Gert Jan Beute's "columns 2008 - 2010" (Archief)

Interessante columns, artikelen, films enz. ter promotie van onze "Duivensport fijne hobby!"
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 8 Mei 2009

Morgen hebben we de eerste NPO-vlucht!

Ik zit weer lekker op kantoor van het tankstation waar ik werk, even lekker aan mijn column werken.
Waar zullen we het over hebben? Over de nieuwe griep die de wereld teistert? Over de 33 zetels van Geert Wilders? Over het vreselijke drama van 30 April jl? Over de campagne met reclamespot “ongemerkt A-sociaal”? Nee, toch?
Laten we het maar over duiven hebben. Niet dat ik verstand van duiven heb, maar het geeft een beter gevoel om over leuke dingen te schrijven dan over politiek, rampspoed en de verloedering van onze maatschappij.

Combinatie Grol-Barneveld uit Bilthoven

Op verreweg het gezelligste duivenforum van West-Europa Het Praathuis maakte ik kennis met Simon van Grol, deze 26-jarige fanatiekeling viel op door zijn kennis van zaken, super prestaties en inzicht in de moderne duivensport.

Ik moet zeggen dat ik hem al kende, niet persoonlijk maar door Jos Voortman de man achter de schitterende duivenfilms van de Koerier. Tijdens een gezellig etentje(2007) wat we hadden met Marijke en Jos liet hij de naam Grol-Barneveld vallen (toen voor mij nog onbekend) hij vertelde dat dit een naam werd om te onthouden. En wat had Jos een gelijk… In 2008 won deze combinatie maarliefst 13x de eerste in het samenspel Zeist en Omstreken en behaalden ze twee teletekst plaatsen op de dagfond met een prijspercentage over het jaar van 66%.

De combinatie is in 2007 ontstaan, de oude rot Piet van Barneveld (een echte kenner van topduiven) ging de combinatie aan met de jonge hond Simon van Grol.

Piet als kenner van duiven had snelle duiven op de hokken, van Paul van Hove uit België en deze in kruising met de Rijkaard duiven van Henk Goudkamp bleek een gouden combinatie.

Piet is dus de man van de kwekers en van het advies (hij komt twee keer per week even kijken en observeren) en Simon is de man van de gehele verzorging.

En vergeten we niet, Simon is nog maar 26 jaar, hij is jong, leergierig en een super mentaliteit, hij struint heel internet af, kijkt alle dvd’s van de Koerier en pakt van al deze moderne systemen dat wat hij denkt te kunnen gebruiken.

In 2008 hadden ze de beschikking over 24 weduwnaars en 15 duivinnen, die zeer modern verzorgt worden met ontsmetting na de vlucht, kruidendrank, tovo, schapenvet etc.

Hou ze in de gaten: Combinatie Grol-Barneveld uit Bilthoven!

De eerste NPO-Vlucht van morgen 9 Mei.

Op vrijdag 8 Mei (vandaag dus, voor de lezers van het Spoor der kampioenen) is het precies 10 jaar geleden dat mijn vader Arnold Beute is overleden op 70-jarige leeftijd. Hij heeft me de kneepjes van het vak geleerd, hij heeft me overal mee naar toe genomen, en hij was het die in de jaren 60 reeds honderden mensen hielp met een jaarlijks terugkerend voerschema. Zo nu en dan krijg ik nog getypte kopietjes in de handen van 1967/68 van mijn vader die kampioenen me laten zien bij bezoekjes.

En dan is zo’n datum 8 Mei toch heel belangrijk bij ons thuis. Ik hoop natuurlijk dat de duiven morgen 9 Mei op de eerste dagfondvlucht hun beste beentje (vleugeltje) voor zetten.

Hoeveel er precies meegaan weet ik nog niet (ik schrijf deze column op zondag 3 Mei), maar wanneer het weer en de wind gunstig lijkt, speel ik alles, dus 50 stuks. Maar hoe moet dat op de Vitesse vlucht die op de zelfde dag vervlogen word? We staan in de club nog 1e aan en onaangewezen , hierop speel ik 1 duif, haha let op 1 duif. Als deze mist, ben ik er onderdoor, pak ik hem in de punten heb ik gelijk de aangewezen hahaha.

De afgelopen twee weken op eigen hok:

Gaat het redelijk goed, twee keer 26 prijzen van de 50 duiven dus iets meer dan 50%.
Op 25 April hadden we een zuidoostenwind en zaten alle vroege prijzen in ons ACG aan de westzijde en pakte Harlingen bijna 300 mpm meer snelheid dan wij (ik wist het al vroeg want in Noord-Holland zagen ze duizenden duiven van ons richting afsluitdijk gaan) en op 2 Mei jl. was de wind West-Noord-West en zaten de meeste vroege duiven aan de oostzijde.

Maar toch zie je na 3 vluchten met oost in de wind dat de trek van de duiven nog steeds de westelijke route neemt (snelste van de afdeling op Urk), voor ze uit die hoek weg zijn hebben we eerst nog enkele westenwind dagen nodig haha.

Nee, maar alle gekheid op een stokje, onze duiven komen goed, geen enkele duif is achter gebleven (wel enkele gewonden zoals de 3e NPO Morlincourt) en enkele zijn opgegeten door de havik (onze 965 Haruko en 972 Riko !!!).

Op zaterdag 25 April pakten we onze 610 als eerste, deze duivin won als jaarling 5 prijzen op de dagfond en op zaterdag 2 Mei hadden we de wonderbaarlijke 182 van Eijerkamp weer als onze eerste (13e ACG), twee weken geleden pakte ze een 1e in de club, toen was haar broertje de 181 onze tweede duif en op 2 Mei was de 181 onze 3e duif. Jammer genoeg misten de beide aangewezen duiven totaal (is de laatste jaren bijna niet voorgekomen op ons hok).


Even een speciale melding: Wim van Dijk uit Oldeberkoop had zaterdag 2 Mei in clubverband en in het ACG een werelduitslag, in de club tegen 658 duiven maarliefst 7 duiven bij de eerste 10 (de andere 3 waren van ons).
Wim, Grote klasse!

Vrijdag 1 Mei 2009.

Op deze mooie eerste vrijdag van de maand hadden we bijna alle jeugdleden van onze club te gast. Om 07.30 uur waren Ydo, Elco en Daniel er al om de hokken schoon te maken. Rond 10.30 kwamen de anderen binnen en werd het een gezellige boel onder de pergola. Veel kwekers (vastzitters) gingen door de handen, en vragen werden gesteld over voer, medicijnen en trucjes om duiven harder te laten vliegen. Rond 12.00 had Klaasje patat en andere snacks gehaald en alsof ze het geroken hadden kwamen nog twee jonge mannen op visite Arnold P. en Marco Z. (ze schijnen gezocht te worden daarom alleen de eerste letter van hun achternaam), gelukkig had Klaasje zoals gewoonlijk veel te veel gehaald en konden ze zo mee aan tafel schuiven.

Rond 14.00 uur waren ze opgedonderd met zijn allen, en kon ik even een uurtje gaan liggen hahaha (ben al 43).

Volgende keer chinees? (zie foto’s)

Drie echte vrienden

Op dit ogenblik hebben 2 vriendinnen en een vriend een hele erge ziekte, u kent alle drie dat weet ik zeker.
Het is bij alle drie nog afwachten hoe de ziekte zich ontwikkeld, laten we het beste er maar van hopen.

Maar toch wil ik ze via deze column nog eens laten weten dat ik aan ze denk, dat wij allen thuis aan ze denken en met ze mee leven.

R, H en L Sterkte !!! Dikke kus en knuffel.

Positief afsluiten

Laten we de column leuk, gezellig en positief afsluiten.

Ik wens morgen iedereen een hele vroege duif

Inclusief mezelf hahaha


Groetjes en …..YES WE CAN!

Gert-Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 15 Mei 2009

1,8 mpm buiten Teletekst

Afgelopen week was het dan zover: De 1e NPO vlucht van het seizoen 2009.
Waar je het hele jaar voor werkt moet er dan op de ene vlucht uitkomen. Smoesjes zijn er eigenlijk niet als het misgaat.

Op de Vitesse vluchten is de wind, de plaats in de auto en zelfs welke auto heel erg belangrijk. Het kan in je voordeel zijn maar ook heel erg in je nadeel.
Maar op de dagfond vluchten worden de duiven wat meer samengepakt in èèn of maximaal twee containers, de wind is minder van belang en de ACG’S (samenspelen) zitten bijna altijd gezamenlijk in de zelfde auto (wat bij ons op de Vitesse niet zo is).
Dus ben je zoals wij, puur gericht op die eendaagse fondvluchten dan moet het er ook uitkomen, dat weekend, die dag.

Om 07.30 uur werden de duiven van afdeling 10 en 11 gezamenlijk gelost in La Fertè s/Jouarre wat voor mij een afstand heeft van 484,894 km.
Het totale konvooi zal misschien wel uit 30.000 duiven bestaan hebben (volgende week weten we het precieze aantal).

De wind zou volgens de voorspellers uit het westen tot zuidwesten komen maar op de dag zelf stond op enkele weerstations het haantje richting zuidoost. En zoals u reeds weet, kan het voor mij niet slechter.
Maar niet getreurd, we gingen gelijk los met afdeling 10 dus er was een mooie spreiding van de vroege duiven.

Onze eerste duif 07-4289598 “Ace-98” arriveerde om 13.27.53 wat op mijn afstand een snelheid was van 1355 mpm, dit was goed voor de 12e NPO (1e Club, 1e ACG, 1e Rayon), in afdeling 10 was er Eén duif sneller dus in het totale konvooi was ze 13e.

Wanneer wij net als afdeling 8 en afdeling 10 een noord/zuid verdeling hadden gehad was ze de 1e NPO zuid geweest, maar dat is bij ons niet, willen we ook niet, dus niet zeuren hahaha.

Onze afstand is 485 km op deze vlucht en bij de eerste 19 duiven is zij de enige met een afstand onder de 505 km, dus we zijn zeer trots op onze “Ace-98”.
Ze is een rechtstreekse dochter van de Crack 772 van 1997 die ook vader is van de Superduivin 063 die in 2002 1e Asduif van de afdeling Friesland was.
De Moeder van “Ace-98” is een rechtstreekse dochter van de beroemde Kleine 87 van Mevrouw Romein uit Twello, we hebben in 2007 een keer samenkweek gedaan en dit was voor beide partijen zeer goed.

De vader (Crack 772) van “Ace-98” is stamvader van wereldwijd al meer dan 100 eerste prijsduiven en 3 nationale Asduiven.

Vorig jaar als jaarling is ze op 6 eendaagse fondvluchten gespeeld incl. Berlijn !
En heel leuk, op de club tentoonstelling kreeg ze ook twee keer 92,5 punten van keurmeester Wim van Dijk.
Ze was een mooie duivin geweest voor de standaard klasse op de Olympiade te Dortmund…..

Martin Halie

De man die de 1e NPO pakt is een goede vriend. We spreken veel over voeding, bijproducten, goede duiven en systemen, het is een man met een ongelofelijke kennis, en ik beloof dat we zijn kennis straks ook aan u door gaan geven, eind van het jaar komen we er op terug.
Martin heeft heel verdrietige tijden meegemaakt, is nu sinds enkele jaren weer vrolijk en heel belangrijk, de zin in duivensport is weer helemaal terug.

In 2007 toen wij 3 x TT pakten begon onze vriendschap, maar we hebben beide een kort lontje dus het botst ook wel eens hahaha.
Het jaar er op (2008) pakte Martin 4 x TT en èèn keer er net buiten, grote klasse!
Hij weet ook dat het begint met superduiven (minimaal cijfer 8 in handkeuring), super gezondheid en de nieuwe generatie bijproducten.

Martin tot snel en super gefeliciteerd !

Niet allemaal rozengeur en maneschijn

Zoals u zelf kon lezen in de column van Nanne Wolff is zijn lieve vrouwtje Laura ernstig ziek.
Ik had er al wat over geschreven maar nog geen namen genoemd.
Nu zijn ze bekend: Laura Wolff, Hennie Prins en Rein Gaal zijn de zieken, we hopen op spoedig herstel van deze verschrikkelijke ziekte.

En voor bekenden en vrienden: Laat ze nu niet in de steek, sommige mensen vinden het eng, durven niet, maar NU hebben ze u juist nodig !

Van een heel andere orde, maar voor ons persoonlijk erg is dat ons hondje Fatima op zondag 10 mei is ingeslapen, ze is 15 jaar geworden.

Nu weer terug naar blije dingen !

Op eigen hok gaat het prima, de jonge duiven trainen goed, eten goed, leggen eitjes en zijn er bijna allemaal nog.
Schitterende jongen heb ik dit jaar al zeg ik het zelf, prachtige rechtstreekse van Eijerkamp & Znn en van Reind v.d Weij en een grote koppel eigen kweek.

Op dit ogenblik zijn er nog 96 of 97 stuks, maar daar zullen nog een flink deel van afvallen door selectie, roofvogels en opleervluchten ( althans daar ga ik van uit)

Elke 14 dagen pak ik de jongen door de handen (we beginnen al snel met opleren), en als er dan èèn of meerdere me niet aanstaan gaan deze er tussen uit.
Ik wil graag duiven waarin ik zelf geloof, waarin ik wat extra’s zie, en waar ik trots op ben.

Waar ik ook zeer trots op ben is de 182 duivin, in 5 weken tijd speelde deze rechtstreekse Eijerkamp duivin (uit Vale Piet x dochter Olympiade Heremans Ceusters) al een 3e, 13e en 9e in groot verband ! kijk dat zijn echte!

Op vrijdag 8 Mei waren Richard van der Horst en ondergetekende te gast bij de vereniging van Henri Wittens uit Den Bosch.

Toen we aankwamen waren Guus van Aken en Jos Voortman van Koerier duivenvideo’s al aanwezig. De deur van het clubgebouw was nog gesloten toen we aankwamen dus met Jos en Guus gezellig staan praten.
Na een kwartiertje kwam Henri met de speciale gast van de dag Peter Boskamp uit Beek.

Peter kwam er enkele duiven onderzoeken en mij was ook gevraagd nog enkele duiven te bekijken tijdens een handkeuring. Natuurlijk hadden Richard en ik ook wat duifjes meegenomen voor mestcontrole en keeluitstrijkjes (niets aan de hand).

Door de Koerier ploeg zijn wat opnamen van het geheel gemaakt.
Peter Boskamp is een zeer interessante duivenarts die als het even kan weinig met medicatie werkt, zijn boekje terug naar de basis is dan ook een must voor iedere liefhebber. Jos Voortman had zeer duidelijke vragen voor Peter, waarop hij ook zeer eerlijke antwoorden gaf. Dit word een film die u straks moet zien!
Wanneer deze uitkomt is nog niet bekend, maar hij zal veel stof doen opwaaien in duivenland….

