Pagina 3 van 3

Re: Actueel Afdeling 12 De Kuststrook

Geplaatst: ma apr 01, 2013 23:36
door Paul Grolleman
Nogmaals aanpassing vliegprogramma

Gelet op het koude weer voor a.s. dinsdag is besloten om de africhting, van 2 april, af te gelasten. Daarvoor komt in de plaats een africhting op dinsdag 9 april 2013.

Re: Actueel Afdeling 12 De Kuststrook

Geplaatst: di apr 09, 2013 22:00
door Paul Grolleman
Africhtingen komende week

Op zaterdag 13 april gaan we niet naar Strombeek, maar is er een africhting.

Mogelijk kunnen we dinsdag 16 april nog een africhting organiseren om daarna het aangepaste programma te volgen.

Re: Actueel Afdeling 12 De Kuststrook

Geplaatst: ma apr 22, 2013 23:51
door Paul Grolleman
Vluchtprogramma vanaf 20 april

Het vluchtprogramma ziet er vanaf nu als volgt uit:

20 april Wolverton ( ongeveer 10 km. korter dan Strombeek)

27 april Menen

11 mei Arras



Voor het overige zoals in het informatieboekje 2013 vermeld.

Re: Actueel Afdeling 12 De Kuststrook

Geplaatst: vr mei 10, 2013 20:02
door Paul Grolleman
Mantes la Jolie 11 mei 2013

Mantes la Jolie op 11 mei 2013 is de eerste dagfondvlucht voor 2013. De vluchtcode is E19.

Omdat het een dagfondvlucht is, is het bij reglement niet toegestaan om trainings- of invliegduiven in te korven.

Gelet op het te verwachten grote aantal duiven wordt in alle verenigingen opgehaald. Indien uw vereniging niet zelf inkorft graag Jhon Ouwerling informeren.

Re: Actueel Afdeling 12 De Kuststrook

Geplaatst: di jan 14, 2014 13:18
door Paul Grolleman
Verslag bijzondere voorzittersvergadering van Afdeling 12 “De Kuststrook” d.d. 19 december 2013 gehouden in P.V. de Snelvlieger te Delft.

Op verzoek van het afdelingsbestuur is een voorzittersvergadering gehouden om de resultaten van de gevoerde gesprekken met Afdeling 5 en de Werkgroep 5 voor 12 te bespreken.

Het uitgangspunt was het “Plan op hoofdlijnen voor de fusie van de afdelingen 5 en 12”, opgesteld in gezamenlijk overleg door de Werkgroep 5 voor 12. De bespreking tussen de afgevaardigden van afdeling 5 en afdeling 12 uit de Werkgroep leken eerst voorspoedig te verlopen. Wij, als afdeling 12, hadden de uitgangspunten en wensen duidelijk geformuleerd en zijn in de algemene vergadering aangenomen. Dit vormde voor het bestuur van De Kuststrook ook de basis om met afdeling 5 verder te onderhandelen. Wij zijn blanco de gesprekken ingegaan. De uitkomsten van de Werkgroep 5 voor 12 zouden ook aan beide afdelingsbesturen worden medegedeeld met het doel de leden hierover te informeren.

Na 1,5 jaar vergaderen en overleg bleek, dat de in de werkgroep besproken onderwerpen niet gedragen worden door de achterban van Afdeling 5 en is het afdelingsbestuur van Afdeling 5 “teruggefloten”. Het bestuur van afdeling 12 voelt zich na 1,5 jaar overleggen behoorlijk bedrogen en in de onderhandelingen niet serieus genomen. Deze vorm van “schijnparticipatie” in de onderhandelingen met Afdeling 5 is bij ons afdelingsbestuur slecht gevallen. Als Kuststrook zijnde vallen we weer terug in de situatie van vóór de oprichting van de eigen afdeling.

Uit de brief van de waarnemend secretaris van Afdeling 5 blijkt, dat onderhandelen niet mogelijk is over met name de wijze van lossing van de midfondvluchten tot 400 km hart afdeling. Deze vorm van ‘stikken of slikken’ na 1,5 jaar overleg is voor ons bestuur geen basis voor wederzijds vertrouwen in eventueel verder onderhandelen. Het uitgangspunt voor een fusie tot één Zuid-holland, was zeker het gestelde doel van De Kuststrook.

