123 is bij de beste 10 duiven van Nederland geëindigd op de overnacht in 2008( met twee maal de 5e Nationaal !!). In de hand was deze crack wonderschoon met alles wat we graag zien: Gesloten stuitjes, zeer korte achtervleugel, dikke spieren op zo;n 0,5 cm afstand van het borstbeen en dan voelbaar tot aan het einde van het borstbeen, smalle staart en een super oog met kleine bewegelijke pupil.

Na een uitzonderlijk lekkere Zeeuwse maaltijd gingen we naar het clubgebouw waar nog 53 duiven op ons stonden te wachten( 50 jaarlingen en 3 bewezen Supers).

Ook hier weer echte Zeeuwse kwaliteit ten top, super gezellig en het clubgebouw bommetje vol, prachtig. Om 02.30 was ik weer thuis…

Interessante weetjes

1. Bij dagelijkse verplichte training gedurende 1,5 uur en voeding met weinig eiwitten en energie zullen duivinnen niet snel aanlopen en eieren leggen.
2. Hou u bij het verduisteren aan steeds de zelfde tijden, niet wisselen !
3. De meeste kans heeft u als u duiven haalt bij een liefhebber die nu goed speelt, vermijd oude glorie.
4. Gezonde duiven gaan graag in bad
5. Witte puntjes in de keel zijn resten van oude ontstekingen.
6. Gele puntjes in de keel zijn in tegenstelling tot de witte wel ernstig, het duid op ontstekingshaarden als gevolg van besmetting met “het Geel”.
7. Ent alleen duiven wanneer ze in optimale conditie zijn.
8. Wanneer er paratyfus sluimert op een hok, zullen duiven nooit echt in topvorm komen.
9. een streptoccen infectie word vaak aangezien voor een “normale” overbelasting van de borstspier( scheefvliegers).
10. Duiven die een worminfectie hebben kunnen geen echte topvorm krijgen en ruien vaak slecht.



Het boek : Glashelder !

Het is gereed ! Op de voorjaarsbeurs zal het boek aan de liefhebbers gepresenteerd worden.

Drie jaar duivensport opgetekend door Mr. Positivo: Gert Jan Beute.

Je mag me of haat me, meer keuzes zijn er niet.

Maar leren van mijn goede en slechte keuzes kunnen beiden: Voor en Tegen standers !

Kom even lekker kletsen op de beurs! We gaan je zien.

Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De column van 20 Februari 2009

Het is zondagmorgen 15 februari 2009 en het sneeuwt hier.

Ik heb net de vliegduiven in de mand gestopt om te worden geënt door Nanne Wolf. Op Zondagmorgen ? hoor ik u denken, jazeker, Nanne en Gerrit-Jan(oom van Nanne) kwamen hier gezellig op koffie visite, en dan kan Nanne gelijk even aan het werk toch? Haha Het zijn er maar 60 dus hij is er zo mee klaar.

Scheefvliegers

Gisteren( Valentijnsdag) heb ik de vliegduiven voor het eerst weer even buiten gehad, een kwartiertje buiten spelen en dan snel weer naar binnen.

Ik laat ze de eerste paar keer maar kort buiten, dit om scheefvliegers zoveel mogelijk te voorkomen, rustig opbouwen zeg maar.

Nu krijgen de duiven wel 2 maal in de week Beute-Sport over het voer tegen deze problemen( Vitamines,mineralen met Calcium en Magnesium), dus de kans op die akelige scheefvliegers is al veel minder, maar een beetje voorzichtigheid naar zo’n lange rustperiode kan zeker geen kwaad.

Wanneer duiven na 4 maanden weer voor het eerst buiten komen zijn ze vaak in een uitgelaten stemming en trainen soms gelijk een uur, de spieren zijn er niet meer op ingesteld en kunnen verkrampt raken.

Ook kan het zijn dat tijdens een roofvogel aanval de duiven aparte bewegingen maken en daardoor die spierkramp krijgen. De duiven kunnen de dag er na soms niet meer in de broedbak komen en zitten trillend met een vleugel op de grond.

Deze duiven zijn meestal niet meer in staat hun oude niveau op te pakken, en zijn “kapot” voor de toekomst.

Soms helpt het nog een beetje als je deze duiven een Calcium/Magnesium tablet voor menselijk gebruik opsteekt, maar in veel gevallen is het over en uit.

Dus voorkomen( met Beute-Sport en rustige opbouw) is beter dan genezen dunkt me.

Soms komen de problemen ook pas later tijdens de eerste wedstrijden, mooi, goed gezonde duiven die zo maar weg blijven van de eerste vluchten, of erger nog, zaterdags nog in de punten spelen en op zondag niet meer kunnen vliegen.

Ook dat heeft bijna altijd te maken met over-strekking of kramp in de spieren.

Nu moeten we met die scheefvliegers wel in de gaten houden dat het ook een andere oorzaak zou kunnen hebben te weten salmonella of streptokokken, dus bij twijfel even naar uw duivenarts (niet naar de plaatselijke veearts), en laat uw duiven onderzoeken op deze akelige ziekten.

U ziet scheefvliegers misschien een keer bij uw kweekduiven, die niet buiten komen dus geen spierkramp kunnen hebben…

En soms ziet men naast een scheefvlieger in het kweekhok ook nog eens een dood jong, of een oude duif met een fikse oogontsteking…dan zou ik zeker even naar de dokter gaan en hem laten kijken/onderzoeken, in veel gevallen zijn het dan streptokokken (zijn gelukkig goed te genezen tegenwoordig).

Dus hou uw duiven goed in de gaten (als u kampioen wilt worden) .

Lisse

Op vrijdag de 13e februari was ik te gast bij de plaatselijke vereniging te Lisse.
Om 16.50 reden we die kant vast op( Herman de Graaf en ondergetekende), we zouden volgens het GPS systeem om 18.45 arriveren, mooi op tijd dus (aanvang 19.30 uur), maar het liep op de A6 een beetje tegen…om 20.20 uur kwamen we pas aan.

Zo’n 51 jaarlingen zaten in een mooi clubgebouw op me te wachten, de zaal zat weer bommetje vol met zeer goede spelers uit Afdeling 12 op de voorste stoelen.
De kwaliteit bij de duivinnen was abominabel slecht, maar bij de doffers zat gelukkig genoeg kwaliteit. Maar ik hoop natuurlijk dat die duivinnen de pannen van het dak gaan vliegen en het tegendeel van mijn voorspelling gaan laten zien. Maar in de hand, qua type, pluimen, spieren en ogen lijken het geen beste duiven te gaan worden.

Maar de gezelligheid was er niet minder om, lachende gezichten, mooie discussies en prachtige bloemen en planten mee voor thuis( het is natuurlijk de Bollenstreek), bedankt namens Klaasje.

Op Donderdag de 19e ga ik nog naar Belgie(Turnhout), Vrijdag de 20e ben ik nog even in Harderwijk en de 21e nog in Krimpen aan den Ijssel (waar de beste Zalmrokerij van Nederland staat van J. Mudde), de 27e nog naar Spakenburg en dan ….zit het er op voor 2008/2009.

Duizenden duiven door de handen gehad van topspelers, beginners, jeugd en minder succesvolle spelers. Hele beste duiven gezien en hele slechte, en het ergste waren de slechte duiven die ook nog eens heel slecht verzorgt waren ( vies, smerig, luis etc).