Was Jos Voortman ook niet degene die het als eerste wist van de combinatie Grol/Barneveld, was hij ook niet de eerste die het gehele lichtsysteem op film zette? Jazeker, en hij is nu bezig met een spectaculaire film over Jacob Poortvliet… De man met de “super Belgen” en gaat ook op zoek naar de oorsprong van deze supers..

Dutch Day Racers

Afgelopen zondagmorgen kreeg ik het volgende mailtje in mijn box.
Prachtig !

Droomstart, je had weer gelijk!!!!!

Goeie morgen Gert Jan,
Ja we wilden even bevestigen wat je afgelopen winter al zij.
Jou woorden waren, Een absolute topduif daar zou ik wel een hok vol van willen hebben.
En je had in je handen "Prins off Dutch"
Nou moet je horen hij won dit jaar 4 prijzen op 4x zetten En vandaag op Ablis 488 km 1e in de club 7 minuten los, 1e in rayon B, 8e in de afd.6
en in zijn stamboom komen we ook jou duiven tegen. (Stamboom zie bijlage)

De eerste beste dagfond vlucht en ze dan zo pakken, voorlopige uitslag rayon B Afd.6: 1e-21-25-32-51-64-72-73-79-89-99 rest is nog niet bekend. 36 mee.

Tot volgende week!


Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 22 Mei 2009


Nog even geduld…..

Nog een paar weekjes geduld…dan beginnen de vluchten met de jonge duiven alweer.

Zo zitten we met zijn allen aan het kerstdiner, en zo is het juni en begint de nieuwe toekomst!


Jonge duiven 2009.

Zijn ze er klaar voor? Bent u al bij de duivendokter geweest?

Trainen ze al goed? Luisteren ze al?

Allemaal vragen waar u en u alleen antwoord op kunt geven.

Zorg dat de jonge duiven nu aan het vliegen komen, zet een vlag op het dak, jaag ze op, trainen met die hap.

Willen ze niet? Zet ze maar 10 dagen aan de Recup van Beyers Elite en ze knallen vanzelf van uw dak af.


Jongen die niet willen trainen zijn :

Ziek
Er is een probleem met de voeding( teveel of juist te weinig)
Ze zitten in de rui
Ze zijn geslachtrijp en lopen achter elkaar aan
Het klimaat op het hok is slecht.


U als duivenmelker of dat idiote woord duivencoach, moet zelf uitzoeken waar het probleem zit. Punt 1 kan uw duivendokter voor u uitsluiten, ga bij hem of haar aan en laat uw jongen onderzoeken. Wanneer er wat aan mankeert kunt u nu nog inspringen en het probleem samen met hem of haar oplossen.


Bij punt 2 is het meestal een probleem met verkeerde voeding op het verkeerde tijdstip. Jongen die pas gespeend zijn krijgen natuurlijk alles wat hun hartje begeert, dus goed kweekvoer, snoepzaad, pinda’s de hele reutemeteut, maar zodra ze wat ouder zijn en er gevlogen moet worden is kweekvoer ongeschikt.

U moet dan op zoek naar een lichtere samenstelling bij uw handelaar en onze sterke voorkeur gaat dan uit naar Recup van Beyers Elite Enzymix, maar ook andere merken hebben soms topkwaliteit.

Probeer uit te gaan van 30 gram per duif per dag, verdeel dat in twee of 3 voedingsbeurten en kijk of het lukt. Vliegen ze u na enkele dagen aan( door temperatuur of verbranding) geef ze iets meer. Knallen ze niet op commando naar binnen geef ze iets minder. U bent de baas niet uw duiven.


Punt 3, daar hoeft u op dit ogenblik geen last van te hebben, maar zijn ze kaal dan vliegen ze meestal niet lang, ze kunnen ook niet.

Maar eigenlijk zou u op dit ogenblik zo vlak voor het seizoen natuurlijk geen kale duiven moeten hebben. We kennen allemaal de werking van verduisteren, verlichten, uitlichten of winterjongen, dus rui hoeft op dit ogenblik geen probleem te zijn.


Punt 4 zijn geslachtrijpe jonge duiven. Ook dit is geen echt probleem, bij gezonde goed gevoerde jonge duiven moeten ze beslist willen trainen ook al zitten ze achter elkaar aan. Zet de vlag maar op het dak voor die luie stelletjes.

U kunt natuurlijk ook uw jonge duifjes gaan scheiden.
Doffers en duivinnen apart en binnen een week gaan ze trainen als gekken.

Wanneer u het spelletje met gescheiden geslachten straks ook wilt doen, laat ze dan de dag van inmanden samen, de dag van thuiskomst en op woensdag nog even een paar uurtjes( eventueel na gezamenlijk africhten), jonge duiven zijn op weduwschap iets anders dan oude duiven(ze zijn hun partner snel vergeten en raken gedemotiveerd)

Punt 5.
Tja, das een moeilijk punt, ik heb er geen verstand van. Ik weet wel dat het op je hok lekker moet zijn( je moet graag bij je duiven gaan zitten), voel je je als mens niet behaaglijk dan zal een duif dit ook niet doen.
Zorg voor tochtvrije hokken, geen open spoetnikken met koud of nat weer, geen natte vloeren, geen tochtgaten aan de voorzijde, geen open plafonds met koud weer, en geen duiven in een volière met vies smerig weer.
Maar voor een echte oplossing bel met Jaap Bakker 0561-432758.

Op onze hokken krijgen de jonge duiven al weken 50% Recup en 50% opbouw van Beyers, ze trainen soms 2 uur achtereen.

Verder krijgen ze het restant van de Prange Suppe op dinsdag en donderdag( wat over bleef bij de oude duiven de dag ervoor), maar ook het restant van de Ornithose rood met conditiemix wat de ouden op donderdag krijgen(de jongen dus op vrijdag).

Vanaf nu zaterdag 23 Mei 2009 krijgen onze jongen een kuur van 14 dagen met product nummer 2, dit is een antibiotica met werking tegen darm en luchtwegproblemen. Niet dat ze die zichtbaar hebben, maar meer uit voorzorg omdat ik ze superschoon wil hebben ten tijden van de eerste leervluchten met de afdeling. Tegelijkertijd gaat er 14 dagen Prange Suppe over het voer afgedroogd soms met Beute Sport, Herstel Power of biergist.

Normaal gaat bij ons de Prange Suppe door het water, maar over het voer gaat ook prima als je het even een paar uurtjes van te voren klaar maakt.

Op de vraag: “Hoe vliegt Gunter Prange zelf anno 2009?” Hij had zondag 9 mei de 2e vlucht( de eerste die telde) , er 30 mee en pakte tegen 2500 duiven 1,2,3,4,5,6,7,8, etc ( 86% prijs) .

Eénhoksrace op de Canarische Eilanden.

Eén van de mooiste en goedkoopste “one loft races” van de wereld word gehouden op de Canarische eilanden.
Wegens enorm succes komt er nog Eén zending vanuit Nederland naar de eilandengroep.

U kunt dus nog meedoen met kinderen uit uw beste koppels (het is nu toch te laat om ze zelf te houden). Waag de gok eens en doe mee.

Kijk op http://www.parranegracanarias.com en doe mee.

Als u mee wilt doen kunt u zich eventueel opgeven bij mij, of direct bij Piet Schrijvers (hokverzorger H.Eijerkamp & Znn). Doen hè!!!

Alphen aan de Rijn

Op 14 Mei jl. waren Richard van der Horst en ondergetekende te gast bij Gerard en Sebastiaan Verkerk te Alphen aan de Rijn.
We hadden afgesproken er tegen 10.30 te zijn maar door een beetje file werd het 11.15 uur. We werden traditioneel super welkom geheten door de familie, eerst even koffie natuurlijk en toen naar buiten duiven kijken.

Ik ben er al vaker geweest dus kende de ruimte, de hokken en veel van de duiven, maar Richard had het alleen op film gezien gedacht dat het in het echt wel ruimer zou zijn..Dus niet. Dat er zo knalhard op zo;n kleine accommodatie kan worden gespeelt was ook voor hem een schrik.

We kregen weer alle toppers in handen, en zoals ik al vaker schreef, de echte supers( hier dus allemaal) hebben dikke gesloten stuitbeentjes, smalle staarten, kleine pupillen en een zijdezachte pluim.

Toen we “Always Early Home “in de handen kregen met zijn partner “Lovely” kon ik het niet laten om te vragen of er een kind van te koop was…na een beetje dubben van beide kanten heb ik hem maar snel in het mandje gestopt.
Een investering die zich de komende jaren hopelijk uitbetaald (zit ik niet over in, topper !!)

Bedankt weer voor de gastvrijheid ! Succes

Voor vragen bel gerust, maar… Alleen tussen 10 en 12.00 uur op 0521-382644


Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De Column van 29 Mei 2009.


De 2e NPO vlucht van afdeling Friesland hebben we vorige week gehad, en wat was het een prachtige strijd.
Jammer dat de besturen van afdeling Friesland en Noordoost-Nederland het weer niet eens konden of wilden worden over de lossingtijd.

Friesland ging los om 07.00 en Noordoost-Nederland om 07.15 uur.

Waarom zou je zeggen?
We staan op de zelfde lossingplaats en soms zelfs in een gedeelde auto (ditmaal niet volgens de heren), en willen Niet samen lossen indien niet strikt noodzakelijk. Persoonlijke belangen zullen hier wel achter steken, al zullen ze dat nooit toegeven, nee ze zeggen steeds dat hun achterban het niet wil, en dat het op de vergadering is besproken.

De mensen die ik spreek, groot en klein, aan de oost, west, noord of zuidzijde zijn allemaal voor een gezamenlijke lossing.

En waarom ook niet? Friesland, Drenthe, Groningen en de kop van Overijssel hadden vroeger de magnifieke Rayon 7 vluchten met de nooit geëvenaarde feesten in Grolloo.

Iedereen die niet alleen aan zich zelf denkt, wil dit terug ! En het kan ook, het moet zelfs ! Gezamenlijk vervoeren is minder kosten, meer spreiding en bij meer spreiding zijn er weer meer liefhebbers die mee spelen op de mooiste vluchten van het jaar.

Nu hoor je natuurlijk; “De zuidoost-zijde van Afdeling 10 is tegen” Waarom? Om dat daar een paar grote geldspelers zitten die de trek van de duiven over hun hok hebben, en wanneer er gezamenlijk gelost zou worden, zou de trek wel eens meer naar het westen op kunnen schuiven en is hun overmacht weg…

Je hoort ook; “De Westzijde van afdeling 11 is tegen” omdat bij oosten of zuidoostenwind de duiven door Noord-Holland gaan en zij altijd de eersten hebben, en met gezamenlijke lossing zou dit wel eens minder kunnen worden…

Maar moeten we naar die ikke ikke stemmetjes luisteren? Nee natuurlijk niet.
Bij grote concoursen is de spreiding groter, dus eerlijker, punt!

Bij grote concoursen is de overmacht van mega hokken kleiner, dus eerlijker, punt!

Bij grote concoursen kunnen soms duiven van verschillende afdelingen in èèn auto, waardoor goedkoper, punt!

Het NPO praat al jaren over nationale vliegprogramma’s, afdeling 10 en 11 waren de grote voorbeelden hoe het moest en kon, en nu….De oortjes laten hangen naar ….God mag weten wie.

Op eigen hok

Gaat het super. Twee dagfondvluchten en twee eerste prijzen in het ACG beter kan niet. Of toch? Ja kan altijd beter, twee keer net geen Teletekst hahaha.

Afgelopen zaterdag 23 Mei hadden we Ablis, en dit station heeft voor mij een afstand van 570 km. De duiven werden gelost om 07.00 uur, en als snel begon iedereen te rekenen; “Hoe hard zouden ze gaan” de meeste liefhebbers die ik sprak dachten zo’n 1400 mpm, later bleek dat dit toch echt te snel was, 1300 mpm werd niet eens gehaald.

Ook hadden we het fout wat betreft de teletekst plaatsen, met deze wind had namelijk de omgeving Harlingen de beste kansen maar hier kwam niets van te recht. De klasse van de duiven van Pieter en Gea Veenstra won het van de goede ligging van Harlingen e.o. Maar liefst 6 duiven pakten ze bij de eerste 10 op Teletekst en dat is in Friesland nog nooit gebeurt, kan normaal gesproken ook niet in onze afdeling. Grote Klasse van Gea en Pieter en van harte gefeliciteerd.

Op eigen hok was het de wonderbaarlijke Missouri’s Girl die haar vijfde eerste prijs pakte, deze rechtstreekse Eijerkamp duivin( van 2006), pakte nu haar 18e prijs bij de 1e 10 duiven in de club en dus haar 5e eerste prijs.

Ze is uit de Gouden lijnen van Chicago en Don Leo en wat zien we bij Eijerkamp & Znn dit weekend…2e NPO Orleans met Carly en deze Carly komt uit zoon Troyes Duifje( 1e Nationaal Troyes) x dochter Fabio en laat Fabio nu weer een broer van Don Leo zijn…

Kijken we nu naar mijn lijnentheorie dan zien we dus Carly( duivin 2e NPO Orleans) uit zoon Troyes Duifje( duivin met 1e nationaal Troyes)..dus ook hier klopt het weer precies !

Later die middag van 23 Mei sprak ik de heer Eijerkamp nog even, trots natuurlijk over hun 2e NPO maar ook trots op Missouri’s Girl, ik geef je Evert Jan even... Evert-Jan aan de lijn; “Ik heb een droom” , ik vraag wat voor droom Evert-Jan? ; Missouri’s Girl tegen Chè in 2010 ! Samenkweek op Greenfield-Stud. Schitterend !, ik kan niet anders zeggen.

Onze Missouri’s Girl, geboren op Greenfield Stud in 2010 voor samenkweek terug naar Eijerkamp & Znn en de jongen worden gedeeld. Kan het mooier !! NEEN.

Evert-Jan had een droom, en ik droom nog, volgend jaar directe kinderen van Chè x Missouri’s Girl, beide duiven met fenomenale prestaties en beide uit de succes lijnen !

Ons 2e duifje was Bonita, een jaarling duivin, deze prestatie is goed voor een 3e prijs in het ACG en de 2e prijs in de club. Deze Bonita gaat in mijn ogen Missouri’s Girl achterna, ze is nog jong maar staat na 2 vluchten 1e Asduif Fond. Ze is ingeteelt naar de Superduivin 063( 1e Asduif Afdeling 2002) met een vleugje Pole Position( 11 x op de dagfond 11 x vroeg !).

Morgen hoeven de duiven niet te presteren op de midfond, maar volgende week staan ze er hopelijk weer.

Henk & Albert Leusink, Pieter en Gea, Team Koopman, Hans Immink, Richard vd Horst en al die anderen van harte gefeliciteerd met de prestaties van het nog prille seizoen 2009.


Vragen? Bel tussen 10 en 12.00 op telefoonnummer 0521-382644

Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De Column van 12 Juni 2009.

Daar zijn we weer...

Het hele weekend zonder Internet, storing bij Hetnet(Kpn) bij ons in de omgeving. Dan heb je draadloos internet, het modernste van het modernste maar ook dat kan stuk…blijkt. Hahaha
Ik geen column kunnen maken, u een weekje “Beute-vrij” heerlijk toch.