De realiteitszin bij het afdelingbestuur van Afdeling 12 is zeker aanwezig. Zonder samenwerking met of zonder fusie is in onze afdeling en zeker in Nederland moeilijk duivensport te bedrijven. Echter dient dit wel op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid te geschieden. Omdat dit proces al te lang heeft geduurd worden de liefhebbers ongeduldig en willen ook dat beide afdelingen tot één Zuid-Holland komen. Dit uitgangspunt is wegens kostenbeheersing en spelbeleving (sport en spel) terecht, maar niet op deze manier. Wij zijn bewust van het kleiner worden van onze en andere afdelingen in Nederland, maar willen graag samen met een partner, die te vertrouwen is en ons als gelijkwaardige partner beschouwt en behandelt.

Deze ‘interne strijd” binnen beide afdelingen kent alleen verliezers en geen winnaars. Bij afdeling 5 heeft de secretaris Jan van der Wal zijn functie al beschikbaar gesteld, bij onze afdeling wil Cor van Klaveren, lid van de lossingscommissie, er tussenuit gaan. Na Maarten Vellekoop hebben wij en in andere afdelingen statistisch gezien geen betere lossingverantwoordelijke gekend. Ná maart 2014 zullen ook andere bestuursleden van Afdeling 5 bedanken voor de eer en zal de voorzitter, de heer Wim Versendaal, een nieuw bestuur moeten gaan vormen. Voor mijzelf als voorzitter van afdeling 12 is het voorgaande geen goede basis voor samenvoeging tot een nieuwe afdeling. Als wij onze leden en afdelingsbestuurleden niet serieus nemen komen wij ook in een bestuurscrisis en in een tweedeling in onze afdeling terecht. Wij willen graag zaken doen met een stabiel Afdeling 5 bestuur anders kunnen we beter een eigen afdeling blijven. Voor de kostenbeheersing van de vrachtkosten in onze afdeling zijn al 2 concept voorstellen uitgewerkt, onafhankelijk of we een eigen afdeling blijven dan wel samengaan in Zuid-holland. Deze kostensanering zal zeker ook in afdeling 5 doorgevoerd worden, bijvoorbeeld met efficiencyplannen om ophaalroutes te verkorten om de kleinere verenigingen bij bepaalde vluchten te laten aanleveren en/of elders te laten inkorven wegens fraudecontroles.
Als samenwerking met afdeling 5 onmogelijk wordt gemaakt door bestuurlijke perikelen binnen Afdeling 5 en het niet kunnen onderhandelen over de uitgangspunten, zullen wij als afdeling genoodzaakt zijn om de samenwerking met andere afdelingen uit te breiden, waarmee wij wel op gelijke basis en in goed vertrouwen zaken kunnen afspreken en worden nagekomen.

Wegens het staken van onderhandelen door Afdeling 5 heb ik namens ons bestuur aangegeven dat dit moment “alles of niets” wordt. Vóór 2014 moet met Afdeling 5 principe afspraken zijn gemaakt en ten behoeve van de gezamenlijke liefhebbers in Zuid-Holland duidelijkheid worden gegeven óf hierbij scheiden onze wegen, waarbij de duivensport niet mee is gebaat. De tegengestelde belangen van de Midden- en de Oostkant in Zuid-Holland heeft zeker tot éénzijdige besluitvorming van Afdeling 5 geleid, waarbij onderhandelen over de in het Plan op hoofdlijnen opgenomen onderwerpen niet meer mogelijk is. Van een gedwongen huwelijk kan geen sprake zijn.

Door onze waarnemend secretaris Rob Louwerens zal een stuk opgesteld worden met o.a. de door Afdeling 5 “voorgeschreven” onverkorte eisen en voorwaarden tot één Zuid-Holland met de volgende consequenties:
- inkorven op vrijdag apart lossen;
- inkorven op donderdag in geheel los;
- de samenspelen in afdeling 5 worden zoveel mogelijk in stand gehouden (geëerbiedigd) en de samenspelen in De Kuststrook dienen een eigen bestuur te formeren (voorzitter/secretaris/penningmeester);
- vergoeding samenspelen 4,5 eurocent ten behoeve van kampioenschappen en feestavond per ingekorfde duif;
- de kiesmannen uit de samenspelen vertegenwoordigen de AV;
- de punten van de rayonuitslagen midfond gelden voor de afdelingskampioenschappen;
- het vervoer wordt onvoorwaardelijk overgedragen aan de nieuw te vormen Afdeling Zuid Holland (17);
- invliegduiven reglementair niet toegestaan maar gedoogd (geen recht/handhaving!)