En wat ik allemaal beleeft heb? Prachtige, leuke, gezellige, lieve mensen gezien, gekke dingen gedaan en veel vrienden gemaakt, en wat ik voor mezelf heel belangrijk vind: De mensen raken gemotiveerd door zo’n avondje, doen extra hun best om van dat zesje een zeven te maken, en daar doen we het voor, motivatie. Duivensport moet blijven ! En ik doe mijn best om mijn manier.

Op eigen hok

Gaat het prima.
De oude duiven zijn dus nu geënt tegen paramixo en zullen binnenkort geënt worden tegen salmonella.
De jongen zitten hele dagen lekker in de volière, weer of geen weer, gewoon lekker buiten als ze dat willen.

Echt buiten laten vliegen doe ik nog niet, veel te gevaarlijk hier met al die roofvogels hier nu. Straks in Maart zullen de jongen voor het eerst los mogen om de omgeving te verkennen. Ik wacht dan even tot een druilerige dag, geef ze een badje en laat ze uit. De duiven vliegen dan niet gelijk op en kunnen rustig kennis maken met de boze buitenwereld.

De gezondheid en uiterlijke kwaliteit van de jongen is dit jaar heel goed, geen enkel duifje wat ook maar een beetje aangeeft niet gezond of slecht te zijn.

Ook de duiven van Eijerkamp voelen zich uitermate thuis op onze hokken, ze missen Greenfield stud nog helemaal niet haha.

Welke heb ik dit jaar?

Twee jongen uit kleinzoon Jan Heremans-Ceusters x kleindochter crack van Louis van Loon.

Twee jongen uit zoon Atilla x dochter Tips.

Twee jongen uit Hertog x Leandra

Èèn uit kleinzoon Gertje Heremans-Ceusters x Prima Hertog.

Èèn uit Havana(zoon Chè) x Dochter Hertog

Èèn uit zoon Beatrice x dochter Abel

Èèn uit zoon Hakeem x Beatrice x dochter Chicago( uit deze dochter Chicago komen ook onze toppers 146,147)

Èèn uit zoon Peter Heremans-Ceusters x dochter Tinneke Heremans-Ceusters en èèn uit zoon Don Leo x dochter Mr. Loverman

Qua stamboom, gezondheid en uiterlijke kenmerken lijkt het goed, dus afwachten maar( vol vertrouwen)

Tot volgende week op de beurs!

Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De Column van 6 Maart 2009.

De Voorjaarsbeurs

Afbeelding

Schitterend!

Het afgelopen weekend hadden we weer de mooiste en best georganiseerde duivenbeurs van West-Europa.
Pieter Kos en zijn team hadden alles weer piekfijn geregeld, niemand heb ik ook maar een wanklank horen uiten.
Zaterdagmorgen ging de hal reeds open om 08.30 uur omdat er rijen dik aan mensen stonden te wachten.
Tussen 11 en 14.00 uur waren er zoveel mensen dat er mannetje aan mannetje moest worden gelopen, je moest echt uitkijken waar je liep, zo ongelofelijk druk.

Wij waren er met een Team van 6 mensen, dit keer; Jos, Marijke en Guus van de Koerier duivenfilms en dan Klaasje, Richard vd Horst en ondergetekende.

Glashelder!

Mijn 2e boek “Glashelder” werd ongelofelijk goed ontvangen, aan mijn stand was er ook bijna geen doorkomen aan. Veel liefhebbers konden me eerst niet vinden door de massa mensen die er voor stonden, eenmaal aangekomen moest je snel het boek pakken( laten signeren) en plaats maken voor de volgende lezer.

Maar wat dacht u van al die honderden mensen die even langs kwamen voor Prange Suppe of één van mijn andere producten, maar ook al die rijen die gewoon even langs kwamen voor een praatje. Met tientallen zeer grote kampioenen heb ik gesproken, met honderden goede spelers, maar met net zoveel beginners, jeugd of matige spelers. Voor iedereen probeer je even tijd te maken, maar ze hadden er wel begrip voor dat er geen tijd was haha.

Zaterdagmorgen rond 11.00 werd het eerste boek uitgereikt door N.P.O. voorzitter A.J. de Jong, die door mijn vrouw gevraagd was om dit te doen.

Zo’n 50 mensen stonden bij de stand toen hij sprak over mij als clubmens en als positief uithangbord voor de sport. Eigenlijk weet je als gewone jongen niet wat je zeggen moet als er zoveel lovende woorden over je verteld worden, ik stond er bij en luisterde aandachtig maar eigenlijk weet je niet wat je zeggen moet.

Ik wil de NPO voorzitter dan ook bedanken voor zijn mooie woorden.

Aan het eind van de middag werd ik nog even uit mijn stand gehaald om gefilmd te worden bij en voor de PPN ( Postduiven Promotie Nederland), ook hier was het even heel gezellig. Er was een kort vraaggesprekje tussen Ronald Geerdink en ondergetekende. Er werd gevraagd hoe ik de gehele promotie van de duivensport zag, wat mij zo boeide en hoe het toch kon dat ik zoveel mensen bij de sport betrok.

Al met al een gezellige 5 minuten met een interessante man met evenzoveel interessante ideeën.

De zondag was eigenlijk gezelliger, althans voor de standhouders.

Het was minder druk waardoor we wat aandacht voor elkaar hadden, even met vrienden praten, even bijkletsen met Pierre Faes, Herman Calon, Ferry van Loo, Marcel en Cristel Sangers, de Eijerkamp ploeg, de Beyers Club( daar was het weer groot feest met Dick en Peet, de twee broertjes), de jongens uit Staphorst, John Limburg, de vrienden van het Praathuis Forum, de Habru-boys, Jan de Jong( gelukkig was hij er) met zijn GPS team etc.

Sorry als ik enkele namen vergeten ben( het is zondagavond 20.00 uur en ik ben niet meer helemaal bij de tijd haha).

Dus was het gezellig ? SUPER

Was het interessant voor de liefhebber ZEKER

En voor de jeugd? PRACHTIG

Volgend jaar weer? TUURLIJK !!

Oud Turnhout, Harderwijk en Krimpen ad IJssel

Op 19,20 en 21 februari had ik nog drie afspraken staan bij bovenstaande verenigingen.

Drie hele gezellige dagen al kun je Oud Turnhout in zijn geheel niet vergelijken met Harderwijk en al helemaal niet met Krimpen ad IJssel

De liefhebbers in België zijn toch echt heel anders dan in Nederland, maar dat is niet bij de liefhebbers alleen zo natuurlijk, Belgen in het algemeen zijn andere mensen dan Nederlanders, niet beter of minder maar gewoon anders.

De kwaliteit ( volgens mijn hand-beoordelingen) van de jaarlingen in Oud Turnhout was redelijk met hier en daar een uitschieter.
De kwaliteit in Harderwijk was heel goed, maar in Krimpen ad IJssel zaten de besten, althans op 19, 20 en 21 februari 2009.

Over Krimpen nog een klein ding, ik was de weg kwijt.. ja zelfs met een GPS kan ik dat!