Is er nog wat gebeurt?

We hebben de jongen geënt tegen Paramixo, althans laten enten natuurlijk.
Nanne Wolff was de gelukkige die mijn 94 jonge duiven mocht enten. Ze zagen er perfect uit was zijn deskundig oordeel.
Ik moet zeggen dat ik onze jongen er ook perfect vind uitzien, ze vliegen goed, hebben perfecte mest en er is nog geen duif geweest die ook maar een uurtje verkeerd zat (niet gezond was), nee het gaat goed dit jaar (even afkloppen).

Maar zijn het ook allemaal goede duiven? Neen, zeker niet, als dat zo makkelijk was hield ik 10 jongen aan en kweekte vanaf volgend jaar ook nog maar uit 5 koppels...
Nee, echt 100% zien kan niemand het. Maar op de vraag; Kunnen we er dan niets aan zien? Moet ik antwoorden; “De slechten haal je er zo uit, de supers ook, maar die er tussen, da’s moeilijk”

De duiven die bij mij tussen 6+ en 7+ vallen kunnen alle kanten op.

Zitten ze bij een goede liefhebber? Die maakt er een 7,5 van, maar een matige duivencoach degradeert hem zo tot een 5.

Op de Vitesse vluchten kan een matig gebouwde duif best een keer een kopprijs winnen( en zelfs eerst van de Afdeling), maar is het dan een super? Neen, nog niet, Het is een eerste prijswinnaar.

Ik krijg natuurlijk de laatste jaren tussen de 10 en 14 duizend duiven per jaar door mijn handen, en weet dat op de Vitesse een 7- genoeg is om goed te presteren( met pieken en dalen), veel belangrijker is wat in het koppie zit, en is dat een super oriëntering dan maken ze veel goed van hun lichamelijke probleempjes.

Op de dagfond gaat het voor een slecht gebouwde duif veel moeilijker worden, hij heeft misschien niet de spieren die het 9 tot 10 uurtjes volhouden, misschien een te lange achtervleugel waardoor hij de snelheid niet kan maken, of gewoon het verstand niet. Neen, op de dagfond moet je tegenwoordig met echte postduiven komen wil je Teletekst pakken, met “halve” duiven gaat het tegenwoordig niet meer. Ja in sommige verenigingen kun je best met een 6,5 de eerste winnen op de dagfond, maar in groot verband en dan vooral op TT kom je met een 6,5 of minder niet mee.

De NU ( Noordelijke Unie)

Nadat in 2008 al gemiddeld 14.000 werden ingezet op 6 overnachtvluchten door de afdelingen 7,8,9,10 en 11 en het aangrenzende deel in Duitsland, zetten de liefhebbers dit in 2009 op nog sterkere voet door.
Het seizoen werd geopend met Limoges en hier werden maar liefst 17.979 duiven door 2027 liefhebbers ingezet. Over aantallen gesproken!

De loftrompet klonk in de 4 verschillende zones, echter de langste trompetschalm klonk bij Wilfred Pasman uit Empe. Zijn “piruqueuxje” tikte als snelste aan en werd ’s nachts om 04.47 uur geconstateerd ondanks de Noord-Oosten wind. Een prestatie van formaat door deze klasbak. Voor mij eens te leuker daar ik de familie Pasman reeds enkele jaren goed ken en ik deze duivin eerder dit jaar met een 8,5 heb beloond.

Dit jaar pakt de NU ook de eendaagse fond mee door de vluchten Chateaudun, Blois en Chateauroux te verzorgen. Heerlijk in je tuin wachten op onze favorieten en hopelijk een vroege draaien in zo’n groot verband met eerlijker ingedeelde zones. Wat is er mooier voor een postduivenliefhebber?

Afdelingen 7, 8, 9, 10 en 11 en misschien wel 60.000 duiven!

De NU is er ook in 2009 voor alle fondliefhebbers en verzorgt binnen enkele minuten de meldingen op haar website (en afdeling Friesland ook op www.blauwband.nl) U doet toch ook mee?

Chateaudun

De eerste vlucht die we samen met de afdelingen 7, 8, 9, 10 en 11 zouden vervliegen werd een drama…Althans tot maandag werden ze niet gelost. En omdat ik deze column voor maandag 8 Juni moet inleveren kan ik niet vertellen of ze gelost zijn, en hoe het verloop is geweest.

Op zaterdag en zondag was het weer te slecht, de duiven blijven staan tot maandag…
Tientallen telefoontjes kreeg ik alweer met vragen als; “En nu?” Hoe te voeren? Kunnen ze volgende week weer mee? Moet ik ze volgende week thuis houden?

Ik weet het nog niet, ik weet nu dus nog niet of ze morgen gelost worden en hoe het verloop is geweest.

Wat ik iedereen adviseerde is op maandag bij thuiskomst volle bak voer, met Herstel-Power over het voer en een ontsmettingmix door het water, dinsdag het zelfde, en vanaf woensdag weer het schema op te pakken.

De Prange Suppe op woensdag door het water en over het voer (dubbele dosering op èèn dag dus), en dan donderdag of vrijdagavond de mooiste uitzoeken en spelen. Vergeet niet dat we volgende week Blois hebben (bijna 700 km voor hier).

Maar in principe is een duif tot veel meer in staat dan dat we denken, vooral duivinnen malen er niet om elke week zo’n 400/500 km te vliegen. Er zijn in Duitsland en België mensen die niet anders doen dan iedere week zo’n vlucht, soms tot 7/8 keer achter elkaar!

Beschadigde en gescheurde ringen 2009.

Van diverse kanten werd me gevraagd hoe te handelen met de gescheurde ringen, en wat het NPO zou gaan doen.

Uit zeer betrouwbare bron kan ik u vertellen dat:
Gebruik geen lak of superlijm, de stoffen die hier in zitten vreten de ring letterlijk op!
De fabriek gaat voor een alternatief proberen te zorgen.

En het NPO bestuur gaat voor een regeling zorgen, wanneer uw duif een compleet onleesbare ring draagt. Wat voor regeling, en welk systeem (misschien een vervangende clickring), moeten we nog even afwachten, maar het verhaal van: ”de duif moet dood”, zoals we die eerst hoorden is compleet van de baan!

Gelukkig maar.
Volgend jaar( 2010) zal het niet weer gebeuren en voor de 2009 duiven gaat het bestuur een oplossing zoeken en vinden!

Op eigen hok

Gaat het prima met de ouden !

Kampioen Vitesse aan en onaangewezen in de club geworden en 1e Asduif Vitesse met Hiramaya. De laatste vlucht voor de Vitesse haalden we een 80% score (8 van de 10).

Met de jongen gaat het iets minder, ze zijn op 28 Mei geënt tegen paramixo virus, maar rond 5 Juni had ik toch 4 jongen van de 94 die niet lekker zaten en zelfs braakten.
Wat zeer opvallend is dat deze 4 niet bij mij geboren zijn, je zou dus kunnen zeggen dat deze nieuwe duiven wat vatbaarder zijn of de mijne juist niet vatbaar, hoe het ook zij, binnen enkele dagen was het over en zaten ze er weer als zonnetjes bij.

Wel pak ik een rond 15 Juni alle jongen nog eens door de hand en duiven die dan niet 100% zijn qua bouw of gewicht vliegen er uit.
Ik hoop en wil graag met zo’n 50 jongen spelen.

Tot volgende week,

En bij vragen bel gerust tussen 10 en 12.00 uur op 0521-382644.

Groet, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De Column van 19 Juni 2009.


Morgen hebben we BLOIS !

Het is nu zondagmorgen 2009-06-14, en om precies te zijn 11.15 uur.
We hebben net de jongen voor de 5e keer weg gehad, om 10.30 uur los op een afstandje van zo’n 12 kilometer. Ik kan nu niet zeggen dat ze vlot thuis komen, nee, zeker niet ze druppelen stuk voor stuk binnen.
Nu een half uurtje naar de eerste hebben we er zo’n 20 van de 88 stuks die we los lieten. Maar is dat erg? Nee, dat is prima zelfs, het ging de eerste 4 keer op 3,5,8 en 10 km ook zo, en dan weet je gelijk welke het echt niet kunnen, deze blijven namelijk weg !

Zijn ze gezond nu? Ja volgens mij wel, vorige week schreef ik dat er een paar niet helemaal lekker zaten, dat was maar voor een zeer korte tijd, drie dagen erna waren ze weer zo fit als een hoentje.
Ik moet wel eerlijk zeggen( niet veel liefhebbers zijn dat), dat ik gelijk gekuurd heb bij de eerste verschijnselen( 2 ml nummer 2 per liter water), en enkele dagen zeer weinig en licht voer. De 2e dag van de kuur was de mest reeds weer normaal, en de 4e dag kwamen die paar jongen al weer op gewicht.

En 6e dag had ik ze alweer in de mand voor een trainingvlucht.

Nu 11.35 uur even snel buiten gekeken, er zijn er nu een 40, dus de helft is nog onderweg, ze komen nog steeds èèn voor èèn zeggen de dames die buiten zitten ( Ma Beute en Klaasje), de meesten zitten met hun kont in bad waardoor tellen niet echt makkelijk is..

De oude duiven die vorige week maandag Chateaudun hebben gehad( 631 km) zijn gisteren ook allemaal weer mee geweest op Achene met 299 km, nu donderdag moeten we dus inmanden voor Blois, de mooiste vlucht van het jaar voor de eendaagse fond mannen en vrouwen. Voor ons heeft Blois een afstand van 680 km.

Is het geen probleem, zoveel km in zo weinig tijd? Nee, ik denk het gezien de omstandigheden niet. Ze hebben alleen maar makkelijke vluchten gehad, en dan is afstand niet van belang, het gaat om het aantal uur vliegen. Elke duif kan volgens kenners zo’n 8 uurtjes vliegen, zonder problemen( mits gezond en goed gevoerd natuurlijk), nee het gaat pas gevaarlijk worden wanneer ze 10 uurtjes of meer moeten hangen, dan ga je veel afvallers krijgen.

De voorspelling voor Chateaudun was natuurlijk eerst zaterdag los met NO3, dan had het hier 10 tot 11 uurtjes vliegen geweest, maar het werd maandag met wind op kont maar 7 uurtjes vliegen…en dat kan iedere duif.

Wanneer nu morgen( 20 Juni 2009) de wind in de noord hoek zit, en we hebben 25 graden…dan gaan er klappen vallen. Maar is het zoals alle andere weken dit jaar een waaivlucht, komt weer alles thuis en moet je puur selecteren aan het eind van het jaar op kopprijzen( en niet op over-blijvers).

Compliment

Graag wil ik een groot compliment geven aan de verzorgers, vervoerder, chauffeurs van afdeling 11 (over de andere weet ik niets en kan dus niets zeggen).

De duiven van Chateaudun zaten vanaf donderdag 17.00 uur in de mand tot maandagmorgen 06.45 uur en dat is even snel gerekend zo’n 75 tot 85 uur.

De duiven van afdeling 11 kwamen mooier terug dan dat ze ingemand werden, en niet alleen bij mij maar bij iedereen die ik er over sprak. Ze waren tot in de puntjes verzorgt, schone pootjes, heldere kopjes en kwamen fluitend thuis als op een mooie Vitesse vlucht.

Snel even een badje klaar gezet en ze doken er meteen in, hadden natuurlijk wel een super verzorging gehad in die 85 uur, maar een badje ontbreekt er bij ons nog net aan( tip voor afdeling bestuur, douches voor duiven in de container).

Nee, alle gekheid op een stokje, het was natuurlijk voor ons 85 uur wachten tot ze gelost werden maar ook voor de chauffeurs en verzorgers, en die tijd hebben ze gebruikt om de duiven optimaal te verzorgen. Hulde !

Ondertijd even weer buiten gekeken( 12.00 uur), ik tel zo’n 60 jongen, nog 28 te gaan hahaha.


Gunter Prange

Donderdag 11 Juni was ik even snel heen en weer Duitsland gereden( na het avondeten) om Prange Suppe te halen in Meppen bij Gunter Prange.

Net 5 minuten voor ik weg zou gaan had ik Ydo Homma aan de telefoon, “Mogen we mee” was zijn vraag, natuurlijk was mijn antwoord.

Dus snel over Steggerda gereden om de broertjes te halen, en hup via Meppel, Hoogeveen richting Meppen gereden.
Aangekomen waren de jongens heel rustig( zijn ze anders nooit).
Gunter nam ons mee voor een kopje thee met de beroemde kandijklonten en nam weer uitgebreid de tijd om vragen van de jongens in het Nederlands te beantwoorden !

Even later kwam hij met een weduwnaar van de hokken naar beneden( hokken zitten boven de gezellige zithoek), en liet hem de jongens zien.

Wat een prachtige duif was hun beider oordeel. “Wat heeft deze gevlogen, Gunter”? : Hij is nu 6 vluchten gespeeld in 2009 en won 3 x de 1e in groot verband…

Op de vraag ; “Hoe ging het afgelopen zondag” kwam wederom het zeer rustige antwoord ; Ben wel tevreden, speel 7 bij de eerste 10 in groot verband en begin met de 1e 5 duiven..( 25 mee)

Gelijk met Gunter afgesproken dat we in September met alle jeugdspelers komen, en dan ook gelijk even bij Team Koopman kijken in Ermerveen (ze weten het nog niet in Ermerveen maar bij deze hahaha).

Hiramaya NL 05-1916354

Afgelopen donderdagmiddag was ik even bij Rein Gaal uit Onna.

Deze bijzondere vriend heeft te kampen zoals ik al eerder schreef met een zeer ernstige ziekte, maar is gelukkig aan de beterende hand.
Maar hoe kom ik met de aanhef Hiramaya nu bij Rein Gaal?

In 2004 kreeg ik van Rein een dochter uit zijn beroemde 011 met 2 x de 1e Prijs van de gehele afdeling Friesland. In 2005 kweekte ik daar deze Hiramaya uit , die dus een kleinzoon is van zijn beroemde 011.

Afgelopen donderdag had ik deze prachtige blauwe doffer even meegenomen om te laten zien. Rein was erg onder de indruk van dit fenomeen, die in 2009 nog 1e Asduif Vitesse in de club werd en tot nu toe weer 10 prijzen op 10 vluchten speelde. In totaal won de 354 nu 17 prijzen bij de eerste 10 in de club.

Morgen hebben we de mooiste vlucht van het jaar; Blois.

Zijn de weergoden ons goed gezind?
Wie gaat hem winnen in 2009?

Ik kan wel een voorspelling doen…maar doe het niet, stel je voor dat ik gelijk heb...hahaha

Wij hebben zelf tussen de 20 en 40 duiven in de mand. Nu een weekje van tevoren kan ik nog niet precies zeggen hoeveel, welke we aangewezen hebben staan en of we kans maken, dus nog even wachten tot de column volgende week !