Iedere liefhebber moet naar eigen “eer en geweten” stemmen. Hierbij dient wel rekening gehouden te worden en men bewust te zijn, dat later onderhandelen met het bestuur en realisatie ingebrachte voorstellen aangaande wijzigingen op bovenstaande onderwerpen (zoals opgenomen in het Plan op hoofdlijn opgesteld op 27 januari 2013 in de AV van de nieuwe afdeling Zuid-Holland gezien voorgaande ervaringen) is haast onmogelijk en een eventuele teruggang naar de oude Kuststrook is vervolgens niet meer mogelijk wegens de overdracht van het vervoer. Hierbij dient ook aangetekend te worden, dat alle bestuursleden(=iedere basisvereniging) van de Stichting met het overdragen van het wagenpark het eens dient te zijn.

Wij wensen u ondanks deze moeilijke materie prettige feestdagen toe en veel wijsheid bij het uitbrengen van uw stem. De vorige stemming is ingetrokken aangezien de voorwaarden in het vorige stemmingsdocument door Afdeling 5 éénzijdig zonder overleg is gewijzigd.

George Kok (vz)

Re: Actueel Afdeling 12 De Kuststrook

Geplaatst: di jan 14, 2014 13:19
door Paul Grolleman
Bericht van de voorzitter 2 januari 2014
Afdeling 12 ‘De Kuststrook”

Namens het bestuur wens ik iedereen een gezond en sportief 2014 toe.

Voortgang samengaan/fusie met Afdeling 5

Zaterdag 28 december 2013 waren de voorzitters/kiesmannen van de afdelingen uitgenodigd voor een informeel overleg over de uitgebrachte voorstellen door de NPO ingestelde werkgroepen van o.a. Sport en Spel, organisatie en ontwikkelingen, vervoer e.d. Samen met Bart Mattheijer hebben wij dit overleg namens afdeling 12 bijgewoond.

Van deze gelegenheid hebben wij gebruik gemaakt om de voorzitter van afdeling 5 de heer Wim Versendaal te spreken over de huidige ontwikkelingen van het samengaan tot een nieuw op te richten afdeling (17) Zuid-Holland. Wij hebben hem, gezien de negatieve uitkomsten uit de gestaakte ontwikkelingen door afdeling 5, voorgesteld om een delegatie van het NPO bestuur als bemiddelaar te laten optreden. Helaas werd op ons voorstel door de heer Versendaal, die door de plaatsvervangend secretaris door Dick Vermaas werd vergezeld, niet ingegaan. Als bestuur afdeling 12 hebben wij, wederom, alle mogelijke middelen ingezet om de onderhandelingen alsnog tot een goed einde te brengen.

Voor 9 januari 2014 vóór 18.00 uur moeten de gehouden stemmingen door de basisverenigingen binnen de Kuststrook ter inventarisatie worden ingediend. Aangezien het toch een moeilijke materie is zal ik op een eenduidige en transparante manier proberen de positieve alsmede de negatieve punten om tot 1 afdeling in Zuid-Holland te komen presenteren;

Negatieve punten om tot een grotere afdeling te behoren:

- een kleinere organisatie, zoals de Kuststrook, heeft een eigen cultuur en is bestuurlijk dichter bij de basisleden/verenigingen dan een grotere afdeling;
- de Kuststrook heeft een eigen gewenste “sport en spel” en een nauwere betrokkenheid leden bij besluitvorming;
- algemene vergadering De Kuststrook is met kiesmannen uit verenigingen i.p.v. kiesmannen samenspelen;
- snellere en daadkrachtigere besluitvorming AV bij kleinere organisatie;
- wegens andere vervoersorganisatie (inhuren i.p.v. eigen trekkers) een wat hogere vrachtprijs. Echter bij reorganisatie ophaalroutes en offerte- procedure vervoerder is hierin wel een groter efficiency voordeel te behalen (besparing 15%-25%);
- bij één Zuid-Holland zullen de vrachtkosten voor de Westkant (Kuststrook+) niet aanzienlijk dalen. Een lagere eenheidsprijs voor de vrachtkosten in Zuid-Holland wordt t.b.v. Westkant (De Kuststrook+) niet gegarandeerd;
- bij één Zuid-holland zal wegens de tegengestelde belangen van de Oost- en Middenkant een ingediende voorstel door de Westkant (lees Kuststrook) in de AV moeilijk haalbaar zijn ondanks het feit, dat de Westkant het grootste vlieggebied in Zuid-Holland dan zal uitmaken;

Positieve punten

- groter werkgebied voor sport en spel;

- financieel een grotere spreiding van risico’s door groter vlieggebied met één Zuid-Holland;

- voorbereid op grotere te vormen organisatie afdelingen/sectoren;

- door inbreng wagenpark van afdeling 5 en afdeling 12 zijn synergie voordelen te behalen. Een uitwerking van de vrachtkosten in deze situatie is nog niet gemaakt, maar zal niet direct tot aanzienlijke lagere dan wel voorgestelde eenheidsprijzen van de vrachtkosten binnen één Zuid-holland leiden;
- een terugloop van leden kan bij een grotere afdeling beter worden opgevangen. Echter, in duivensport Nederland heeft de Kuststrook procentueel gezien de laagste daling van het ledental.

De door de werkgroep 5 voor 12 d.d. 27 januari 2013 in het Plan van Aanpak op hoofdlijnen opgenomen punten en hoofdactiviteiten zijn niet overgenomen door de ALV van afdeling 5. Deze punten zijn wel door leden en vertegenwoordigers van afdeling 5 en afdeling 12 in de werkgroep 5 voor 12 overeengekomen en gedurende de 1,5 jaar van onderhandelingen met beide afdelingsbesturen besproken (moeten zijn!). Afdeling 12 ging er steeds van uit, dat de besluitvorming van de werkgroep 5 voor 12 en het afdelingsbestuur van 5 door de achterban gedragen zouden worden.

De besproken en overeengekomen wens vanuit de Kuststrook in de werkgroep 5 voor 12 om de eerste midfondvluchten per rayon Oost/Midden/West apart te lossen is ook van tafel geveegd, evenals het vormen van een federatief bestuur binnen de nieuw op te richten Afdeling (17) Zuid-Holland. Er worden hiervoor diverse redenen genoemd, de belangrijkste hiervan is, dat de huidige vervoersorganisatie van afdeling 5 dit niet wil en dus ook niet binnen de algemene ledenvergadering van afdeling 5 heeft gepromoot. Het huidige afdelingsbestuur van 5 is bang, dat ook de Oost- en middenkant aparte lossingen wil. Organisatorisch is een aparte midfondvlucht gemakkelijk te organiseren, bijvoorbeeld middels kleurenlabels. Met opleervluchten en vitessevluchten wordt er ook apart in Rayons gelost. De wil bij afdeling 5 is niet aanwezig om ook deze wens van de Kuststrook in te willigen.

De verenigingen- en samenspelbestuurders in afdeling 5 Zuid-Holland zijn nu aan zet.

Wij als afdeling 12 hebben veel concessies moeten doen en nu is afdeling 5 aan de beurt om ook het gewenste spel van De Kuststrook toe te staan. Tot op heden ziet het huidige afdelingsbestuur van 5 geen reden om hieraan gevolg te geven. Om tot een gemeenschappelijk doel te komen is het geven en nemen. Om alleen een lijst met eisen en voorwaarden aan de leden van afdeling 12 “De Kuststrook’ te verstrekken is voor mij geen goede basis tot samengaan. Tevens zal begin 2014 een geheel nieuw afdelingsbestuur, met uitzondering van de voorzitter Wim Versendaal, binnen afdeling 5 moeten worden gekozen.

Gelet op bovenstaande ontwikkelingen zal de liefhebber goed moeten nadenken over de consequenties/gevolgen bij het samengaan met afdeling 5 en tot de oprichting van één afdeling Zuid-Holland.

George Kok,

voorzitter