Sta ik midden in een vreemde plaats mij een informatiebord, hoor ik opeens; Hee Gert-Jan Beute, wat doe jij hier? Moet je keuren hier in de stad?
Staat daar opeens iemand die me herkent, ongelofelijk.

Fiets achterin de auto van deze goeie gozer (Reinier de Bruijn), en hup naar het clubgebouw.

O ja, over de zalm moest ik zeggen: Op Urk/Emmeloord is hij net zo goed als die in Krimpen a/d IJssel. (op de beurs kreeg ik die boodschap mee), wil wel met beide partijen vrienden blijven hahaha, dus de zalm van jullie beide is super.

Tot volgende week. (ik kom vast op de beurs terug, want heb nu ff een black-out) slaap lekker, welterusten.

Groet, Gert-Jan Beute.
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De Column van 20 Maart 2009

De onvoorstelbare superduif: JOHNNY BOY.


In de winter van 2005/2006 kreeg ik een duif in handen van G.Munnik uit Noordbroek, het was de 05-1844389.

De tekst die ik bij deze duif zette in mijn boek “Uiterlijke kenmerken van Crackduiven” was als volgt:

Schitterende blauwwitpen doffer deze Johnny Boy, een superieure doffer in de hand, extreme wringer. Nog jonge doffer maar al de trillende spieren van een vol in training zijn de weduwnaar.

Qua type precies zoals de Groep van Keurmeesters van Postduiven graag ziet, voldoet compleet aan de standaard.

Als jonge duif gaf ik hem een 8+ voor vlieg en een 8 voor kweek( oogwaarden).

Een jaar later waren zijn oogwaarden nog beter te beoordelen en kwam ik op een 9- op kweekwaarde,

Wat presteerde Johnny Boy ?

Als jonge duif was de beste jonge duif van Nederland in BOTB met o.a.

De 2e 3.284 d., 7e 2.653 d. en de 30e 9.555 d.

Maar als jaarling was hij nog beter qua prestatie:

1e 2.283 d., 2e 1.791 d., 5e 1.621 d., 6e 3.255 d. etc.

Hij werd in 2006 als jaarling 1e Asduif Midfond en 1e Asduif totaal van Rayon 3 van afdeling 10 en 2e beste Asduif Midfond van WHZB !


Hoe is hij gekweekt ?

Geert Munnik is een man die net als vele topmelkers nadenkt over hoe koppels samen te stellen. Ook hij weet wat Succeslijnen te weeg kunnen brengen en hoe deze te gebruiken.

De vader van Johnny Boy is Apollo een nazaat van het Kanon van Wout Smeulders(Vechter x Witpenneke Klak), de moeder van Johnny Boy is niemand minder dan de Kanjer-duivin met 1e 2.813 d., 1e 2.514 d., 1e 2.127 d. etc. En laat deze duivin nu weer een directe dochter zijn van de beroemde Picanol(A.S).

Dus ook hier ook weer een topzoon(Johnny Boy) uit een topduivin(de Kanjer) uit een Superdoffer(Picanol), dus weer de overspringende lijn.

Maar Geert Munnik ging verder met het uitdokteren van deze Succeslijn.

Tegen zijn Superdoffer Johnny Boy zette hij weer een dochter van een andere topduif uit de zelfde lijn ( De Sprinter uit Apollo jr), deze Apollo Junior was 3x Asduif op diverse afstanden in 2000(En is weer halfbroer Johnny Boy).

Uit Deze koppeling Johnny Boy x De Sprinter komt weer een dochter met ringnummer 06-1503266 The Golden Girl, en deze dochter speelt o.a. de

1e 9.949 d., 1e 1.185 d., 1e 1.255 d., 1e 1.342 d., 1e 3.030 d., 1e 1.446 d., en 1e 842 duiven ( 8 eerste prijzen in Rayon 3 van afdeling 10) ONGELOFELIJK.

Maar ook nu gaat Geert weer verder met nadenken over de Succeslijn, misschien zet het nog verder door?

Een zoon uit The Golden Girl is 08-1952408 Wonder Boy 08 ,

Deze doffer wint 4e NPO Pommeroel 11.277 d. , 3e NPO Arras 9.476 d.

Volgt u het nog?

Doffer Wonderboy 08 uit:

Duivin Golden Girl uit:

Doffer Johnny Boy uit:

Duivin De Kanjer uit:

Doffer Picanol

Wie is de vader van Wonder Boy 08?

Blitz Boy 07-1113789 ( 10e Beste Asduif Jong BOTB 2007), en zoon van;

Johnny Boy maar nu tegen Franske 04-1410923 met 3 eerste prijzen

Maar dit zijn niet de enige nazaten van Johnny Boy !!

14 kinderen en kleinkinderen schopten het al tot super prestaties, en vergeet niet:

Johnny boy zit pas vanaf 2007 !!! op het kweekhok !

En steeds zijn het de overspringende geslachten die de topprestaties brengen, Geert heeft het al jaren in de gaten !

Asduif x Asduif of Asduif x Dochter Asduif

Asduivin x Asdoffer of Asduivin x zoon Asduivin !

Pak de stamkaarten erbij van Gerard en Bas Verkerk, Eijerkamp & Zonen en C & G Koopman, van al die topspelers dit kan geen toeval zijn:

Alles valt en staat met de Superduif en of zijn directe kinderen

Hoe ziet hij er uit, deze Johnny Boy?

Het is een grote doffer, lang van borstbeen.

Zeer gesloten stuitbeentjes.

Extreem trillende spieren

Zijdezachte vettige pluim

Het is een witoger met complete verkenningcirkel(50% Antraciet, 50% Grijs, zagen we dit ook al niet bij Chè ?).

Zeer kleine pupil

0,5 cm verspringing voor en achtervleugel

De drie laatste slag-pennen exact gelijk.

Hier weer die zelfde punten als bij Chè, Kleine Dirk en de Bulldozer:

Gesloten stuitjes, prima verkennigscirkel, super pluim en mooie verspringing.

Kleine Dirk is een Geeloger de anderen Witogers !

Groet, van Gert-Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De Column van 27 Maart 2009

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn


Eén van mijn beste duivenvrienden is ziek, het komt wel weer goed, maar op dit ogenblik is hij erg ziek. Dat zijn van die momenten of berichten waar je niet vrolijk van word. Alles gaat perfect in zijn leven, leuke vrouw, prachtige kinderen, goede duiven en dan opeens; knak.

Dan weet je weer dat je moet genieten van de momenten die je krijgt en dat je al het mooie moet aanpakken als het op je pad komt.

Hierbij wens ik hem het allerbeste, het komt goed, ga er voor en ik zie je snel weer!

Circo-virus

Ook op diverse hokken is het mis, soms heel erg mis zelfs.
Jonge duiven van 2 tot 5 dagen dood in de nesten door het Circo Virus.
Je kunt er eigenlijk niets aan doen om het te voorkomen, ja enkele dierenartsen zeggen dat je de weerstand hoog moet houden, maar hoe doe je dat?

Een duif heeft bijna geen darmflora dus zogenaamde goede bacteriën toevoegen aan de maaltijd heeft geen zin. Je hok extra uitkrabben? Ja, is altijd goed natuurlijk, vooral bij worm, coccidiose of salmonella besmetting maar bij een virus? Nee, eigenlijk ook niet.