U doet toch wel mee, en heeft ze toch wel voor de NU staan?
(NU = Noordelijke Unie afdelingen 7,8,9,10 en 11)


Succes !!
En….82 jongen nu thuis( 20.00 uur)


Groet van Gert-Jan!
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De Column van 26 Juni 2009

Zo trots als een Pauw


Leuke aanhef vind u niet?

Waarop ben ik zo trots?
Dat Ydo en Elco Homma een super uitslag draaiden op Blois, het zijn nog twee jeugdspelers maar met prestaties als seniorleden! En dat Ydo ondertijd ook nog even geslaagd is voor zijn Havo met prachtige cijfers!
Dat Luc Bos (één van onze jeugdspelers) de tweede prijs behaalde met verkleed als duivenmelker, met rijdend duivenhok achter de skelter tijdens een dorpsfeest parade.
Dat we zelf weer de 1e prijs speelden op de eendaagse fond in ons ACG (Afdeling Concours Gebied ofwel samenspel van 7 verenigingen waaruit de punten voor de afdeling komen). Van de vier vluchten nu op rij: 1e, 1e, 8e, 1e in het ACG.
Dat ook mij maatje Richard van der Horst de 1e prijs pakt in zijn rayon(5) van afdeling 10 op Blois.
En zo trots als een Pauw dat (beetje reclame) zoveel Beute-Producten gebruikers op TT stond afgelopen week!
En erg trots op twee van onze duiven (eigenlijk op allemaal, maar ik noem er twee) Missouri’s Girl (rechtstreeks Eijerkamp) pakt op Blois haar 6e Eerste prijs, en dit jaar al twee keer de 1e in het ACG. En ook op Hiramaya de 1e Asduif Vitesse van 2009 die ik toch maar even Blois liet vliegen (680 km), met als resultaat 5e in het ACG.

Het gaat gevaarlijk worden

Onze Missouri’s Girl gaat na dit seizoen tijdelijk naar Eijerkamp & Znn om samenkweek te doen, onze duivin tegen hun wereldberoemde Chè .

Maar wat is hier gevaarlijk aan? Op zich niets, maar het seizoen is nog niet ten einde, ze heeft in principe nog twee fondvluchten te gaan; Pithiviers op 4 Juli en Chateauroux op 18 juli. En deze laatste is maarliefst 744 km… Kan een duif 6 eendaagse fondvluchten in èèn jaar top presteren ? , maar ze speelt ook nog alle vluchten er tussen in… Dus er blijft een kans dat ze niet weer komt van de vlucht. Ze zou op zeker kunnen spelen en haar niet meer mee doen…dan is ze er nog jaren, maar als je haar wel speelt en ze zou nog èèn van de twee vluchten heel vroeg pakken…denk aan WHZB, BOTB, de Nationale kampioenschappen etc…tja, heb nu al pijn in mijn kop met de gedachten aan de keuzes die ik moet maken.

Misschien komt ze nu wel een keer op het voorblad van ons Spoor der Kampioenen?

De Jonge duiven van 2009.

Op dit ogenblik hoor je weer liefhebbers praten over grote verliezen met de jonge duiven. In België waren vorig weekend grote klappen gevallen tijdens de 300 km vluchten, en in Nederland zijn er op enkele plaatsen heel veel jongen weg op onschuldige opleervluchtjes van nog geen 60 km.

Wat is dat toch ieder jaar? Iedere keer weer praten we over deze problemen, maar echte oplossingen kunnen we niet vinden.

Een aantal puntjes moeten we natuurlijk wel goed in de gaten houden;
Zijn de duiven 100% gezond?
Trekken ze bij huis goed?
Heeft u alle achterblijvers in de groei, watjes, kneusjes en minkukels er al uitgeselecteerd?
Zo niet, dan lijkt me het verstandig op dit volgend jaar eens te gaan doen.

U kweekt 80 jongen (althans er liggen 80 in de schaal). Ruim daar nu eerst die paar van op die achterblijven in de schaal. Dan heeft u er nog 75.

Ruim dan de 5 stuks op die liggen de piepen in de nesten of die blijvend dun poepen, dan heeft u nog 70.

Ruim dan een week na het spenen nog eens een paar op, die blijvend piepen of met slaande vleugels achter u aanrennen, dan heeft u er nog 65.

Ga ze dan lekker uitwennen, tijdens dit uitwennen heeft u snel in de gaten welke in het hok achter blijven of niet mee de lucht in gaan (na enkele malen aandringen), ruim deze op, dan heeft u nog 60. Tijdens de eerste weken van het uitvliegen zullen er nog enkele wegvliegen van het hok of tijdens het trainen verspelen en dan heeft u nog 50 stuks.

Ga er van die 50 stuks uit dat ze het moeten kunnen, maar zodra de vluchten beginnen pakt u niet zomaar alle 50, nee maak een keus om bijvoorbeeld 30 stuks in te zetten op de eerste vlucht. Ga ruim van te voren (op vrijdagmiddag/avond) in zitten tussen de duiven en pak de mooist uiziende gezondste duif, zet deze in de mand. Hierna de op èèn na mooiste, best uitziende, gezondste duif, zet ook deze in de mand. Doe dat 30 keer en u heeft de beste, gezondste en strakste duiven in de mand gestopt. De andere 20 laat u thuis en brengt ze misschien op zaterdag zelf even een 30/50 km weg.

De kans dat u nu duiven verspeeld is vele malen kleiner, u heeft in de eerste maanden van hun leven alle kneusjes er al tussen weggepakt en van de overblijvers pakt u maar weer een gedeelte. Deze 30 zijn toch uw eerste duiven, dus waarom die anderen, die kanslozen spelen? Laat ze lekker zitten en beoordeel ze volgende week opnieuw, misschien zijn er dan enkele totaal opgebloeid.

Het kan echt geen kwaad om een duif die opgeleerd is en getraind blijft voor de eerste keer gelijk een vlucht van 250 km te geven. Op dat ogenblik is hij fit, gezond en strak en heeft veel meer kans nu in vergelijk met de korte vluchten toen hij/zij er niet aan toe was.

Verspelen van jonge duiven ligt voor een groot deel aan u zelf. Dus geef niet te snel de schuld aan het weer, de lossingcommissie of de plaats in de auto. Begin met supergezonde uitgezochte jonge duiven en u zult zien dat het veel beter gaat.

Nationaal Blois

In èèn woord: GEWELDIG !

Iedere winnaar in zijn club, rayon, samenspel, of TT-ganger van harte gefeliciteerd met dit grote succes !

Wederom kwamen de duiven zeer fitaal thuis, een uurtje na aankomst was er niets meer aan te zien (bij de duiven die goed voorbereid waren). Het was voor ons 680 km, dat is natuurlijk andere koek dan 480 km… maar wederom groot compliment voor alle verzorgers!

Johan Halman uit Zuidveen van harte gefeliciteerd met je 1e NPO afdeling 11, toch maar mooi dat Jaap Bakker zulke goede hokadviezen gaf, in drie weken twee keer TT. Klasse jongen !!

De Eijerkamp-familie van Harte met de vele vroege duiven op TT en de 1e en 2e in de Zone van de NU !


Tot volgende week!

Groet van Gert-Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 03 Juli 2009
Van meubelduif naar WONDERDUIF !

Winter 2005/2006:

Op zoek naar een droomkeuken, Klaasje mocht uitzoeken wat ze wilde (binnen het budget natuurlijk) op èèn voorwaarde, dat deze gekocht zou worden bij onze vrienden Hans Eijerkamp en Zonen in Zutphen.

Toen ze eindelijk haar droomkeuken gevonden had, was mijn vraag aan de verkoper; Hoeveel jonge duiven krijg ik er bij? Dat wist hij zo èèn twee niet, even bellen met boven… 26 jongen van de 1e ronde 2006!

Samen waren we er al snel uit, Klaasje de keuken, ik de jonge duiven, iedereen blij.
Dat niet alle duiven die je krijgt of koopt automatisch goede duiven zijn weten we allemaal al te goed. Bij deze 26 stuks waren natuurlijk ook duiven die geen prestaties brachten, heel normaal. Maar zaten er ook goede duiven bij? Zeker weten!

Zo gaat dit verhaal over èèn van die goede duiven die er bij zaten;
Missouri’s Girl 06-1762338.

Haar ouders:

Haar vader is de 02-1116807 Missouri, directe zoon van Atilla x Dochter Super 40. Grootvader Atilla is van 2000 en is met recht een superkweker, zo wonnen kinderen 1e Peronne 9833 d., 1e Le Mans 2745 d.( 4e NPO 11.428 d) etc. Atilla is weer zoon van het basiskoppel bij Eijerkamp Chicago x Denver.

Grootmoeder Dochter Super 40 was 3e Duifkampioen NCC Oost Nederland, zij is weer dochter van Zoon Den Orleans x Super 040 duif.

De Moeder van Missouri’s Girl is de 05-2109786, zij is een directe dochter van Don Leo x Miss Antonia.

Grootvader Don Leo was in 2004 de 4e beste dagfondduif van Nederland (Nationale Asduif Dagfond NPO), Don Leo is kind van Zoon Blue Acer x 96-2657786.

Grootmoeder Miss Antonia speelde zelf een 1e Nationaal NPO Bourges tegen 10.040 duiven, maar verder won ze ook nog o.a een 1e Boxtel tegen 2218 d.

Miss Antonia is weer kleindochter van Porsche Bond, Star Engel en Silver Shadow!

Als jonge duif in 2006:
Als jonge duif miste ze haar eerste drie vluchten, geen prijs, niet in de club maar ook geen op de grote lijst. Niets.
Maar de vijf weken die volgden (strombeek, menen en Arras) jonge duiven vluchten en twee natour vluchten (Wijchen en Boxtel) won ze prijs. Van de 5 vluchten, 4 x 1:10 waaronder een 7e tegen 323 d.

Als jaarling in 2007:
Als jaarling begon ze goed met een 1e prijs op de africhting klokvlucht vanuit Deventer( zo’n 80 km) tegen 258 duifjes.
Ze werd 17 x gespeeld als jaarling, won op 15 daarvan een prijs met o.a. in de club: 1e 258 d., 7e, 616 d., 3e 282 d., 1e 208 d., 6e 322 d., 1e 249 d., 2e 199 d., 4e 156 d. In groot verband pakte ze als jaarling o.a de 29e NPO op de loodzware Orleans( 630 km) tegen 8.991 duiven, een 3e NPO met Teletekst op Offenburg tegen 9.371 d.

Met deze prestaties werd ze 11e beste jaarling van Nederland in BOTB en 6e beste jaarling van Nederland BOTB tussen de oude duiven.

Als 2-jarige in 2008:
Als 2 jarige deed ze het rustig aan met 17 x in de mand en maar 10 prijzen, maar toch weer enkele zeer vroege er bij: in de club 7e 158 d., 1e 685 d., 2e 189 d., 2e 413 d., 3e 448 d. en 2e tegen 412 duiven.

Als 3-jarige in 2009:
Dit jaar gaat ze weer helemaal los, de 5 eendaagse fondvluchten die ze speelde pakte ze 5 prijzen, is dat niet zo uitzonderlijk, maar ze pakte 3 eersten in groot verband( ACG 8 van Afdeling Friesland). Op NPO niveau was dit goed voor de 39e Ablis tegen 11.945 duiven, 46e Blois tegen 6.947 duiven( niet vergeten dat Blois voor ons hier in Wilhelminaoord 680 km is), en dan nu de 8e NPO op Pithiviers tegen zo’n 10.000 duiven( volgens TT).

In 2009 is ze 12 x gespeeld, won ze 10 prijzen maar daarvan dus 3 eerste in het ACG( kring, samenspel, rayon) op de eendaagse fond.

Totaal won ze in haar leven dus 40 prijzen waarvan in de club 20 x bij de 1e 10 !
Dus de helft van al haar prijzen bij de eerste 10 in de club( met 7 eersten) Ze werd 55 x gespeeld.

En nu?
Nu is het klaar voor haar, ze heeft het dik en dik verdiend om thuis te blijven en voor nageslacht te zorgen.

Aankomende week gaat ze logeren op Greenfield stud bij de familie Eijerkamp, ze krijgt als partner daar de wereldberoemde Chè ! Na het liggen van 4 eitjes komt ze weer terug naar Wilheminaoord en ga ik heel lang nadenken over haar toekomstige partners.

Resumé:
Missouri’s Girl bracht ons veel plezier op de vluchten, en hopelijk straks in de nakweek ook.
En u ziet: Meubelduiven kunnen Superduiven zijn!

Groet van Gert-Jan Beute!
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 17 Juli 2009


Het Is me allemaal wat…

Na een lang seizoen is het dan toch weer gelukt; Teletekst!

Ditmaal de 8e NPO Pithiviers tegen ruim 8.000 duiven.

Vorig jaar moesten we er op wachten tot de laatste jonge duivenvlucht van het jaar Morlincourt, toen werd het de 3e NPO.
En nu is het seizoen nog niet afgelopen,en zijn er nog een paar kansen om het nog eens te proberen…het is een droom natuurlijk.
Eigenlijk raar, niemand kijkt naar mensen die 1 t/m 10 spelen in de kring op de Vitesse, we kennen hun namen niet eens meer, maar sta je op Teletekst dan …ben je iemand!

Raar, ja ik vind het raar, maar het is zo gegroeid door de aandacht die de bladen voor dit fenomeen hebben.

We weten natuurlijk waardoor het komt, op de Vitesse is de wind en de ligging zeer belangrijk, de plaats in de auto en zelfs (zoals bij ons in afdeling Friesland) welke auto. Het maakt en breekt je op de Vitesse en midfond in welke auto je zit, waar je woont en waar je ingedeeld bent.

Op de dagfond daarentegen gaat het veel meer om de goede duif, de verzorging, de kwaliteit van de voeding en het systeem.
Daarom is de eendaagsefond coach ook de sterkst groeiende duivencoach van de laatste jaren; Je maakt met je duiven en je systeem het verschil met anderen, het verschil in kopduiven of staartduiven word niet bepaalt door ligging of wind.
En natuurlijk weet ik dat in groot verband (afdeling) de wind natuurlijk bepalend is voor TT( Teletekst), maar voor de kampioenschappen bijna niet meer, een ieder kan in zijn kring, samenspel of ACG vroege duiven pakken, en die punten nemen ze weer mee voor de afdeling kampioenschappen.

Het systeem

Zoals u hier boven al las is het systeem op de eendaagse fond heel belangrijk, misschien wel het allerbelangrijkste omdat ik onder het systeem ook het uitzoeken van afstandgeschikte duiven en het gezond houden van de ploeg reken.

U kunt dit systeem leren bij Pigeon Academy (Duiven-school), dit is zeer zeker een goed systeem kijk naar de uitslagen van hun leraar. Maar u kunt ook een goed systeem hanteren door goed te lezen over en te luisteren naar grootheden in onze sport.

En dat u luistert zien we reeds omdat de totale overbluffing (nieuw woord haha) van enkele kampioenen verleden tijd is. Zij pakken nog steeds de goede series, maar de kleine man komt er steeds vaker tussen te staan op TT (daar is het woord weer), u leert hoe te trainen en te voeren.

In het kort komt het hier op neer:

harde training (3 uur per dag op volle snelheid), eventueel de duiven in het begin met vlag omhoog houden.
Iedere week mee geven, en zelfs de eerste 3 a 4 weken ook nog een lapvlucht van 200 km door de week.
Voeren, voeren en nog eens voeren. De week van inzetten voor de eendaagse blijven voeren (tot 8 x per dag) met snoepzaad, hennep, korrels, dierlijke eiwitten, kaas, pinda’s etc.
En het belangrijkste; Het spelen van de beste duiven op de eendaagse fond (vroeger werden de mindere goden gespeeld)
Totale begeleiding. Hier bij doel ik op medisch vlak, steeds in samenwerking met uw duivenarts (niet uw veearts, maar uw Duivenarts)
Op punt 3 kom ik nog even terug hier. Dierlijke eiwitten; Jaren werden die gegeven na de vluchten om te herstellen, en dat klopt nog steeds, maar we zien bij enkele kopmannen steeds meer het gebruik van die eiwitten voor de vluchten, en dan vooral op dinsdag en woensdag. Let goed op de werkelijke opneembaarheid van dit eiwit! Staat er minimaal 95% op het potje (eiwit gehalte), dan kunt u er van uit gaan dat het goed is. Bij de 90% variant zien we veel minder rendement (een zeer bekend merk was vroeger 96%, maar tegenwoordig 90% en blijkt in de praktijk op lange termijn niet meer te voldoen)

Ook op de zin; U kunt ook een goed systeem hanteren door goed te luisteren naar en te lezen over de grootheden in onze sport, wil ik nog even terug komen.

Ook ik lees die reportages van overwinnaars, maar nog steeds word er gejokt (niet vertellen vind ik ook jokken), ook dit jaar weer NPO overwinnaars die alles doen en geven, en sommige producten (PS en HP) zelfs bij mij haalden, elke week aan de telefoon hangen, het complete systeem overnemen en… wat staat er…. We doen niets bijzonders, de dierenarts zal van ons niet rijk worden, schoon water is het credo hier en nog veel meer van die bla bla.

Ik wil eigenlijk een naar woord gebruiken, maar ik doe het niet; POTVERDORIE mensen, lieg toch niet zo, u heeft betere duiven denkt en zegt u, dus kunt u het systeem best eerlijk vertellen. Als u werkelijk betere duiven heeft dan de rest MAG en MOET u de anderen, de gewone man het ook leren !

Chateauroux morgen...

Voor ons morgen een vlucht van bijna 750 km, het is een aardig trippie toch?

Als de wind in de oosthoek komt zoals Piet Paulusma voorspelde op zondag 12 Juli dan kan het wel eens een hele zware worden (11 uurtjes vliegen), gaat de wind naar de noordoost hoek en de temperatuur stijgt naar 27 graden kan het wel eens te ver zijn voor de meeste duiven (althans hier in de noordelijke provincies), voor het zuiden is het een makkie, die afstanden vliegt een duif met twee vingers in de neus, maar die 200 km meer met hogere temperaturen zal voor veel duiven teveel van het goede zijn.

Maar is het zoals de nos en rtl voorspelden (op 12 Juli) een zuidwestenwind, dan is het makkelijker dan een midfond met kopwind.

Wanneer u deze column leest (vrijdag 17 Juli), weet u bijna zeker wat voor weer het word, u heeft ze zelfs al ingezet en rekening gehouden met de wind, temperatuur en luchtvochtigheid. U heeft de duiven gecoacht, gevoerd en verzorgt om een optimale prestatie neer te zetten, we zullen het zien morgen wie daarin het best geslaagd is.

Prik wel even door de grote aantallen van enkele liefhebbers heen, met 70 op zo’n afstand heeft u natuurlijk veel meer kans om op TT te komen dan de kleine man met 6 duifjes mee.

Misschien moeten we naar maximaal 20 duiven die tellen voor TT… iedereen weer redelijk gelijke kansen.

Succes Morgen!

Voor diegene die een goed systeem willen lezen, stuur even een mailtje naar BEUTE_ZN@HOTMAIL.COM ( let even op de _ tussen Beute en zn).
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De column van 01-08-2009


De NPO vluchten met de jonge duiven staan voor de deur..

Nu is het tijd om ze goed te hebben!

Afgelopen dinsdag 21 Juli 2009 ben ik met wat jonge duiven naar Nanne Wolff te Hattemerbroek geweest( PS Bent u al in zijn nieuwe pand geweest?, schitterend wat een ruimte). Uit dit onderzoek kwam naar voren dat ze super waren, helemaal niets te vinden, niet bij het geelstrijkje, niet bij het mest onderzoek en niet bij de luchtwegen inspectie.

Hoe kan dit? Vorige week 18 Juli pakten we nog als een krant, we begonnen rond de 40e duif in de vereniging, en toch waren de duiven 4 dagen later super.

Zaterdagavond moesten we afslaan om 19.00 uur in ons clubgebouw, toen werd gezegd: volgende week reeds NPO en dat op 220 km, belachelijk etc. Ik schrok me te pletter want ik ging uit van de 1e NPO vlucht op 1 augustus.

Die avond gelijk in het afdelingboekje kijken en ja NPO Hasselt 25-07-2009.

Dus die avond gelijk begonnen met ons systeem, dus geeltablet opgestoken( die van Nanne Wolff), om 22.30 uur de rookblokjes aan( Koudijs droogontsmetter, de oude..). Op zondag morgen Herstelpower en Beute Sport over het voer, maandagmorgen 1,5 uur training( jongen zitten op weduwschap), Prange Suppe door het water, dinsdagmorgen het zelfde( normaal Prange Suppe op maandag en woensdag maar met NPO vluchten 3 dagen). Krijgen we dinsdag een mailtje: foutje; NPO vlucht pas op 1 augustus. Ben ik dus met alles een week te vroeg ( had ze net nog een maaltje pinda’s/ Kaas en Herstelpower gegeven) hahaha maar de uitslag loog er niet om op 25-07-2009 in de club tegen 573 duiven 26 prijzen van de 40 beginnende met 1,4,6,7 en in het ACG tegen zo’n 2200 duiven 10 bij de eerste 100 beginnende met 1, 12, 23, 24, 44, 45.


Onze 1e duif was Calogera ( 09-5919378 duivin), deze duif stond vorige week(de 18e Juli) als 1e getekende maar miste finaal, deze week stond ze voor straf 9e getekende maar won toch fijn de 1e haha.

Het is een blauwe duivin( in de hand een wonderschone 8,5), haar vader is de 05-1648559 “Blauwe van de 76-Doffer” rechtstreeks gebroeders Borgmans en haar moeder is 06-4276994 “Arisu” uit zoon 4 van de Superduivin 063 x dochter Jermaine uit Kras Jonge Raket. Deze Calogera is dus een zuivere Klak(Janssen). De grootouders Zoon 4 en dochter Jermaine zitten nu op de hokken van Peter en Panny Fincken Rempackis te Maasbracht.


Massa’s jonge duiven weg

Het jaar 2009 is het meest verschrikkelijke seizoen qua verliezen met jonge duiven aller tijden, in bijna iedere afdeling is het aantal ingemande jongen met minimaal 25% gedaald. Maar is het overal? Nee ook dat kun je niet zeggen, er zijn gebieden waar veel meer of juist veel minder jongen verspeeld zijn.

In onze club hadden we gisteren( 25 Juli 2009) de 4e vlucht, de aantallen waren deze 4 vluchten als volgt: 1e vlucht 506 duiven (afdeling 28.959 duiven), 2e vlucht 589 duiven( afdeling 24.918 duiven), 3e vlucht 497 duiven ( afdeling 23.536 duiven), maar op de 4e vlucht is het aantal weer gestegen naar 573 duiven( afdeling nog niet onbekend). Tussen de 1e vlucht en de 3e zit in de afdeling een gat van 5.423 duiven. Bij ons in de club is het aantal in eerste instantie gedaald met 9 duiven( tussen de 1e en 3e vlucht).

Natuurlijk weet ik ook dat er jongen bijgezet worden, enkele liefhebbers komen gerust de 4e vlucht nog met een nieuwe ploeg aan de start, en dat kan ook makkelijk mits ze super gezond zijn, want een sprong van 200 km is voor gezonde jonge duiven geen enkel probleem. Dus het aantal van 9 verspeelde duiven tussen de 1e en 4e vlucht is dus niet juist. Ik schat dat er bij ons in de club zo’n 150 jongen verspeeld zijn en dat is veel te veel. Wel is dat aantal terug te leiden naar 3 a 4 mensen, en wat daar dan aan de hand is…weet je nooit.

Op ons eigen hok ben ik enkele jongen verspeeld op de 2e africhting en vorige week ben ik mijn ruilduif verspeeld. Wat is een ruilduif ? Op het praathuis forum doen we mee met een ruilcompetitie( zie www.forumhetpraathuis.nl) , mijn ruilduif was een beetje een zoeker( 2 x gehaald) en mocht na enkele dagen goed bij huis trainen toch mee op de 3e vlucht en die is weggebleven, maar verder bijna niets kwijt. Op dit ogenblik kan ik nog uitzoeken uit zo’n 50 jongen waarvan ik er elke week 40 speel, waarschijnlijk gaan we vanaf de 2e NPO vlucht ( 8 augustus) terug naar 30 stuks

Lieve Mensen

Zoals ik al eerder vertelde gaan de NPO vluchten nu beginnen, dit zijn afstanden tussen de 300 en 500 km, uw jonge duiven krijgen het dus flink voor de kiezen de komende tijd.

Ga dus deze week nog even naar uw duivenarts, bel hem gelijk vandaag voor een afspraak.
Zorg voor ruim voer, geef ze de laatste 3 maaltijden ruim te eten en liefst een energie rijke mengeling met veel snoepzaad, pinda’s, hennep en superenergie.
Bij geen tijd voor de duivendokter geef ze een geeltablet op zaterdagavond, rook ze dit weekend even uit met een Koudijs droogontsmetter, misschien nog wat dierlijke eiwitten( 96%) over het voer voor enkele dagen en de dag voor inmanden( meestal donderdag dus) nog even wat voor de luchtwegen.
En verzorg de laatkomers van de vorige weken eens even wat extra met een herstel-power-capsule, ze kunnen maar zo uw eersten zijn de komende weken.
En punt 5 vind ik voor mezelf het allerbelangrijkste ! Ga op de inkorfdag lekker tussen uw jonge duiven zitten en speel alleen die jongen die zelf aangeven graag mee te willen. Dat kunt u zien en voelen ! Kijk naar de drukste jonge duiven, de druk koerende doffertjes de knikkende duivinnetjes( met de kopjes), de glanzende nekken de kopjes met strakke oortjes en speel die en laat de anderen gewoon thuis. Het aantal zegt helemaal niets, 20 gezonde duiven presteren het zelfde als die 40 waarvan de helft er niet aan toe is. Ik las eens: 8 is meer dan 1000 !! En dat is zeker waar !


Tot slot

Het seizoen met de oude duiven zat er bij ons op na Chateauroux, maar we konden het niet laten om èèn duifje te spelen op Bergerac.

In 2008 kwam bij ons een duifje aangevlogen uit Damwoude, netjes de man gebeld en verteld dat ik een duifje van hem had. Ik mis geen duiven, was zijn antwoord. Maar beste man, ging ik verder de 08-1975971 is toch echt van u.

Dat is mijn ringnummer niet ging de man verder, en ik mis geen duiven tuut tuut tuut.

Via de ringenadministratie van zijn vereniging nog maar eens gebeld, en verteld dat het een leuke zeer goed gebouwde duif is en dat ik die niet zo maar dood maakte. De ringenadministrateur was het daar natuurlijk mee eens en na enkele dagen kreeg ik het kaartje. Super geregeld nogmaals dank. Is het een Superduif? Neen zeer zeker niet( 3 prijsjes in 2009), maar omdat het een fondduif zou moeten zijn hebben we hem toch maar op de 1000 km vlucht vanuit Bergerac gezet.

Rond 13.09 uur zat hij in het klokkie, niet zien komen( ik was met deze column bezig en Klaasje was aan het gras maaien). Hij wint hiermee waarschijnlijk geen prijs, maar wel de kans om het volgend jaar nog een keer te doen en dan goed voorbereid. Dus volgend jaar St. Vincent 1165 km: U ziet onze Bart-JanWillem wel op de uitslag hahaha( genoemd naar de komiek in onze club Jan Willem Jongedijk en waarom dan Bart ervoor? De duiven van 2008 moesten met een B beginnen hahaha).

Net terug van het Nationaal inkorfcentrum Noordwolde waar 167 duiven waren ingemand door 27 liefhebbers. Wim Wittebol uit Oosterwolde pakte 1 en 2 (6e Teletekst) en weer werd er dus een Teletekst vermelding op zijn rijke palmares bijgeschreven. Opvallend was dat er 13 van de 27 liefhebbers geen prijs maakten en dat geen enkele duif van 2008 zich in de punten vloog. Geen enkele jaarling in de punten op een overnachtvlucht is volgens mij lang niet gebeurt in Noordwolde. De stand na Bergerac is:

Onaangewezen 1. Wim Wittebol, 2. Reind vd Weij en 3.A. Timmerman.

Aangewezen 1. Reind vd Weij, 2. Wim Wittebol en 3. Peter Burger.

Asduif tussenstand NIC Noordwolde 1. Herman de Graaf 2. Harry Hoekstra en 3. Reind vd Weij.


Tot volgende week.

Groet van Gert-Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

De column van 08-08-2009


Nadenken over seizoen 2010 !


Het seizoen 2009 is nog niet eens afgelopen of je moet alweer nadenken over seizoen 2010.

Op je eigen hok ben je natuurlijk elke dag bezig met volgend jaar, hoe te kweken, welk spel gaan we spelen en zelfs welk voer gaan we gebruiken.

Maar ook bestuurders moeten nadenken over de voorstellen die ze hun leden gaan doen op de najaarsvergadering, welke lijn gaan we spelen en welke lossingplaatsen nemen we op in het concept.

Nu is er in mijn afdeling veel commotie over het vliegprogramma wat het bestuur of èèn of twee leden daarvan hebben verzonnen.

Door hun eigen voorkeur voor het Vitesse spel stellen ze voor om korte tot zeer korte vluchten te gaan organiseren. De dagfondvluchten die het bestuur wil liggen naast het Nationale vliegprogramma( dus afdelingvluchten eendaagse fond en Nationale eendaagse Fond een week na elkaar..) en zijn niet verder dan 600 km voor de kortste afstand..