Wat kunnen we wel doen tegen dit vrij nieuwe probleem?
Van Nanne Wolff uit Hattemmerbroek begreep ik dat er eigenlijk maar één oplossing is. Zorg dat u Trim-Sulfa in huis heeft staan. Wanneer u op het hok komt en ziet dat er 2 of meer kleine jongen dood zijn en de andere liggen doodstil in de nesten( met de kopjes vaak naar beneden), geef dan ogenblikkelijk drinkwater waar trim-sulfa door zit( 2 ml per liter water), het is dan mogelijk om nog een gedeelte te redden. Wacht u even een dagje…is het te laat, tot 100% dode jongen.

Wat ik begreep tijdens het gesprek met dokter Wolff gaan ze eigenlijk niet dood door het virus maar door de supersnel opkomende salmonella of coli, de duifjes hebben even geen enkele weerstand tegen ziektes door het virus, het legt alles stil zeg maar, en hierdoor komen de bacteriën mega snel opzetten.

Hou je dan die bacteriën onder controle met een antibiotica( Trim-Sulfa blijkt het beste te werken, ook omdat het jonge duifje het kan hebben), dan is er goede kans dat ze het volhouden. Hou de kuur in samenspraak met uw duivenarts in ieder geval 14 dagen vol.

Wat ik wel begreep van Dokter Wolff dat het lijkt alsof er al wat minder problemen zijn dan vorig jaar( althans op dit moment), In Belgie zijn op dit ogenblik enkele gevallen bekend bij zeer bekende hokken( en als er ergens super hygiëne heerst, is het wel op dat hok waar nu slachtoffers vallen), dus dat wil zeggen dat het ook op uw hok kan gebeuren.

Verliezen van jonge duiven

Op dit moment zijn er al weer grote klappen gevallen op sommige hokken qua verliezen met jonge duiven.
Aan de ene kan dus het geval Circo, maar aan de andere kant, en dit probleem is misschien nog wel veel erger; de roofvogels.

Duizenden jongen zijn alweer slachtoffer geworden van de kromsnavel met zijn eeuwig durende honger. Niet alleen het piepertje wat hij grijpt ben je kwijt, maar vaak ook nog enkele die van schrik wegklappen en nooit weer komen.
Vallen ze dan bij een liefhebber neer dan kun je hem terughalen, maar het niveau van de duivenmelkers is gemiddeld niet zo dat ze de moeite nemen om je even te bellen.

Maar als we vertellen dat er te veel roofvogels zijn, krijgen we misschien de tegenpartij weer op ons dak, volgens hun zijn er natuurlijk te veel postduiven...

Waar ook veel jongen op dit ogenblik verdwijnen zijn bij beginners met te weinig of geen hulp van ervaren melkers.
Zo was een beginner in èèn dag 11 van de 13 jongen kwijt door dat hij zijn jonge duiven de eerste 8 weken in het hok liet zitten zonder spoetnik of volière, ze al een pennetje gestoten hadden en er op een mooie dag uit gezet werden..

Twee jongen bleven op het dak zitten( en konden uitkijken) de andere 11 vlogen omhoog om nooit weer te komen( vergeet niet dat ze nog nooit iets van de buitenwereld hadden gezien)
Bij een andere beginner( jeugdspeler) waren zijn eerste twee jongen( zelf gekweekt) ook al gelijk onbruikbaar. Iemand had het jochie verteld dat hij volle bak moest geven met bak allerhande( mineralen en grit), maar er niet bij verteld dat er natuurlijk ook graan gegeven moest worden… Jongen van 6 weken oud die er uit zagen als een geplukte kip was het gevolg.

Is alles minder positief deze week?

Nee, natuurlijk niet, het meest is positief tot zeer positief.
Zo was ik voor twee weken geleden op bezoek bij de broertjes Sneekes uit Sandpoort-Noord en Driehuis, deze fondspelers in hart en nieren hadden gevraagd of ik eens naar hun kwekers wilde kijken, wat ik natuurlijk graag wilde. Fantastisch duiven zaten er tussen, vooral de lijn van hun 1e Nationaal(1990) was nog volop aanwezig. De duiven waren door inteelt wat kleiner geworden dan gemiddeld en de oogjes waren wat bleker, daarom hadden het laatste jaar ook diverse vernieuwingen doorgevoerd in hun kweekbeleid.

Vreemd fondbloed met wat forsere duiven worden nu gekoppeld op de oude stam, dus dat gaat wel goed komen daar.

En tot mijn verbazing kwam bij het weggaan de boodschap: Je doet zoveel voor de jeugd, ook wij willen graag wat doen, we kweken een mand vol jongen voor jou jeugdspelers, en komen ze nog brengen ook.
Dat bedoel ik nu FANTASTISCH.

De combinatie Dolf van der Stouwe en Henk Douna uit Donkerbroek hadden beloofd voor ieder hok met jeugdspelers een mooie jonge duif te kweken, wat ze dus ook deden. Afgelopen dinsdag hebben Ydo en Elco de jong duiven gehaald en verdeelt onder de andere spelers. Henk Douna had op de achterzijde van de eigendomskaartjes reeds alle namen gezet, dus geen strijd over wie welke duif mag. Ze kregen gelijk een mooie trofee mee voor in het clubgebouw, de winnaar van de vd Stouwe/Douna competitie gaat er mee aan de haal.

Maar Ook Richard van der Horst uit Hoogersmilde kwam met een mandje jonge duiven, hij had het lot laten beslissen welke spelers de vier duifjes kregen, Erwin Winters uit Willemsoord en Daniel Haneveld uit Wilhelminaoord waren de gelukkigen.

Bedankt allen !!

De duivensport is niet dood hij leeft

En laten we ons niet gek laten maken door die paar mafkezen met hun aangeboren chagrijnigheid, zij kunnen er ook niets aan doen, dat azijn pissen zit in hun bloed en ze weten niet beter.
Vorige week kreeg ik ook weer enkele van die mailtjes: de Eén was het niet eens met de democratisch verkozen leden van het npo bestuur (let op het woordje democratisch), en de andere vond dat ik teveel over de superduiven van bekende melkers sprak (hij doelde op Eijerkamp), hij vond het reclame… maar ondertijd vertelde hij in geuren en kleuren over zijn eigen succesduif, of ik daar over wilde schrijven. Dat had ik graag gedaan, maar… nu niet meer, als je negatief begint over mij en anderen om dan jezelf op de voorgrond te krijgen, is het over en sluiten (voor dit moment).
Ja ik weet het, ik ben hard hahaha.

Tot volgende week,
Succes met de eerste vluchten
Veel plezier met uw duiven
Goede gezondheid voor u allen.

Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 3 April 2009.


Vriendschap is “geen” Illusie

Een beetje rare aanhef vind u niet?

Het goede doel( met Henk Westbroek) zong in de tachtiger jaren reeds:

“Vriendschap is een illusie, een pakketje schroot in een dun laagje chroom”

En bij de meeste vriendschappen is dat ook zo, als je rijk, knap of succesvol bent heb je vrienden, maar zodra je het niet meer bent, of er valt niets meer te halen dan vallen vele vrienden af en blijven enkel de echten over..


Ik heb honderden “vrienden” gehad, topspelers, beginners, matige spelers en jeugd.

De meesten hiervan vallen af , soms na enkele weken soms pas na enkele jaren.

En hoe komt dat nu? Zou het door mij komen, of door die anderen?

Als ik mijn echte vrienden moet geloven komt het gedeeltelijk door mijzelf, ik ben een beetje kort van kont zoals ze hier zeggen, oftewel ik hem lange teentjes.

Als een vriend in mijn ogen iets fout doet, reageer ik daar fel op. Maar aan de andere kant; is dat normaal toch? Je moet tegen vrienden toch je mening kunnen zeggen zonder dat het uit de hand loopt?

Maar waarom lopen die “echte” vrienden dan niet weg? Daarom juist !, echte vrienden waar je op kunt bouwen, waar je lief en leed mee deelt lopen niet zomaar weg..

Hoe kom ik op dit onderwerp?

Omdat ik de laatste weken weer geconfronteerd ben met echte vrienden en met “nep” vrienden, over de laatste wil ik eigenlijk niet schrijven, dat komt weer in mij jaarlijkse “Mr. Positivo is boos” column, maar er zit er weer Eén bij hoor, ongelofelijk wat die me weer flikt. Maar zoals ik al zei, even wachten tot de “ben boos” column hahaha.

De Eijerkamp vriendenclub is zo’n groepje jonge liefhebbers die zijn aangesloten bij het Praathuis Forum, 15 van die “jonge honden” wilden graag eens rondkijken op Greenfieldstud van Hans Eijerkamp en zonen uit Brummen(Zutphen), ze werden met open armen ontvangen door Hans en Evert Jan zelf op de eerste dag. Al snel zagen de hokverzorgers Gerard en Piet en de Eijerkampen dat er zo’n 10 stuks bloedfanatiek waren, met die 10 werd de vriendenclub opgericht. Via msm, het praathuis-forum en bezoekjes hebben ze bijna dagelijks contact met elkaar en met de hokverzorgers Gerard en Piet.

Hans Eijerkamp verwelkomt met enige regelmatigheid de jongens( en èèn dame) bij hem thuis voor tips en tricks zoals dat zo mooi heet.

Op zaterdag 14 Maart jl. was het ook weer zover, de vriendenclub kwam tezamen op Greenfieldstud.

Dokter v.d. Sluis was er ook en onderzocht de meegebrachte duiven op Geel, Coccidiose en wormen en bekeek de keeltjes even op slijm of andere “foutjes”, er waren toch nog een paar duifje met wat probleempjes waaronder èèn van mijzelf. Mijn 181 die even een paar dagen aan de haal was geweest had toch een

lichte geelbesmetting opgelopen, maar dit was geen enkel probleem, het was nog maar 14 Maart dus nog tijd zat voor de eerste vlucht van 4 April.

Evert Jan Eijekamp hield een voordracht over de verzorging op de vlieghokken van Hans Eijerkamp & znn en Gerard Boesveld vertelde zeer open over de hokken van Lotte Eijerkamp.


Op donderdag 19 Maart had ik een vriendendag bij mij thuis, Rudy Hoff, Dik Scholten, Rien Weijers, Joep Bodelier waren met Hans Eijerkamp meegekomen om mijn duifjes eens te bekijken.

De vriendschap tussen deze 5 mannen is al zo oud als de weg naar Rome.

Rudy Hoff is al vriend van Hans vanaf hun tienertijd, zo ook Dik Scholten(waar Hans de meubelhandel mee is begonnen), Rien Weijers is al vriend vanaf de jaren 80 en Joep en Hans kennen elkaar al vanaf Joep zijn tienerjaren( hij is wat jonger dan de anderen).

Deze groep gaat om de paar weken lekker een dagje weg, en nu waren wij aan de beurt, super gezellig en vooral veel gelachen. Later die dag lekker wezen eten bij de Chinees in Steenwijk. Zo hoort het; Vriendschap tussen mensen en soms al 60 jaar lang !

Vorige week donderdag,vrijdag en zaterdag hadden we weer van die vriendschapdagen bij ons thuis( en onderweg haha), veel vrienden thuis gehad; Ferry van Loo met Bodyguard, Gunter Prange, Cees Panhuis, de Smitjes( vader en Zoon Smit namen een computerklok mee voor de jeugd in Noordwolde, grote Klasse) en zaterdagmorgen de Duitser met zijn vrouw( Dietrich en Yvonne van Riel), deze laatste kwamen hun nieuwe duiven bekijken, ze bestelden jongen bij ons uit de Rechtstreekse Verkerken, de rechtstreekse Koopmannen, uit Dochter Jackpot, uit Figo Aske, uit de Triller( Heremans Ceusters), ze zijn bezig met een geheel nieuwe start in Zwolle en pakken het groots aan.( zie foto)

En donderdagmiddag mochten Ydo en Elco Homma( 18 en 15 jaar) bij Peter vd Merwe komen voor een koppel eitjes( bon gekocht), dus mochten Richard vd Horst en ondergetekende mee om ze te halen uit Dordrecht, Super ontvangst, mooie eitjes uit prachtig koppel, bedank Peter !.

Onderweg nog twee keer langs Mac Donald geweest om de inwendige mens te versterken en om 21.00 uur weer thuis

Vriendschap is geen illusie( meestal, zie hierboven)

Volgende week de eerste vlucht, zijn ze er klaar voor?


Tot volgende week.

Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 10 April 2009.

Diverse onderwerpen seizoen 2009 deel 1.

Gelukkig, het seizoen is begonnen.

Ik was er aan toe, het was al weken aan het kriebelen maar nu eindelijk; we gaan beginnen.

Eigenlijk is het heel apart dat enkel afdelingen al begonnen zijn maar dat anderen nog veertien dagen moeten wachten..kunnen die afdeling bobo’s nu niet eens tot een gezamenlijke begin en einddatum komen?

Hoe kunnen de nationale kampioenschappen, WHZB en BOTB serieus genomen worden als we niet allemaal de zelfde kansen hebben en heel belangrijk; in het zelfde weekend !

Vanaf 2010 iedere afdeling gelijk beginnen, dit mag van mij onder dwang van het npo bestuur. Op de zelfde dag een eendaagse fondvlucht, op de zelfde dag beginnen met de jonge duiven en op de zelfde data eindigen, ongelofelijk dat er nog steeds geen regeling is getroffen !


De eerste vluchten

Voor de Eén gaat het gelijk om de kampioenschappen en voor de ander zijn de eerste vluchten alleen maar voorbereiding op de latere vluchten.

Fondspelers zien de vitesse vluchten in April als kinderspel, hun duiven zitten net op jongen zijn niet getraind, niet gemotiveerd en vaak nog niet in orde.

Maar de mannen en vrouwen van het snelle werk moeten er gelijk staan, bij hun zijn deze 70 km vluchtjes gelijk een graatmeter voor het seizoen en dus de gezondheid en klasse van de duiven.

Ook bij ons waren deze eerste vluchten altijd heel belangrijk, maar let goed op het woordje waren, want ik heb zo langzamerhand geleerd dat ze wel vlot thuis moeten komen op die eerste 3 vluchten maar wil je er staan op de eendaagse of zelfs overnachtvluchten dan is er nog tijd zat om ze super te krijgen.