Probleem 1 is dat afstanden in deze tijd niets meer zeggen, door de angst in hun bestuurlijke hoofden voor grotere afstanden dan Orleans( in Friesland tussen de 600 en 680 km) hebben ze in hun concept midfond afstanden opgenomen voor het eendaagse fondprogramma. Maar echte duivenmelkers( coaches) weten dat afstand in deze moderne tijd niet meer van belang is, de voeding, vervoer, begeleiding is zoveel beter geworden dat Chateauroux( voor mij 745 km) geen enkel probleem blijkt, ook niet voor jaarlingen. Maar afgesproken is( met het NPO) dat iedereen het nationale vliegprogramma( 3 vluchten) gaat volgen en dat de andere twee vluchten zelf ingevuld kunnen worden. Dus laten wij als afdeling Friesland met de verste afstanden er dan twee 500/600 km voor pakken en de afdeling Zeeland bijvoorbeeld er nog twee verdere afstanden na pakken ! Het is zo simpel, en we zagen enorme deelname aan deze nationale vluchten in afdeling 11 dus de liefhebbers willen wel.

Probleem 2 in het aangeboden concept waren de zeer korte afstanden voor de midfondvluchten, waarvan sommige geen 300 km voor de korte afstanden. De omgeving Urk/Zwartsluis hadden bijna alleen maar “rond de kerk” vluchtjes.

Maar zeggen ze dan: Die 300 km vluchten zijn voor de verste afstanden tegen de 400 km. Klopt ! Maar wie winnen deze vluchten bijna altijd? De verste afstanden, dus geen enkel probleem.


Probleem 3 is eigenlijk geen probleem maar iets dommigs . De afdeling wil graag trainingsvluchten voor oude duiven tijdens de jonge duiven vluchten( een soort Vitesse-2 vluchten). Hiervoor wilden ze naar een andere losplaats dan met de jongen… Wat kan er nu gebeuren? Dat je vrijdags de jonge duiven en oude duiven gelijk moet inzetten, maar in verschillende manden waar verschillende auto’s voor moeten rijden met extra chauffeurs . Dom !

Doe ze in de zelfde auto dan de jongen, minder verliezen met de jongen, minder huilende liefhebbers, minder stoppende liefhebbers, meer duiven per auto en mee centjes per auto voor de afdeling !

En moeten ze dan op een ander tijdstip los? Neen natuurlijk niet, gelijk los met de jongen..een foutje is zo gemaakt met een kwartier er tussen…


Mijn gedachten over het vliegprogramma afdeling 11 staan hieronder.

De nationale vluchten zijn hier in opgenomen ! zoals afgesproken !

Concept vliegprogramma 2010/afdeling Friesland 96
Door G.J.Beute Wilhelminaoord


africhting oude duiven
03-04-2010 Vo1 Heteren

10-04-2010 V02 Boxtel

17-04-2010 V03 Duffel

24-04-2010 V04 Isnes

01-05-2010 M01 Pommeroeul

08-05-2010 M02 Pommerueul

15-05-2010 E01 La Ferte S. Jouarree + V05 Isnes

22-05-2010 M03 Chimay/Isnes

29-05-2010 E02 Ablis + V06 Isnes

04-06-2010 A01 Meerdaagse Fond

05-06-2010 M04 Chimay/Isnes

12-06-2010 E03 Chateaudun + africhting jong

18-06-2010 A02 Meerdaagse Fond

19-06-2010 M05 St. Quintin + africhting jong

25-06-2010 A03 Meerdaagse Fond

26-06-2010 E04 Orleans + africhting jong

03-07-2010 M06 Rethel + J01 Heteren

09-07-2010 A04 Meerdaagse Fond

10-07-2010 E05 Blois + J02 Gennep+ Afr. Oud

16-07-2010 A05 Meerdaagse Fond

17-07-2010 J03 Boxtel + Afr. Oud

24-07-2010 E06 Chateauroux + J04 Hasselt

30-07-2010 A06 Meerdaagse Fond

31-07-2010 J05 Isnes + Afr. Oud

07-08-2010 J06 Chiney + Frankfurt Oder

14-08-2010 J07 Chinay + africhting Natour zutphen !

21-08-2010 J08 Reims + N01 Heteren

28-08-2010 J09 Morlincourt + N02 Boxtel

04-09-2010 N03 Hasselt

11-09-2010 N04 Isnes

18-09-2010 N05 Pommeroeul


Echte liefhebber

Op de eilanden wonen echte postduiven liefhebbers, dat weten we natuurlijk.

Maar ik wist niet hoe het in de praktijk ging:


Een duif van mij ( Schaly 724) was op het eiland Terschelling terechtgekomen en opgemerkt door een vakantievierder, deze belde mij( had nummer opgezocht via NPO site). Ik wilde de duif graag terug en vroeg aan de toerist of hij de plaatselijke duivenclub wilde informeren. De heer Fred Fiege heeft de duif netjes opgehaald bij de toerist, enkele dagen verzorgt( ondertijd mij gebeld) en later aan zijn zwager Pieter Zorgdrager uit Leeuwarden mee gegeven naar het vaste land. Die heeft de duif nog even een dagje laten wennen( hij had ondertijd zeebenen gekregen) en heb losgelaten vanuit Leeuwarden. Binnen een 35 minuten was het duifje weer thuis.

Nu blijkt dat de liefhebbers op Terschelling dat wel zo’n 50 keer per jaar doen ( op de andere eilanden ook).

Fred Fiege vertelde: Een hele kleine moeite en tevreden duivenmelkers !

Bedankt namens alle vaste land bewoners !


Op eigen hok


Gaat het super. Na de 1e prijs van vorige week ( 25 Juli 2009) pakten we nu zaterdag 1 augustus weer de eerste met de jonge duiven( ze komen op stoom).

Het was de eerste NPO vlucht maar door de zuidoostenwind hadden wij aan de zuidoostzijde natuurlijk geen schijn van kans.

Op vrijdagavond 31 Juli met inmanden hadden we op de landkaart in ons clubgebouw de vlieglijn reeds getrokken met de plaatsen waar de snelste duiven zouden vallen er bij. Tevens hadden we uitgerekend dat het zo’n 100 mpm zou schelen tussen Noordwolde/Steenwijk en de overwinnaar van het NPO Concours. En laat dit nu allemaal precies kloppen hahaha.

Zelfs in het ACG(Samenspel) hadden we al een rode punaise gedrukt in Tijnje waar de 1e ging vallen..en ook dat klopte natuurlijk feilloos. Wind is zo belangrijk op deze korte vluchtjes. Maar in de club pakte we tegen 523 duiven wederom de 1e. Leuk detail is dat mijn eerste duifje een aangekochte was van Mister 100% Reind van der Weij uit Noordwolde( Fondduif). Met 20 prijzen van de 40 deden we het goed met deze ongunstige wind . En belangrijker is..wederom alles thuis !

Tot volgende week.( PS dan gaat het weer over algemeen belang i.p.v. Friesland belang)

Groet van Gert-Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 24 Juli 2009


Het oude duiven seizoen zit er op

Afgelopen zaterdag de 18e Juli hadden we de laatste oude duivenvlucht van het seizoen 2009 althans voor ons persoonlijk. Het werd nationaal Chateauroux met een afstand van 744 km. Op de donderdag ervoor was iedereen het er over eens dat het op zijn vroegst maandag zou worden dat de duiven gelost werden.
De voorspelde regen op zaterdag en zondag zou het lossen onmogelijk maken.

Eigenlijk verbaast maar toch blij las ik zaterdagmorgen op TT 861 dat ze toch gelost waren. In de loop van de dag werd duidelijk dat de laatste 100/150 km voor onze noordelijke duiven een regenballet zou worden. De duiven in Limburg haalden een snelheid van ruim 1600 mpm en door de wind zou het maar zo kunnen dat boven in Groningen de snelheid nog hoger zou zijn..maar wetende van het regenfront wat langzamer naar het noorden trok dan verwacht bleef de snelheid daar en bij ons iets achter.

We hadden zelf 20 duiven mee waarvan 17 duivinnen. In het nationaal inkorfcentrum pakten we de 2e tegen 202 duiven met Ammabel die vorig jaar nog een 1e Pithiviers pakte, ze is dochter van Kiyoko die een 4e NPO Blois won in 2007.

Onze wonderduif met drie eersten dit jaar op de dagfond hadden we zoals u weet niet mee, zij vertoeft in het kweekpaleis van Hans Eijerkamp en Zonen te Brummen(Zutphen). En toch als je dan de 1e duif ziet vallen denk je aan haar…had zij misschien vandaag…je weet het niet hè.

Maar met 5 Fondvluchten in het ACG 4 eerste prijzen en een 8e zijn we super tevreden, en deze 2e prijs in het NIC(National Inkorf Centrum) als 6e dagfondvlucht werd het een beregoed seizoen voor ons.

Groot compliment voor Gea en Pieter Veenstra uit Drachtstercompanie met 6 duiven bij de 1e 10 van Afdeling Friesland, en een groot compliment voor Gebroeders Limburg die tijdens de filmopname van de Koerier een werelduitslag pakten beginnende met een 2e Nationaal afdeling 11.

De Jonge duiven op eigen hok

Die draaien nog helemaal niet, de prestaties zijn slecht de verliezen daarentegen nihil (op ons hok). Op de woensdag na de eerste vlucht heb ik de jonge duiven gescheiden (de geslachten gescheiden), door de koppelvorming werd er bijna niet meer getraind (was ook net die warme week), na 15 minuten vonden ze het welletjes en wilden weer terug het hok in naar de eitjes en of jongen.

Persoonlijk geloof ik in lang trainen dus werd besloten de jongen te scheiden. Binnen twee dagen was de training al weer 60 minuten, de eerste paar dagen gelijk met de oude duiven maar vanaf de week erna alleen.
Op dit ogenblik(maandag 20 juli) is de training weer terug naar normaal met 90 minuten per keer en dat twee maal daags.

Het weduwschap spelletje snappen ze in zijn geheel nog niet, de motivatie om rap naar huis te vliegen is er dan ook nog niet.

Hopelijk krijgen we het de volgende weken op de rails en kunnen de npo vluchten jong goed afgesloten worden.

Tot deze week speelden we steeds met 40 jongen( kon uitzoeken uit 56 stuks), waarschijnlijk vanaf de 2e NPO vlucht gaan we terug naar 30 stuks. Na zo’n 4 vluchten weet je wel welke duiven het niet kunnen en die gaan dan niet meer mee( al is het moeilijk want op dit ogenblik door het ontbreken van forme lijkt het of geen enkele duif het kan hahaha), en ik weet zeker dat er een paar toppers bij zitten voor de toekomst.

Ook van de familie Eijerkamp zitten er weer enkele toekomstige toppers bij, hou volgend jaar de 09-1832703 in de gaten, deze kleindochter Don Leo en Mr. Loverman gaat het worden !

Arie Dijkstra Oudwoude

Op woensdagavond 15 Juli 2009 waren Ydo en Elco Homma en ondergetekende te gast bij groot kampioen Arie Dijkstra uit Oudwoude te Friesland.

We gingen hem bezoeken om een dochter en een broertje van Okidoki te kopen.

Deze Okidoki was in 2008 de 2e beste dagfondduif van Nederland, hij won o.a.

Een 2e NPO tegen 9.296 duiven en een 2e NPO tegen 6.469 duiven, eerder won deze krachtpatser al een 3e Nationaal Morlincourt tegen 7.053 duiven.

Waarom speciaal een dochter van Okidoki?
U weet van mijn geloof in over springen van kwaliteit van het ene geslacht naar het andere..ik bedoel dat ik geloof dat een zoon meer van zijn moeder krijgt dan van zijn vader en dus ook een dochter meer van de vader dan van de moeder.
In theorie klopt het niet…in de praktijk wel.

Maar zo heeft een ieder zijn eigenaardigheden en laat mij dan deze eigenaardigheid hebben (naast nog vele anderen haha). Wel moet ik zeggen dat ik duizenden volgers heb, mensen die het zien in de praktijk, het op eigen hok gaan uitproberen en het bewijs leveren.

Dus toen ik vorig jaar reeds twee jongen bestelde bij Arie werd speciaal gevraagd om een dochter van Okidoki( de Super-As) en een broer. In de toekomst zullen deze twee ook eens tegen elkaar gekoppeld worden.

En waarom de broer? Omdat de moeder van Okidoki de superduif Tinkelbel is die o.a. een 1e St. Ghislain speelde tegen 4.317 duiven en een 2e Houdeng tegen 5.908 duiven. En van wie heeft Tinkelbel dat presteren weer? Van haar vader de Lichte Morlincourt (Stamvader Dijkstra) met 1e N.I.C. Morlincourt en 9e Nationaal tegen 2.978 duiven.

Dus voor de volledigheid nog even Lichte Morlincourt (doffer), Tinkelbel(duivin), Okidoki (en dus ook broer 2009), duivin 2009(dochter Okidoki). Steeds weer het overspringen van kwaliteit naar het andere geslacht (kijk naar Superdoffers Hooymans 2009!!!!)


Even tussendoor: Wat dacht u van een koppeling Zoon Chè x Missouri’s Girl x dochter Okidoki x Jiyan ?
Hoe kom ik daar bij?

Op donderdag 9 Juli jl. hebben we Missourri’s Girl naar de familie Eijerkamp gebracht op gekoppeld te worden aan Chè.. 2 Superduiven tegen elkaar en beide uit de lijn van Chicago!

Het 2e legsel gaat naar Wilhelminaoord (volgend jaar weer) en deze kroonjuwelen zullen zich hopelijk thuis voelen op onze hokken.

Dus in 2010 zit op ons kweekhok hopelijk het koppel Zoon Chè x Missourri’s Girl x Dochter Okidoki x Jiyan. Eendaagse Fond met een grote F.

We kwamen rond 20.00 uur aan in Oudwoude, eerst bij de duiven kijken natuurlijk. Boven het huis in een beveiligde ruimte zitten de koppels in ruime kweekboxen die we ook zien bij Gunter Prange, Gerard Koopman, Pieter Veenstra en Eijerkamp en Zonen.

Arie wil voor 100% zeker zijn dat jongen ook uit de ouders komen die hij voor ogen heeft, in gewone kweek volières is er altijd de kans op vreemd bevruchting.

De twee broers Ydo en Elco Homma waren erg enthousiast toen ze Big Boom, Evita, Okidoki, Renske, Jiyan, Big Red, Lichte Morlincourt, Leonardo en Tinkelbel mochten vasthouden en bekijken.

Ook hier zagen we bij elk koppel weer de gedachte er achter: Gouden Lijnen, Compensatie en kweekogen x vliegogen. Zoals bij bijna iedere superkampioen word hier samen met de computer( resultaten en afstamming) gezocht naar de beste partners van super vliegers.

Na het bekijken van het gehele hokbestand was het tijd voor koffie en Cola en de betaling van de twee jongen.

Eén ding willen we u ook niet onthouden, de twee broers kregen een super mooi gebouwde jonge duif als geschenk… Een volle neef van Okidoki ! Super.

Verder gingen ze naar huis met een schat aan informatie, ze waren stil onderweg naar huis.

Tevens hebben we in de auto besloten we dat de twee gekochte jongen ook op hun kweekhok zouden gaan wonen, dus met 3 Arie Dijkstra duiven, 6 rechtstreekse van Peter van de Merwe, de Olympic Belg met diverse kinderen, de Superduivin van Hennie Prins en een zoon Otto van Marcel van Zanden komt hun kweekhok goed op stoom, deze twee tieners pakken het groots aan.


Groetjes en tot volgende week!

Gert-Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 15-08-2009

Goedemorgen vrienden,


Nog èèn week dan is het zover: De nationale Derby der Junioren !

Maar komen er wel zoveel duiven dit jaar?

Door de enorme verliezen met jonge duiven heb ik toch een beetje angst dat het aantal aanzienlijk minder zal zijn dan andere jaren.

Afgelopen week nog( zaterdag 8 Augustus 2009) was het weer raak, bij diverse afdelingen was het dramatisch maar volgens mij spande afdeling 8 de kroon.

Hele hokken leeg op een Natourvluchtje van net 120 km.

Volgens kenners was het onverantwoord om te lossen en hadden de duiven gewoon terug naar huis moeten gaan, maar er werd gelost….aantallen van 14 terug van de 40 hoorde ik op zondag nog en 10 van de 40 bleek heel gewoon.

Wat vergeten bleek dat er veel toch nog onervaren jongen in de manden zaten, hokken leeg, liefhebbers diep geschokt !

Mijn E.Mailbox zat vol met o.a. de volgende teksten:

Hoe kunnen lossing verantwoordelijken met hun verantwoording om gaan om te zorgen dat die paar liefhebbers die we nog hebben aan het einde van het seizoen nog een paar duiven hebben om te selecteren, Beter met de duiven terug naar huis dan koste wat het kost de duiven lossen, en dat in 2009 met al die weersites, zoals buienrader.nl en ga zo maar door.
Onze natourvlucht 120 km waar de snelste duif in de regio 909 mpm maakt en concours ook nog eens bijna 2 uur los staat(zal de verliezen maar niet noemen).
Nu moet ik zeggen dat bij ons in de afdeling Friesland het verloop ook verre van normaal was. Het mooie daarvan was dan nog dat er hele nieuwe namen op TT stonden, die vonden het natuurlijk een schitterende vlucht en dat is te begrijpen maar het was ook bij ons in Friesland geen normale vlucht. Wat heel erg opviel dat onze afdeling vol zat met Zeeuwse duiven…Dus al een teken dat de Zeeuwen niet goed vertrokken van de losplaats, toen onze duiven gelost werden moeten er nog koppels hebben rondgevlogen of teruggekeerd naar de losplaats, anders hadden nooit zoveel Zeeuwen 200 km te ver in Friesland terecht kunnen komen.

Wij op ons hok in Wilhelminaoord misten om 19.00 uur nog 3 van de 40 stuks, die gelukkig zondags alle drie hun thuishonk vonden, dus geen verliezen hier.

Maar ook in Noordwolde waar de verliezen meestal meevallen waren om 19.00 uur(met klok afslaan) nog veel getekende duiven niet wedergekeerd, veel duiven met 5 prijzen op de eerste 5 vluchten waren nog niet bij hun baasje gearriveerd.

Dat het een aparte vlucht was konden wij ook zien op eigen hok, van de 9 fondduiven die ik mee had van Mister 100% Reind vd Weij, waren bij mijn eerste 10 duiven al 6 gearriveerd, en normaal moet dat met een schone lucht zonder storing in principe niet mogelijk zijn op een afstandje van 316 km met gunstige wind.

Het nichtje van Missourri’s Girl ( 09-1832703) was mijn 2e duif wederom, ik had het in een eerdere column al voorspelt hè , dit rechtstreekse Eijerkampje word een topper.

Nog even iets leuks: Mijn 919 duivin was met een africhtingvlucht( van 30 km) voor het seizoen achtergebleven en goed opgevangen door Jan Nijland te Meppel, ze bleek gewond te zijn. Nu op de 6e vlucht was ze er helemaal aan toe, de kleurtjes in haar ogen glansden als nooit tevoren, dus ze moest haar vuurdoop maar hebben op 316 km en ze kwam moe maar voldaan thuis. Wel moeten we eerlijk vertellen dat ze iedere week een 80 km trainingvlucht krijgt, en dan is een sprong van 80 naar 316 km voor supergezonde duiven geen probleem. Al had ik ook even een weekje kunnen wachten tot de natour natuurlijk, dat was in principe beter geweest.

Dit mooie verhaal kwam binnen in mijn mailbox:

Er zijn wel eens momenten in je leven dat het allemaal niet zo lekker loopt.

Gezondheid, Relatie, Zorgen om van alles en nog wat.
De een gaat het oppotten, de ander gaat er over praten met een psycholoog.

2 jaar heb ik nu duiven en veel mindere momenten in mijn leven gehad op het gebied van gezondheid, relatie, werk en vrienden….

Daar kom ik dan uiteindelijk bij een psycholoog voor terecht en die komt er naar een aantal gespreken achter dat ik ergens een plek heb gevonden waar ik mijn rust moment kan vinden als het niet goed gaat.
Die plek is zoals het nu blijkt bij de duiven, heel de week ben je actief (althans ik wel) om ze op en top voor te bereiden voor die paar uurtjes op de zaterdag. Een dag vol spanning toe werkend naar dat ene moment dat daar geheel onverwacht in de verte dat stipje aankomt, zijn of haar vleugels intrekt en zich als een steen laat vallen op je hok om zo snel mogelijk binnen te lopen.
Of misschien wel heel vervelend rond blijft klappen om nog maar eens te laten zien hoe goed hij zich zelf wel niet vind.

Sommigen die geen duiven, of geen zorgen hebben, zullen zeggen die spoort niet.
Wat kan zo een duifje nu voor rust brengen?

Ik kan het niet goed onder woorden brengen, is het het moment dat je een jong uit een eitje ziet komen? Is het een moment dat je een jonge duif buiten ziet komen voor het eerst, zijn het de capriolen die je elke keer weer kunnen doen lachen wat ze uithalen in de lucht of in of rond het hok? Is het de omgang met de dieren waar je zo mee bezig bent?

Voor mij wel maar voor mij is er nog iets anders ook, en dat is buiten de dieren zelf de duivenliefhebbers , samen praten over de afgelopen of komende vlucht, de verliezen of juist de mooie gebeurtenissen. Het bakkie koffie of wat anders wat er bijna altijd bij hoort. Het samen door nemen van een planning of elkaar verder helpen op de goede weg.
Dat zijn duiven liefhebbers toch ten voeten uit?

Natuurlijk zijn er altijd mensen die dat niet kunnen of willen, misschien komt dat wel omdat er van hun goedheid misbruik is gemaakt in het verleden. Maar ook hun genieten dat weet ik zeker.

Nu aan het einde van het seizoen ben ik wel moe het was erg inspannend maar alle inzet is wel beloond, we hebben nog Nationaal Morlincourt jonge duiven en dan de natour waar ik nog op wil vlammen maar ben wel moe. De duiven helpen me er wel weer doorheen en doen me beseffen dat het leven toch best mooi is, leuke dieren , mooie momenten geweldige vriendschappen van mensen die elkaar vaak goed begrijpen.

Duivensport prachtige hobby, dit doet me beseffen dat ik snel weer eens bij een goede duivenvriend op de koffie moet, ben al 2 weken niet meer geweest.

Gert-Jan: Tot zover een prachtig verhaal van een sympathieke kampioen die rust, liefde en geluk heeft gevonden bij zijn duiven en dit samen met zijn gezin beleeft.

Gerard Boesveld, Piet Schrijvers en Anton Koster
Op 6 augustus 2009 jl. was ik weer te gast in Brummen op de hokken van de Familie Eijerkamp. Hans en Evert Jan Eijerkamp hadden vakantie maar ook manager Henk Jurriens was er niet, ook hij had een weekje vakantie geboekt. Maar de hokverzorgers waren er wel natuurlijk, voor hun gaat het werk gewoon door. Voor Daniel Haneveld( jeugdlid uit Wilhelminaoord) en ondergetekende werd uitgebreid tijdgemaakt voor een persoonlijke rondleiding.

Natuurlijk is de naam Lotte Eijerkamp en Hans Eijerkamp & znn wereldberoemd door hun topduiven en topprestaties, maar wie zijn daar in grote mate verantwoordelijk voor? Juist de hokverzorgers. Natuurlijk krijgen ze het beste van het beste uit de kweekhokken en natuurlijk is de begeleiding vanuit de familie fenomenaal, maar toch…de hokverzorgers moeten het maar klaarspelen. Week naar week topprestaties en bijna iedere vlucht op Teletekst is ook voor hun een hele opgave. Hun hobby is hun werk geworden, mooier kan bijna niet maar er moet wel gepresteerd worden ! Later dit seizoen kom ik een keer terug met een persoonlijk verhaal van en over Piet, Gerard en Anton.

Tip van de week:
Bij alle tankstations van Shell staan vlaggen op een draaiende poot, dit zijn reclame vlaggen voor Fuel-Save Benzine. De actie is bijna afgelopen, haast u naar uw Shell station en vraag of u zo’n vlag met poot mag hebben. Ideaal voor het trainen van uw duiven.


Mijn excuus voor deze beetje rommelige column, maar vergeet niet..het hele leven is een beetje rommelig toch?

Groetjes, succes, liefde en geluk voor jullie allen.

Gert-Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Column van 23-10-2009


Tentoonstelling echt geen Teleurstelling !!
Eén van de mooiste zaken van het winterseizoen is toch de tentoonstelling.

Of het nu in eigen club is, de juniorenshow, de afdelingsshow of de nationale show te Rosmalen.

Lees hieronder de informatie over het keuren van postduiven( volgens standaard van de ngvkvp) en doe mee aan de tentoonstelling.

En denk er eens over na: Is keurmeester worden niets voor U? Lees op de NPO site hoe u keurmeester kunt worden. En neem van mij aan, het is geweldig mooi om te doen!

Keuringen
Het keuren van duiven
De standaardduif als uitgangspunt
Naar aanleiding van vragen tijdens en na een tentoonstelling is gebleken dat er behoefte bestaat aan een wat meer gedetailleerde visie op het keuren van postduiven.

Wij willen duidelijk tot uiting laten komen dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen bevlogen en onbevlogen duiven. Bewust spreken we ons niet uit over de zogenaamde show- en vliegduiven, omdat in beide gevallen de ‘standaardduif het uitgangspunt is.
De handkeuring op tentoonstellingen gebeurt aan de hand van zicht- en tastbare kenmerken. Het is de taak van de keurmeester de betreffende duif te vergelijken met de standaardduif waarvan de voorwaarden en normen zijn vastgelegd in het keuringsreglement.
Goede eigenschappen, vormen, afwijkingen en gebreken worden met elkaar vergeleken en het resultaat hiervan wordt daarna in cijfers uitgedrukt. Hierbij wordt uitgegaan van een maximaal, per onderdeel, te behalen resultaat.
Het totaal te behalen resultaat is, volgens het reglement, voor een één- en meerjarige duif 93 punten. Dit houdt in dat de keurmeester met maximaal 4 x 18,5 en 1 x 19 punten uit de bus kan komen. Voor jongen en late jongen is het maximaal te behalen punten respectievelijk 92,5 en 91,5. Het is wel duidelijk dat genoemde maxima niet bij bosjes voorkomen.
De keurmeester zal een duif achtereenvolgens beoordelen en een waardeoordeel uitspreken, uitgedrukt in punten verdeeld over 5 waarderingen. Hierbij zal de objectiviteit voorop moeten staan en geen persoonlijke meningen in de waardering moeten worden ingecalculeerd.
Misschien ten overvloede, maar een persoonlijke mening is bijvoorbeeld: Ik vind … of ik denk … Nee, er is maar één uitgangspunt en dat is de standaardduif.
De keuring start wanneer de duif nog in de kooi zit en door de keurmeester wordt geobserveerd. Tijdens deze observatie is al een aantal te beoordelen onderdelen waarneembaar, zoals de onderlinge lichaamsverhoudingen, de kop met oogligging en uitdrukking, het pluimenpakket, de poten en de eerste gezondheidsindruk.
Na het uit de kooi halen, wat uiteraard voorzichtig moet gebeuren om beschadigingen te voorkomen, vangt de handkeuring aan, waarbij men een aantal goede, minder goede en foutieve eigenschappen ten opzicht van elkaar zal afwegen.

Hieronder voorbeelden van positieve en negatieve eigenschappen van een postduif.
De keurlabel van de G.v.K. bestaat uit vijf onderdelen.

Onderdeel 1 bestaat uit twee delen:
Kop: belijning en uitmonstering
Oog: ligging en uitdrukking

Positieve eigenschappen van de kop zijn:
grootte evenredig naar mate de bouw van de duif;
aan de bovenzijde gerond en naar achteren geleidelijk tot de nek overgaand;
goed gevuld tussen de ogen
neusdoppen gelijkmatig en symmetrisch, sprankelend wit;
snavel, indien de duif in rust is, stevig en gesloten;
keel ingesneden of afgerond;
dekveren glanzend en glad.
Negatieve eigenschappen van de kop zijn:
te klein of te groot naar mate de bouw van de duif;
te plat, hoekig en niet mooi geleidelijk tot in de nek;
oogranden bijna één geheel met de bekhoeken;
ogen ver naar voren geplaatst, waardoor niet voldoende vulling aanwezig is;
neusdoppen te fors met veel onregelmatigheden en ongelijkheden, bijvoorbeeld links ten opzichte van rechts;
neusdoppen niet mooi wit;
snavel enigszins open;
bovensnavel te lang met kromme punt naar beneden;
niet afgeronde keel.
Positieve eigenschappen van het oog zijn:
de kleur (iris) kan bij elke postduif anders zijn, maar beide ogen hebben in principe dezelfde kleur. Bij bonte bevedering is het zogenaamde bonte oog toegestaan;
glanzend en een intelligente uitdrukking gevend. Er moet bij wijze van spreken leven in het oog zitten, het fanatisme moet eruit stralen;
het gehele oog moet door gelijkmatig witte/grijze/enigszins rode oogranden omsloten zijn;
aan de achterzijde is enige ruimte toegestaan.



Negatieve eigenschappen van het oog zijn:
een fletse, matte kleur heeft te maken met een minder goede gezondheid;
kijkt ongeïnteresseerd en flauw;
het oog wordt niet gelijkmatig door oogranden omsloten;
te rode of te gele oogranden;
misvormde pupil.



Onderdeel 2: Vleugels en gewrichten, kwaliteit van pluim en staart.

Positieve eigenschappen van vleugels en gewrichten zijn:



totale grootte naar verhouding van het formaat van de duif. Een geblokt exemplaar heeft een korte ronde vleugel en een lange slanke vogel heeft een lange vleugel;
soepel gespierd en gemakkelijk te openen;
dik, soepel en dakpansgewijs bedekt, zowel aan boven- als onderzijde, met onbeschadigde dekveren;
achtervleugel in verhouding tot het lichaamsgewicht;
zo dicht mogelijk bij elkaar liggende, gladde pluimen;
mooie, rechte, licht gebolde achtervleugel;
lenige vleugelpennen, niet te smal aan het uiteinde in vergelijking met hun breedte aan de basis;
de lengte van de laatste pennen vooruit springend vanaf het midden van de vleugel, zodat zij de indruk geven over een goede ‘slagkracht' te beschikken;
pennen aan de toppen enigszins afgerond;
onbeschadigd.