Ik las op een forum van een jonge liefhebber de woorden: als je er de eerste vlucht niet staat, zul je er ook verder niet staan. Dat ben ik niet met hem eens.

Je hoeft nu geen eerste prijs in de club te pakken of een serie van 1 t/m 6 te spelen om er straks op de eendaagse fond bij te staan.

Door het systeem wat veel eendaagse fondspelers gebruiken, krijgen de duiven vanaf de eerste vlucht te veel voer, althans te veel voor de Vitesse. Maar wanneer het straks verder gaat en zwaarder zal worden hebben deze mannen bij hun duiven reserves opgebouwd waar ze zeer zeker profijt van pakken.

Het systeem van een Vitesse man is: karig voeren, motivatie en vlammen op de eerste 6 vluchten, maar de eendaagse fond man geeft nu reeds wat meer energie voer, vangt ze op met volle bak en dierlijke eiwitten, geeft ze reeds pinda’s, omega olie etc om de klap (die zeker komt) op te kunnen vangen.

Voor nieuwkomers als mijn maatje Richard van der Horst uit Hoogersmilde is het even wennen, afgelopen zondag 5 April krijgt hij 9 duiven te gelijk, had een super serie kunnen draaien in zijn club maar het ging helemaal niet omdat hij zijn duiven al aan het voorberieden is voor straks..De duiven vlogen nog enkele minuten, hadden plezier voor tien en lieten bijna iedereen voor zich gaan in de vereniging. Hij wist het van te voren, maar toch is het even slikken als ze er niet in willen door de overdreven energie in hun lichaam.

In 2007 hadden we dat ook week naar week op de eerste vluchten, soms wel 15 duiven klapperen rond het hok, en als er dan èèn maar valt, vallen ze allemaal.

Maar toen Orleans kwam, zware vlucht, grote verliezen bij de Vitesse kampioenen, kwamen ze bij ons als een trein, en belangrijk geen duiven verspeeld.

In 2008 kwamen ze bij ons eigenlijk te goed op de eerste vluchten met en paar eersten zelfs, maar op de eendaagse fond kwamen ze te kort.

Dus eigenlijk hoop ik op een tweede seizoen 2007.


Dokter bezoek

Wanneer uw duiven op de eerste twee vluchten slecht of matig thuiskomen, of er zelfs onderdoor gaan( geen prijs spelen) is het toch verstandig even bij uw duivenarts te kijken. Laat hem eens wat duiven vast houden, een keel strijkje maken en wat mest op de kweek zetten, de eerste vluchten komen ze nog wel thuis met kleine probleempjes, maar straks boven de 4 uurtjes vliegen..kunnen ze het niet met pijn in de buik of keel.

Dus nu, gewoon slecht gepakt? Ga even naar uw duivenarts.

Vind hij niets? Doorspelen tot het einde en dan keihard selecteren !

Zelf was ik vorige week even op bezoek bij Nanne Wolff te Hattemerbroek om enkele duiven te laten onderzoeken. Gelukkig hadden ze niets onder de leden en kunnen we het nieuwe seizoen hoopvol tegemoet treden.

Met Nanne nog even gesproken over zijn nieuwe wondermiddel Octa-Wolff (verzonnen naam), dit is een product op basis van Octasenol een natuurproduct wat duiven enorme spiermassa en uithoudingsvermogen geeft dus vooral geschikt voor de eendaagse en overnachtspelers.

Omdat wij Prange Suppe gebruiken hoeven wij in principe dit middel niet te geven aan onze duiven, maar we gaan het zeker volgen.


Systeem?

Even een tip voor iedere niet-kampioen en dat zijn de meeste spelers, als u gekozen heeft voor een bepaald systeem qua verzorging, voer of medisch, blijf dit volgen, stap niet gelijk weer van dit gekozen pad af.

Dus als u van een bevriende kampioen een systeem overneemt, hou het dan ook vol. Als u denkt het met merk A te gaan doen dit jaar, blijf tot aan de laatste vlucht merk A voeren en stap niet over. Ook met het geloof in medicijnen of juist zonder medicijnen, stap niet na enkele weken over, de duiven moeten wennen, u moet ook wennen, eind van het jaar is de selectie in duiven en..systeem.


Bij ons is het systeem duidelijk

Beyers Elite Enzymix Modern System( duivenvoer, rode zakken 20 kg)

Maandag en Woensdag Prange Suppe door het water, bij eendaagse fondvluchten ook op dinsdag

Zaterdag en zondag een ontsmettingmix, donderdag een ornithose middel met conditiemix

En op zondag Herstel Power en Beute Sport over het voer.

Dit is het in grote lijnen

Wie het systeem hebben wil, stuur een mailtje naar

Beute_zn@hotmail.com


Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Coluimn van 17 April 2009.


De kop is er af

Het is begonnen... Het spel is op de wagen... Jetzt geht loss

Leuke benamingen voor het zelfde, we zijn begonnen met het seizoen 2009, EINDELIJK. Zoals ik vorige week al schreef “Ik kon bijna niet wachten” , vorige week nog een trainingsvlucht en nu dan eindelijk “voor het eggie” .

Over randzaken zoals npo bestuur, Blois, St.Vincent, slechte ringen etc word even niet gesproken, iedereen is weer met de echt belangrijke zaken (al vind ik de genoemde onderwerpen ook zeer belangrijk, begrijp me niet verkeert) bezig ; het seizoen 2009.

Probleempjes;

Natuurlijk zijn er ook nu kleine en grote problemen, sommige eigen schuld, maar aan sommige kun je weinig tot niets doen.

Op Internet las ik vandaag( 1e Paasdag 12 April) reeds weer van grote verliezen gister.. maar dan kan echt niet jongens!
Gisteren was het in Nederland duivenweer, wel hier en daar een fikse bui zelfs een donderslag maar het weer was echt duivenweer! en als je dan zoals ik las 7 duiven inzet en er maar 1 thuis krijgt dan heb je ze ziek of gewoon heel slecht verzorgt, getraind of het zijn waardeloze duiven. Gisteren floten de duiven naar huis, bij niemand grote verliezen, althans bij de meesten dus..

Maar heb je 7 duiven in de mand en je krijgt er 1 thuis…dan moet je echt achter je oren krabben; Ben ik postduiven coach/trainer/melker of kan ik beter stoppen?

Als je er 7 mee doet en geen in de prijzen hebt, oké dat kan zeker gebeuren, fondduiven/late jongen/op nest/verkeerde ligging/geen training etc, maar als er om 09.30 uur de eerste duiven vallen van 100 km en je mist er die avond nog 6… dan heb je ze ziek.

Dus dinsdag na de Pasen gelijk naar de duivendokter en laten onderzoeken die handel. En niet aankomen met smoesjes ik had geen tijd, ben pas om 17.00 uur thuis( Nanne Wolff heeft ook 's avonds spreekuur), mijn tante was jarig, de hond moest uitgelaten worden of ik had een verjaardag.. 7 duiven mee, 1 thuis = ziek en bij ziekte ga je naar een dokter! punt uit!