Negatieve eigenschappen van vleugels en gewrichten zijn:
te lange of te korte vleugel ten opzichte van het lichaam;
stram en moeilijk te openen;
te smalle pennen vooral bij de vlag aan de binnenzijde;
bij het openen te veel ruimte tussen de pennen onderling;
stugge, dikke schacht;
niet goed gevuld met dekveren;
beschadigde pennen en/of dekveren;
getekende pennen wijzen op een zware vlucht of een periode van omzwerving, maar in ieder geval op een storing in het groeiproces. Een zogenaamde werkpen behoeft dus niet altijd positief te zijn.



Positieve eigenschappen van pluim en staart zijn:
regelmatige, vernieuwde staartpennen;
in gesloten toestand smal als één veer;
uitgeruid met 12 pennen;
onbeschadigd en niet getekend;
inplant rijkelijk met pluimen bedekt;
overige delen van het lichaam moeten rijkelijk bedekt zijn met zachte pluimage. Goed gesloten, glanzend en glad.



Negatieve eigenschappen van pluim en staart zijn:
onregelmatige, oude pennen;
te breed in gesloten toestand;
uitgeruid minder dan 12 pennen;
beschadigd en getekend;
inplant dun met pluimen bedekt;
overige delen van het lichaam hebben een te dun pluimenpakket, stug, rul, niet glanzend en glad.



Onderdeel 3 betreft rug, lendenen en bovenstuit.

Positieve eigenschappen van rug, lendenen en bovenstuit:



De rug, lendenen en bovenstuit geven een stevige indruk, kunnen enige druk weerstaan en zijn naar evenredigheid van grootte van het lichaam van de duif ontwikkeld.
De rug is breed en voelt samen met de lendenen vol aan. Beide gaan samen met de bovenstuit geleidelijk over naar de staart.
Een enigszins holle, soepele rug is toegestaan.
De bovenstuit moet goed gevuld zijn.



Negatieve eigenschappen van rug, lendenen en bovenstuit:
Een zwakke, te bolle, te holle of te smalle rug.
Niet goed gevulde bovenstuit.



Onderdeel 4: Onderbouw, evenwicht, spieren, borstbeenkam, stuitbeentjes.

Positieve eigenschappen



Het borstbeen loopt glooiend tot aan de stuitbeentjes weg en is tevens stevig.
De twee stuitbeentjes voelen stevig aan, zijn symmetrisch en goed gesloten ten opzichte van elkaar. Bij een duivin mag enige ruimte aanwezig zijn.
De duif voelt evenwichtig aan zonder voorover te hellen.
De spieren zijn duidelijk voelbaar, er moet "leven" in zitten.
De grote spierbundel loopt tot het einde van het borstbeen door.
De spieren zijn gezwollen.
De poten hebben een frisse, roodachtige kleur, geen veren aan loopbeen en tenen, geen misvormde tenen en nagels.
Negatieve eigenschappen:
Zwak geraamte.
Borstbeen te grof, te diep, te plat, krom, ingedeukt of anderszins beschadigd.
Te schrale of te vette duif, spieren bijna niet waarneembaar, tekenen van slijtage.
Te slappe of ongelijke of misvormde stuitbeentjes.
Kromme poten, te hoog op de poten staand, misvormde tenen, afgebroken of te lang doorgegroeide nagels.



Onderdeel 5 bestaat weer uit 2 delen: Indruk en conditie

Positieve eigenschap van indruk:



De duif straalt levenskracht, elegantie en kwaliteit uit.
Negatieve eigenschap van indruk:
Sporen van kruisingen met andere soorten duiven, die eventueel de eigenschappen van de postduif schaden.
Positieve eigenschap van conditie:
De duif heeft vliegconditie. Duidelijke kenmerken: warm en vettig aanvoelen, schoon van lijf en ledematen, vrij van ongedierte, poeder op de pluimen, strak in de veren (vooral ook rond de kop), witte neusdoppen, glanzende ogen, schone poten.
Negatieve eigenschap van conditie:
Niet voldoen aan enige van bovenstaande kenmerken, waardoor de conditie niet optimaal of zelfs slecht is.
De puntenwaardering
De onderdelen 1a en 1b, respectievelijk kop en oog, moeten apart beoordeeld worden met de cijfers 17, 17,5, 18, 18,5 of 19. Een beoordeling met 19 punten moet een uitzondering zijn en ¼ punten zijn niet toegestaan.
Hetzelfde geldt voor de onderdelen 5a indruk en 5b conditie.
De gemiddelden van 1a+1b en 5a+5b worden vervolgens in de laatste kolom ingevuld.

De onderdelen 2, 3 en 4 worden beoordeeld met een cijfer van 17 t/m 18,5. Indien kleine afwijkingen geconstateerd worden, kan een 0,25 punt afgetrokken worden.
Als cijfer in de laatste kolom van de label kunt u de volgende waarderingen aantreffen:
17 = slecht
17,5 = onvoldoende
18 = voldoende
18,5 = goed
19 = uitmuntend.
Gradatie van 0,25 en 0,75 liggen tussen laatstgenoemde waarderingen.

Uit bovenstaande blijkt dat eindcijfers kunnen en mogen variëren van 85 tot en met 93 punten. Dit is van toepassing voor oude en jarige duiven. Jonge duiven kunnen als eindcijfer maximaal 92,5 punten halen.

Conclusie
Een duif die op een onderdeel gewaardeerd wordt met 18 punten heeft dus een voldoende. Het behalen van 18 punten is niet vanzelfsprekend. Een fout bij een bepaald onderdeel geeft al minder dan 18 punten, bijvoorbeeld 17,75 of minder. Helaas kom je tijdens het keuren nogal wat fouten tegen die dan een onvoldoende of minder opleveren.
Daarom bestaat de mogelijkheid om een opmerking onderaan de label te maken zoals bijvoorbeeld ‘krom borstbeen' of ‘oude staartpennen'. Alleen waarneembare fouten of afwijkingen kunnen omschreven worden. Waarzeggerij is niet toegestaan.

Prijsbepaling
Wanneer meerdere duiven een gelijk aantal punten behalen en in aanmerking komen voor een prijs, dan wordt de uiteindelijke klassering via een eindvergelijking bepaald. Het hoogste aantal punten voor indruk en conditie is hierbij beslissend.

Bij prijsbeoordeling van groepen duiven (bijv. viertallen) worden de individuele punten opgeteld en dat totaal is beslissend voor de volgorde. Bij gelijke totalen is de collectie als eenheid beslissend.

Indien de mooiste duif uit meerdere klassen moet worden bepaald, is de duif met het hoogste aantal punten winnaar. Bij gelijke puntenaantallen beslist de keurmeester na herkeuring.

Wij hopen u met deze informatie als Nederlandse Groep van Keurmeesters van Postduiven enige informatie te hebben verstrekt, waardoor u in staat bent de juiste duiven op tentoonstellingen in te zetten. Wij zijn er van overtuigd dat een en ander kan bijdragen tot verbetering van het niveau van de tentoonstellingsduif.


( bron NPO Site www.npo.nl )


Groetjes, Gert Jan Beute
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Van alles en nog wat – 30 Oktober 2009 (2)

Druk, druk, druk

We zeggen allemaal dat we het druk hebben natuurlijk, maar jeetje mina wat had ik het druk deze week.

De Beurs in Rosmalen vergt voor Klaasje en mij veel voorbereiding, de duiven die we meenemen moeten perfect in orde zijn, stamkaarten geprint eigendomskaartjes er aan. Enkele honderden potjes Herstel-Power moeten klaar staan, en de nieuwe Herstel-Power Capsules moeten gemaakt worden (60 per keer en dan 200 in een potje en het maken van 200 duurt zo’n 10 minuten).


Maar ondertussen is het 1e boek “Uiterlijke kenmerken van Crackduiven” vertaald in het Duits, en ook dit vergde veel tijd en aandacht.

Welke liefhebbers komen in deze vertaling en welke niet( Hebben ze een mooie foto van de duif, is er een oogfoto voor handen etc?) Maar ook het vertalen op zich was natuurlijk een enorm karwei, maar het is klaar en gaat in Kassel naar de liefhebbers( 7 en 8 November)


Fincken/Rempackis

Maar ook het selecteren op hokken ging gewoon door.

Afgelopen Donderdag was ik bij de Combinatie Fincken/Rempackis uit Maasbracht waar zo’n 120 duiven op me zaten te wachten. Ik moest er toch zijn, Klaasje was namelijk met Panny Fincken naar Sicilië geweest( met de Eijerkamp groep), en kwamen donderdag van Schiphol eerst naar Maasbracht toe.

U heeft het wel vaker van mij gehoord, maar wat zit er een kwaliteit daar bij Peter, echte toppers kreeg ik in de handen. Maar ook veel toppers( als jonge duif) mochten niet blijven om het in 2010 te laten zien. Door het systeem wat Peter hanteert en zijn kennis van motivatie, training en voeding zijn er ook duiven die knalhard spelen als jong maar door de mand vallen als oude duif. Als oude duif is namelijk in principe iedere duif gemotiveerd bij iedere liefhebber( door het grootbrengen van jongen), en heeft iedere duif een goed verenpak( de rui is nog niet begonnen), dus als oude duif komt het veel meer aan op de echte kwaliteit van een duif, zijn lichaamsbouw, spieren en kwaliteit van de pluim.

Dus resumé , duiven die matig van bouw zijn, maar goed als jong vliegen door het systeem met licht/donker, training etc, gingen er toch uit !

En omdat Peter in de toekomst zijn pijlen meer naar de eendaagse fond wil schieten werd er meer op bouw en spieren gelet dan bij de pure Vitesse Midfondspeler die Peter was. Maar als ik eerlijk ben zitten er tussen de jongen wel een 40 stuks die het “hebben” om te knallen als oude duif in 2010.

Zaterdag 24 Oktober

Was ik te gast in Achthuizen( zuid Holland), eerst hebben we een 40 tal kwekers in de handen genomen bij Twan Nobels, hier zaten 3 super duiven bij ( twee broers en een zoon van èèn van beide), dit waren blauwe Vannoppen duiven van het soort Wijnands Maastricht.


Later die middag was ik te gast bij de Blauwe Duif te Achthuizen waar 42 jaarlingen zaten te wachten in een super mooi gebouw wat blonk van alle kanten van reinheid en trots( Super schoon en goede liefhebbers). Want wie kent niet de wereldberoemde gebroeders Hagens ? Hun duiven zijn verspreid over de gehele wereld en maken daar furore. Ik vond het verrekte leuk dat de Gebroeders ook een toppertje hadden zitten tussen de jaarlingen.

3 duiven sprongen er uit met een 8,5 volgens mij, waarvan de 09-158 van de heer A. Legierse uit Oude Tonge mij de beste leek voor de toekomst.

Bedankt voor de super ontvangst !

Tjitte en Lesley uit Leeuwarden

Op zondag 25 oktober 2009 mocht ik de jonge duiven van deze vader en dochter combinatie weer eens bekijken( nu voor het 3e of 4e jaar), de gemiddelde kwaliteit was weer omhoog geschoten. Vooral de duiven uit de lijn Diesel x Koopman en de Vandenabeele duiven van Dick Postma komen steeds meer naar voren. En dat ze op de goede weg zijn met de harde selectie zien we aan de prestaties, uitslagen van 1 t/m 10 of 7/8 duiven bij de eerste 10 komen hier nu voor. En even voor de volledigheid, Tjitte en Lesley spelen al hun duiven het gehele jaar op nest! Niets geen weduwschap hier, gewoon nestspel! Ongelofelijk. Twee van de beste duiven voor de toekomst vond ik de 201 en 215 en voor de eendaagse fond heeft hij enkele TT kanshebbers voor 2010.
We zullen zien.

Trots als een Pauw

Zo’n twee weken geleden kreeg ik een berichtje van Bas Verkerk of ik de WENC niet vergeten was? Ik had nog 3 dagen om in te sturen….

W ( West) E (Euopean) N (Nations) C (Cup).

Ik snel de prestaties van Missourri’s Girl op de eendaagse fond gezonden naar Jan Heikens te Groningen. Kreeg ik vrijdag een telefoontje van de heer Heikens met het verzoek de uitslagen op te sturen ter controle( of geloven ze me niet haha), onze duif was 2e van het land geworden en mag ons land vertegenwoordigen op de WENC te Dortmund van februari 2010.

Dus trots als een pauw.

Super voor Bas Verkerk( hij gaf me de tip), super voor de familie Eijerkamp( de fokkers van deze superduif) en super voor ons ( de spelers)


Vergaderingen

Als ik ergens de pest aan heb zijn het vergaderingen, bijna iedereen praat voor zich zelf( duivenmelkers zijn absoluut geen teamspelers).

Op vrijdag 23 oktober jl. was het in onze club weer zover en de dag erna op afdelingsniveau. Maar op beide vergaderingen werd er grotendeels in de ik vorm gesproken. Ik heb besloten( laat ik eens met ik beginnen) om niet meer naar vergaderingen toe te gaan of er in ieder geval niets meer te zeggen( alleen luisteren). Op afdelingsniveau( afdeling Friesland, waar ik niet bij aanwezig was), was het ook een hele kluif voor de leden en bestuurders. Bestuurders die in hun eigen belang spreken( of door hun vriendje ingegeven), bestuurders en afgevaardigden die niet goed geïnformeerd waren, niet weten waar ze over spreken of nog geen duif vast kunnen houden.

Er werd zelfs gesproken over een eigen eendaags fondprogramma wat niet eens synchroon loopt met het afgesproken nationaal vliegprogramma. Kiesmannen komen soms zo van de overlegtafel met net NPO bestuur, zijn het met elkaar eens, vergeten dit en komen opeens met een eigen voorstel….

Laat Vitesse spelers stemmen over vitesse vluchten en fondspelers over fondvluchten. Als u persoonlijk denkt( of uw vriendje) dat 500 km ver genoeg is, vraag dan de achterban. Laat dagfondspelers beslissen over de 500 of 750 km grens, als u een “rond de kerktoren” speler bent bemoei u niet met het eendaagse of overnacht spel. En laat overnachtspelers niet over de Vitesse spelers oordelen en of stemmen.

Vergaderingen; ik word er strontziek van!

Laten we nu eens in algemeen belang denken, laat “ik” thuis als je in een bestuur plaats neemt( vooral op afdeling of landelijk niveau), en nog èèn keer laat liefhebbers beslissen over hun eigen spel en niet over het spel van een ander ( Vitesse/Fond).

Maar waar maak ik me druk over?

Laat ik me druk maken om mijn eigen duifjes( en dat ga ik ook doen m.i.v. nu)

Groetjes, Gert Jan Beute
Gesloten