Bij ons in de club hebben we ook problemen: we moeten misschien ons clubgebouw uitbreiden, het ledenaantal loopt op naar 40 nu (incl. Combinaties), enkele jaren geleden tijdens de zwarte periode hadden we er geen 20!
Maar ja als dat problemen zijn? Hahaha dan wil ik graag problemen, nee even serieus we hebben plaats zat in ons clubgebouw, wel voor 100 leden, dus laat de nieuwe leden maar komen...nu is reeds 25% van al onze spelers onder de 18 jaar, de stamtafel word gekscherend de kleuterschool genoemd door al die kinderen en tieners.

Maar zo kan het dus ook, bij ons is de sfeer zo optimaal, elke week gewoon groot feest, niet alleen met die jeugd maar ook met de ouderen in hun tweede jeugd, gisteren sprak ik nog met 2e voorzitter Koos Dijkstra(zeer drukke baan in de psychiatrie), zijn woorden tegen mij spraken boekdelen; “Je zou gewoon elke vrijdag een snipperdag nemen voor die sfeer en dat heerlijke pilsje”, we beginnen tegenwoordig al om 16.15 met inmanden( auto komt om 19.20 uur), niet alleen omdat we zoveel leden krijgen, maar de vroege vogels staan gewoon al te wachten voor de deur... schitterend!

Kijk eens op "www.devredesduif.nl" Erwin en Jan Willem Jongedijk zijn bezig met een supergave site over onze club, hou het jeugdhonk in de gaten, hier op komen foto’s van leuke/gekke/maffe/gezellige dingen met betrekking tot de jeugd.

Als er nog iemand een paar speenklare jongen over heeft, neem even contact op met de webmaster, hij speelt het wel door naar de jeugd.

Op het gezelligste duivenforum ter wereld en misschien wel het grootste “Het Praathuis” zijn al diverse superspelers die jongen afstaan aan de “Noordwolde jeugd” , De late jongen die de jeugd kreeg van Arjan Beens spelen nu zelfs kopprijzen op de Vitesse: Topklasse !

U ziet “waar een wil is, is een weg”

Iedereen in onze club pakt het op, Ultje Jellema is er mee begonnen en wij met zijn allen pakken het over. YES WE CAN!

De jeugd speelt gratis, geen lidmaatschap, geen vlieggeld, zo nu en dan mooie gratis prijzen waaronder kruidendrankjes van Traseko-Zwolle en zakken voer van Mol( Dalfsen) en Beyers- België

Klein probleempje

Op eigen hok hadden we een klein probleempje;
We hadden 11 duiven in een paar minuutjes voordat ik even in mijn Unikon Systeem keek welke het waren, even heen en weer gebladerd. Ondertijd zag ik al weer koppeltjes duiven van mezelf aankomen (Bij ons aan de zuidoostzijde zie je geen duiven van anderen) ik fluiten, en een 10 minuten na de laatste check weer even kijken; zijn er nu 35 of 37 duiven thuis?..

Klokje stond nog steeds op 11… de andere duiven had hij niet geregistreerd !

Eerst kijken of alles het deed, tijd liep gewoon, 11e duif stond in beeld, maar…geen registratie, even bellen met Jan Willem onze man achter de computer in de club; “systeem uit en weer aanzetten” , hij had het zelfde maar dan met de eerste 2 duiven..Bij ons gelukkig pas na de 11e pfffff.

Unikon klokje met vaste basis is net terug van grote schoonmaak/update, dinsdag na de Pasen zal Jan Willem contact opnemen met Unikon, ondertijd hoorde ik al meer problemen hier en daar( niet in onze club), allen waren weggeweest voor check naar Unikon( schoonmaak, accu etc.).

Dus 13 minuten na de laatste duif nog snel alle duiven over de antenne gehouden, hij pakte alles weer, maar ja die duiven waren er natuurlijk onderdoor..jammer, maar gelukkig nog tegen 566 duiven in de club 1,4,5,6,7,11,12,17,18,29 en 30 (11 duiven) met de aangewezen op plaats 1 en 11 gelukkig, het zou je maar met je eerste duiven gebeuren..

Vanaf 1997 tot nu 2009 nooit geen problemen met Unikon gehad en nu dit, volgende week kijk ik bij iedere duif hahahaha

Zijn er meer liefhebbers geweest met problemen? Geef het door aan uw Unikon dealer, misschien zit er ergens een bug?

2e Paasdag

Het is nu 2e Paasdag 2009, ongeveer 09.00 uur.

Normaal hadden de duivinnen er al lang uit gemoeten, maar het zit hier potdicht (mist), ze kunnen er dus niet uit.

Voor zo’n drie weken geleden hadden we ook een keer een dikke mist, maar ik liet mijn weduwnaars er toch uit(08.15 uur), tegen 12.00 uur kwam de eerste terug en tegen 17.00 uur de laatste….die hadden dus hun eerste fondvlucht qua kilometers gehad.

Normaal kijk ik nooit naar het weer, dat doet onze afdeling ook niet (zie 04 April 2009, met mist los om 16.35 uur te Deventer), maar zoals vandaag is het me toch te gek..misschien vanavond even los.

De voorspelling voor deze week qua weer is redelijk goed, hopelijk weer een mooie vlucht as week.

Gaan we in 2010 gelijk beginnen? Iedere afdeling gelijk? Zal wel tijd worden toch, we zijn Nederland geen bananenrepubliek toch?

Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 24 April 2009.


Schitterend weer met schitterende vlucht. ( 18 April 2009)


Voor enkele afdelingen was het natuurlijk geen leuke dag, maar voor ons en praat ik over afdeling 10 & 11 was het een prachtige dag.

Om 08.00 werden de duiven gelost te Boxtel (en daar was het nog prachtig weer), wat voor mij een afstand heeft van 151 km.

Het zicht was onderweg buitengewoon goed, de duiven die het in het koppie hebben, gezond zijn en topfit moeten met zo’n vluchtje goed komen. Vooral omdat de wind een beetje tussen noordoost en oost blies, dus beetje schuin op kop zeg maar, als je ze dan een beetje goed hebt komen ze ook goed.

Bij de eerste prijs winnaars in de diverse verenigingen waren het de gekende namen die de dienst uitmaakten, ook in groot verband zag je de topmannen naar voren komen, zij hebben de duiven gezond, zijn goed met training bezig en dan kan het niet anders dan dat ze op zo’n vlucht goed komen.

Bij ons in Afdeling Friesland zaten de vroege duiven mooi verspreid met een licht overwicht van de polders( de hoek waar de meeste duiven binnenkomen), maar dat weten de mannen daar zelf ook, ze zitten precies in de trek die van de polders rechtdoor naar Zwaagwesteinde trekt( de massa duiven trekt op 150 km ook nog in grote groepen), maar dan toch super knap dat mannen als de gebroeders Limburg uit Zuidveen en anderen buiten de trek zo’n vroege duif pakken.


Woensdag 15 April jl.

Klaasje wilde haar vriendin Panagiota uit Maasbracht graag verrassen met een bezoekje (250 km rijden haha), even koffie drinken, broodje eten en dan weer naar huis (250 km).

“Zal ik de duiven even meenemen?” vroeg ze dinsdag, ik zeg tuurlijk, leuk trainingsvluchtje (Maasbracht door de lucht 197 km).

Dus op woensdagmorgen vroeg op, de duivinnen gepakt en om 08.00 is ze gaan rijden, beetje file onderweg. Om 10.52 uur losgelaten op die bijna 200 km dus. De eerste koppel van 8 duivinnen arriveerde om 13.29 uur, dus een trainingsvluchtje van meer dan 2,5 uur voor de eersten. De anderen kwamen vlot achtereen op Eén duifje na die dood werd gevonden in Steenwijk (8 km van huis), ze had zich tegen een raam dood gevlogen.

Nu hoorde ik toch enkele mensen zich afvragen; “is dit goed?, op woensdag 200 km training”

Volgens mij wel, het was goed weer, beetje heiig maar het zijn ervaren duiven.

De duiven hadden eerst 70 km gehad vanuit Deventer(training vlucht afdeling), toen de eerste puntenvlucht vanuit Heteren 104 km, woensdag dus in de mand voor Maasbracht 200 km, en afgelopen week Boxtel 150 km.

Duiven kunnen veel meer aan dan wij denken mits optimaal verzorgt natuurlijk.

“Maar dat zo vroeg in het seizoen” was de andere opmerking.

Klopt, de duiven zijn nog aan het voorbereiden voor de eendaagse Fond van zaterdag 9 Mei as.( dan heeft afdeling 11 de eerste NPO vlucht), en ik heb graag dat mijn duiven voor die datum 2 x de normale afstand hebben gehad.

Wij hebben 4 Vitesse vluchten, 1 midfond en dan gelijk een dagfond( 9 Mei), stel je nu voor dat dit 1000 km is? Ik heb dan graag dat mijn duiven 1500 tot 2000 km in de vleugels hebben voordat die NPO vluchten beginnen. Ik ben er stellig van overtuigt dat wanneer het een pittige vlucht word ze er dan een groot voordeel van hebben.

Bij een waaivlucht natuurlijk niet, wanneer de eerste 2 NPO vluchten makkelijk zijn dan heb je al je werk voor niets gedaan, maar is het een zware, 600 km, 9 uurtjes vliegen dan is het voordeel groot.


En ik niet alleen…Toen Klaasje in Eindhoven een plaspauze had zag ze 2 grootheden op de eendaagse fond uit afdeling 10/11 hun duiven daar ook lossen.

Maar wat is het verschil in 200 km vliegen in 2,5 uur of trainingarbeid van 2 tot 4 uurtjes per dag bij huis? Bij de meeste kampioenen van tegenwoordig trainen duiven heel erg veel( zie systeem Pigeon-Academy). Qua trainingtijd is het gelijk, maar bij lappen komt een duif op een veel hogere gemiddelde snelheid, hij moet zich oriënteren en doet ervaring op, wat hij bij huis niet doet.

Op eigen hok

Gaat het goed, misschien wel te goed.
Twee weken gespeeld twee eersten. Op Boxtel hadden we 50 duiven gezet, een afstand van 151 km. We beginnen met 1e, 3e, 5e, 6e, hebben 30 prijzen en dat tegen 614 duiven in de club. In het ACG tegen ongeveer 4000 duiven beginnen we met de 4e. Van de 25 duivinnen die woensdag op 200 km zaten vlogen er 19 prijs, dus een beter gemiddelde dan de doffers met 11 van de 25, dus heeft het zin gehad? Zoals het nu lijkt wel !

Op het gezelligste duivenforum van west europa (www.forumhetpraathuis.nl) hadden we een gezellig praatje over duiven uitzoeken voor het aangewezen spel, al snel kwamen we op mij, ik zou( met mijn grote mond) 10 duiven uitzoeken tussen de 50 en die invoeren in het EC (dus 10 aangewezen duiven zeg maar), en laat ik nu 100% scoren in de club. Alle 10 duiven hadden een prijs (1:4), was toch spannend, ik heb natuurlijk een mega grote mond…stel je nu voor dat ik er maar 3 of 4 pakte van die 10… een beetje geluk natuurlijk, maar toch leuk,

Onze eerste duif was de 08-1100182 “Babette” gevolgd door haar nestbroertje de 08-1100181 “Baldwin”. Dit zijn met recht twee topduiven, ze zijn geboren bij mijn vrienden Hans Eijerkamp & zonen en dan om precies te zijn op het kweekhok van Piet Schrijvers uit Vale Piet x Geschelpte 03. Vale Piet is een kruising Janssen x Chicago (v. Loon) en de Geschelpte 03 is weer een rechtstreekse Heremans Ceusters direct uit de Olympiade ! (zie Eijerkampboek special edition 2009/2010 bladzijde 79).

De duiven van het ras Heremans-Ceusters zijn in de laatste 2 jaar de meest gewilde ter wereld. Hans Eijerkamp had dit door( via zijn vriend Willem de Bruijn) en kocht op de totale verkoop al de goede duiven. Nu twee jaar later blijkt dat dus bij iedereen die er ook maar een veertje van heeft tot uitzonderlijke prestaties te leiden.

Op ons eigen kweekhok zit nu een dochter van de allerbeste (Jackpot B03-6192777), èèn van Artemis ( B06-6149989 zuster Finette Olympiade duif), maar ook de twee speciaal voor mij uitgezochte duiven Triller en Figo-Aske. Volgend jaar (2010) heb ik nog veel meer van dit wondergoud, de dochter van Jackpott staat nu op een zoon van Tornado( Grootvader Chè) en daarvan gaan jongen direct naar het kweekhok. De Triller Staat nu tijdelijk op Vanity (rechtstreeks Gerard Koopman) en ook hiervan gaan jongen zonder te spelen direct naar de kweekhokken. Maar ook van Figo-Aske, deze schitterende Heremans-Ceusters duivin staat nu op die ongelofelijke Superkweker 177 van Fincken-Rempackis.

En wat mooi is... Op het vlieghok zitten ook 4 supers uit de Heremans-Ceusters stam van Eijerkamp & znn( zie prestaties van 181, 182, 146, 147), hiervan heb ik 8 jongen zitten gekruist met mijn eigen 063 lijn ! Hier heb ik zeer hoge verwachtingen van. Alles valt of staat met Superduiven !

Zo dit was het voor deze week, nog even een paar “gespreksonderwerpen” voor bij u in de club aan de stamtafel.

Hoe zorgen we dat alle afdelingen tegelijk beginnen?
Duiven van 1 samenspel, waar de punten uit moeten komen voor de afdeling en nationale competities moeten in 1 auto zitten, er zijn nog te veel verschillen in kwaliteit etc per auto, sommige liefhebbers zijn al verslagen voordat de duiven los zijn/
Als er liefhebbers gaan “lappen” , hoe zorgen we ervoor dat ze ook de duiven van ouderen, gehandicapten, jeugd en werkende liefhebbers mee nemen?
Veel liefhebbers willen graag alle uitslagen kunnen lezen, op de site van Compuclub staan de meesten, maar enkele o.a. afdeling 4 niet, kan de NPO niet ALLE uitslagen laten plaatsen op hun site?
Is het niet eens tijd dat de 500 km grens voor jonge duiven word afgeschaft? Het is 2009 en we weten dat de afstand voor onze duiven niet maatgevend is, dat wil zeggen een 200 km vlucht met heet weer, oostenwind kan veel zwaarder zijn dan een waaivluchtje van 550 km.


Groetjes en tot over twee weken, Gert Jan Beute. *

* Ivm Koninginnedag geen column.
Gesloten